Pagina 1 van 1  [ 29 berichten ]
Offline relex
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 10:55 Bericht 

Op 5 mei (notabene) in de ochtend waarop er geen verkeer was, had ik mijn telefoon op de snorscooter (stapvoets rijdend) even gepakt om de tijd te controleren (vanwege afspraak). 200 meter verderop stonden er agenten (echt beginners als ze uberhaupt al een boete mochten uitschrijven). Die na controle papiers en normaal meewerken aan mijn zijde zo een boete van 120 euro uitschreven. Ook nog leuk zo een opmerking erachteraan dat ik dit mooi van mijn vakantiegeld kon betalen! ik hou al zoveel geld over na spekken schatkist :thumb_d:

In ieder geval had ik toen een bezwaarschrift ingediend omdat ik de sanctie onterecht hoog vond, gezien de verkeerssituatie en de 5 mei. Als ik idd tijdens ander verkeer en volle snelheid een mobiel of wat voor apparaat dan ook zou vasthouden kan ik mij zeker goed vinden in een boete....
Ik ben destijds nu na beslissing van officier van justitie vergeten een WOB verzoek te doen. Er was niet eens geconstateerd dat ik een telefoon vast hield, noch is merk en type genoteerd.

Maar ik heb niet ontkend dat ik dit niet heb gedaan. hou niet van liegen, maar blijf erbij dat de sanctie buiten proporties is.

Kan ik nu nog een WOB verzoek indienen aan het CVOM? heeft dit nog zin, nadat ik zelf bij de ovj in mijn brief nooit ontkend heb een mobiel te hebben vastgehouden. Of maakt dit niet uit? moet uit het WOB blijken dat ik een bepaald merk en type vasthield en de beediging e.d. van de agent in kwestie?

Probleem is gewoon dat ik dit geld niet heb. Dat betekent simpelweg een maand geen eten :honger:
Online Furr
Master
vr 03 feb 2012, 10:59 Bericht 
Ja altijd WOBBEN. Dat is beter dan zo'n dom bezwaarschriftje over 5 mei enzo. Daar schiet je niets mee op. Sorry.

Als je niet van liegen houdt, zou ik ook niet in bezwaar gaan, want dan bereik je niks in dit land. (f)
Offline Smookey
FS medewerker
vr 03 feb 2012, 11:03 Bericht 
Heb je ergens bevestigd dat je een telefoon vast hield? Bij de verklaring bijvoorbeeld of in je bezwaar?

Als je de telefoon vast hield en niet van liegen houdt kun je niet schrijven 'ik had mijn horloge in de hand waar het bandje van kapot was'. Als je enigste motivatie is dat je de boete te hoog vindt dan geef ik je geen kans. Een Wob kun je altijd nog doen
Offline Flep9
Master
vr 03 feb 2012, 11:10 Bericht 
Als blijkt dat de betreffende verbalisant de boete niet mocht uitschrijven omdat die niet correct aangesteld was dan lieg je niet, de boete struikelt dan op technische gronden. Dus altijd WOBben!
Offline Hideyoshi
Master
vr 03 feb 2012, 11:22 Bericht 
relex schreef:
buiten proporties is

Ik zou zeggen: worstel je binnen in een politieke partij en ga pleiten voor lagere sancties!
Offline relex
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 11:28 Bericht 

haha je zal niet de eerste zijn die zegt dat ik de politiek in moet gaan :woop:

Ik heb idd toegegeven aan ovj in mijn brief dat ik een telefoon vast heb gehouden voor het bekijken van de tijd.
Als ik een WOB doe, ik snap dat het een en ander is gewijzigd, maar "moet" dit aan CVOM en de regio politie of enkel CVOM?

Het is idd helaas dat eerlijkheid weinig beloond wordt in dit land... weer een wijze les voor de volgende keer (aangezien ik ook gewoon de hoek had kunnen omrijden).
Online Furr
Master
vr 03 feb 2012, 11:36 Bericht 
relex schreef:
Als ik een WOB doe, ik snap dat het een en ander is gewijzigd, maar "moet" dit aan CVOM en de regio politie of enkel CVOM

CVOM: zaakoverzicht
POLITIE: alle overige
Offline Smookey
FS medewerker
vr 03 feb 2012, 11:44 Bericht 
relex schreef:
Ik heb idd toegegeven aan ovj in mijn brief dat ik een telefoon vast heb gehouden voor het bekijken van de tijd.

Dat wordt solliciteren
Offline relex
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 11:49 Bericht 

Furr schreef:
CVOM: zaakoverzicht

Sorry voor mijn noobvraag, want ik heb wel veel zitten googlen, maar zie iedereen wat anders sturen naar CVOM en politie mbt Wob.

Ik snap dat ik onderstaande zaken kan opvragen:
- Het brondocument.
- Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document,
waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen.
- Zaakoverzicht van het CJIB;
- De akte van beëdiging van de dienstdoende verbalisant.

Nu weet ik alleen niet welk deel voor CVOM en politie is. Jij geeft aan, enkel CVOM voor het overzicht van de zaak. Echter als ik google ook binnen flitsservice kijk, dan sturen velen exact hetzelfde naar CVOM en politie. (met overigens dezelfde standaard voettekst:

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van twee weken. Volgens art. 4 Wob bent u als bestuursorgaan verplicht dit verzoek, indien u de gevraagde gegevens niet in uw bezit heeft, door te sturen naar de organisatie die deze wel in haar bezit heeft. U blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor een stipte uitvoering door het andere orgaan. De bekeuring is voortgekomen uit ‘justitiële opsporing’. Daarom bent u als Officier van Justitie verantwoordelijk voor de vervolging en verdere afhandeling van bezwaar en beroep en de op deze zaak betrekking hebbende documenten.

Waarin staat overigens vermeld welk apparaat gebruikt is volgens de dienstdoende ambtenaar? in de documentatie van politie of ook in het zaakoverzicht dat bekend is bij OVJ? want dan zien ze toch snel genoeg dat nergens een mobiel merk/type vermeld staat
Offline Smookey
FS medewerker
vr 03 feb 2012, 11:50 Bericht 
relex schreef:
ik heb wel veel zitten googlen

Kijk even hierboven onder het kopje Juridisch :koffie:
Online Furr
Master
vr 03 feb 2012, 12:05 Bericht 
relex schreef:
Waarin staat overigens vermeld welk apparaat gebruikt is volgens de dienstdoende ambtenaar

In zowel zaakoverzicht die bij CVOM is, als een pv (geeltje soms) van de politie.

Staat veel oude info op de site. Zorg dat je hier op het forum rondkijkt. Politie alles opvragen behalve ZO. Dat is de regel nu.
Offline relex
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 14:42 Bericht 

Ik zoek mij al gek :) maar snap nog steeds niet hoe de brief aan politie eruit moet zien. Adressering ook nog vaag.

Ook zie ik trouwens dat velen in hun bezwaarschrift een opmerking plaatsen dat er binnen een X termijn gereageerd moet zijn.

Echter in mijn ontvangen brief 7 maanden na mijn eigen bezwaarschrift stond al in een eerdere fase dat de termijn 16 weken is met een verlenging van 10 weken op basis van de algemene wet bestuursrecht.

Ook echt geen idee of dit klopt en of men dus tijdig wel een beslissing heeft gemaakt (ook dit met google proberen te vinden, maar wordt er niet wijzer van... had beter rechten kunnen gaan studeren ;) )
Offline Smookey
FS medewerker
vr 03 feb 2012, 14:44 Bericht 
Ach, het weekend kom je ook nog wel door, er zullen vast nog wel mensen reageren met actuele kennis.
Online Furr
Master
vr 03 feb 2012, 15:01 Bericht 
WOB = 4 weken + 4 verdaging
Bezwaar CVOM = 16 weken + 10 verdaging
Bezwaar n.a.v. WOB = 6 weken + 6 weken + 6 weken

De plusjes, is dat het verdaagd kan worden. Wordt het niet verdaagd geldt de 1e termijn, dus voor WOB 4 weken, CVOM 16 weken.

Adressering is niet zo moeilijk, zoek het faxnummer op en klaar ;)

Ik heb ook geen rechten gestudeerd. Alles puur geleerd hier op het forum ;)
Offline relex
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 15:45 Bericht 

Furr schreef:
WOB = 4 weken + 4 verdaging
Bezwaar CVOM = 16 weken + 10 verdaging
Bezwaar n.a.v. WOB = 6 weken + 6 weken + 6 weken

De plusjes, is dat het verdaagd kan worden. Wordt het niet verdaagd geldt de 1e termijn, dus voor WOB 4 weken, CVOM 16 weken.

Adressering is niet zo moeilijk, zoek het faxnummer op en klaar

Ik heb ook geen rechten gestudeerd. Alles puur geleerd hier op het forum

ok top :) ja ik hoop mij er niet teveel in te hoeven verdiepen ;)

Maar als ik de vraag dan mag stellen, de voetnoot in de brief aan politie is die hetzelfde als aan het CVOM? vanwege een regel die mij niet lijkt te kloppen:

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van twee weken. Volgens art. 4 Wob bent u als bestuursorgaan verplicht dit verzoek, indien u de gevraagde gegevens niet in uw bezit heeft, door te sturen naar de organisatie die deze wel in haar bezit heeft. U blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor een stipte uitvoering door het andere orgaan. De bekeuring is voortgekomen uit ‘justitiële opsporing’. Daarom bent u als Officier van Justitie verantwoordelijk voor de vervolging en verdere afhandeling van bezwaar en beroep en de op deze zaak betrekking hebbende documenten.

Naar aanleiding hiervan verzoek ik u mij een nadere termijn voor het indienen van deze gronden van bezwaar toe te staan.
Online Furr
Master
vr 03 feb 2012, 15:49 Bericht 
Die regel hoort eruit bij de politie, maar wordt toch niet gelezen ;)
Offline relex
Nieuwkomer
vr 03 feb 2012, 16:44 Bericht 

hoppa beiden gefaxt... misschien nog brief als extra versturen ondanks fax rapport?
to be continued...
Online Furr
Master
vr 03 feb 2012, 16:51 Bericht 
Fax is voldoende.
Offline relex
Nieuwkomer
vr 24 feb 2012, 8:46 Bericht 

Brief van Politie al ontvangen, inc de gevraagde gegevens. Zoals verwacht de "agente" die een boete uitschreef is een persoon op proef in opleiding evenals een mede collega. Ze heeft gewoon opgeschreven dat ze van dichtbij zag dat het een telefoon was... weer een mooie aanwinst die aan vervalsing doet. Misschien wat hard dit, maar ik word hier best moe van. Zeker gezien alle omstandigheden. Het is echt zwart-wit kijken en niet nadenken.
Hier kan ik dus verder niets mee doen, dan is het mijn tegen haar woord. En ik neem aan dat iemand in opleiding boetes mag uitschrijven? Snap alleen niet dat ik van 2 personen de aanstelling had gekregen, terwijl 1 de mij staande hield en de boete uitschreef.

Een ander iets is dat ik na 3 weken nog niets van het OM heb ontvangen op mijn fax.
Online Furr
Master
vr 24 feb 2012, 9:40 Bericht 
Gewoon doorgaan, dit kan je wel winnen hoor.
Offline relex
Nieuwkomer
vr 24 feb 2012, 10:11 Bericht 

Nog een vraag, moet ik ter herinnering een fax sturen aan OM omdat nu 3 weken na WOB er nog niets is ontvangen?
Offline Bounty
Die hard
vr 24 feb 2012, 10:29 Bericht 

4 weken + 1 dag. Ingebrekestelling.
Offline relex
Nieuwkomer
vr 24 feb 2012, 14:30 Bericht 

Ok dank je, dan wordt het nog 1 week wachten, maar dan zijn de 4 weken al voorbij en zijn ze dus al in gebreke... ben alleen bang dat men dan beweert niets te hebben ontvangen ondanks fax log.

Hoe gaan jullie trouwens om met de recente uitspraak waarbij administratiekosten niet verrekend mogen worden bij verkeersboetes?
Online Furr
Master
vr 24 feb 2012, 16:47 Bericht 
relex schreef:
ben alleen bang dat men dan beweert niets te hebben ontvangen ondanks fax log.

Dan sta je dus sterk met je kopie van de fax ;) = voldoende!
Offline relex
Nieuwkomer
vr 02 maart 2012, 13:28 Bericht 

Fax log ontvangst aan CVOM: 3/02/212
Brief ontvangstbevestiging gedateert (gisteren ontvangen) op 27 feb 2012.

We zijn nu 4 weken + 1 dag verder.

Ontvangen brief:

Onlangs heb ik uw beroepschrift tegen mijn beslissing in de zaak met bovenstaand CJIB............ (blabla standaard verhaal).

Dan halverwege:
Als binnen 2 weken na de dag van verzending van deze mededeling het bedrag van de beschikking is betaald, hebt u aan de verplichting tot zekerheidsstelling voldaan. Wanneer de zekerheidsstelling niet binnen de 2 weken is gesteld, kan de kantonrechter uw beroep niet-ontvankelijk verklaren..........

Maar nergens heb ik via het WOB nu het zaakoverzicht gekregen, ik snap er echt niets van. Wat houdt deze standaard brief dan in? enkel dat ik moet betalen binnen 2 weken of dat anders het voorkomt oid? daar heb ik niet eens tijd voor ;)
Offline relex
Nieuwkomer
ma 05 maart 2012, 18:08 Bericht 

Iemand op bovenstaand een antwoord? anders is het toch helaas gewoon betalen.
Online Furr
Master
ma 05 maart 2012, 19:11 Bericht 
Nee wob is ook totaal iets anders als beroep instellen. Wat jij hebt gekregen is een OVB.

Je moet na 4 weken de boel ingebreke stellen, omdat ze niet voldoen aan de WOB!
Offline relex
Nieuwkomer
ma 05 maart 2012, 20:22 Bericht 

Ok thanks, dus ovj heeft dus bij mij nu een fout gemaakt? :honger:
Online Furr
Master
ma 05 maart 2012, 20:41 Bericht 
Nee het CVOM, heeft niet binnen 4 weken beslist, dáárom moet je ze ingebreke stellen om een dwangsom binnen te slepen.
 [ 29 berichten ]