Pagina 1 van 1  [ 20 berichten ]
Offline dikkydik
Master
vr 27 jan 2012, 23:00 Bericht 
Ik heb geen enkele reactie op een Wob verzoekschrift gekregen. Daarom heb ik een vorderingsbrief (dwangsom 1260) gestuurd en heb meteen verzocht alsnog een beslissing te nemen over het Wob verzoek.

Is dit juist, of moet ik apart bezwaar maken bij de CVOM tegen het niet tijdig beslissen op dit Wob verzoekschrift ?
Offline Barbertje
FS Juridisch
za 28 jan 2012, 3:36 Bericht 
Juist, mits er ingebreke is gesteld.
Offline graspol
Respect
za 28 jan 2012, 9:01 Bericht 
Wat barbertje zegt: je moet eerst na 4 weken wachten op wob ingebreke stellen, vervolgens krijg zij nog twee weken de tijd "gratis""te reageren.
In totaal dus 6 weken. Na die 6 weken gaat de meter lopen.
Meer info kan je vinden in mijn topic bij politie braband zuidoost.
480 eurootjes

Ohja: ingebreke stellen wel via fax of aangetekend, ander heb je geen bewijsbare start van je dwangsom ;)
Offline graspol
Respect
za 28 jan 2012, 9:07 Bericht 
Art. 4:17. [Verschuldigdheid en hoogte dwangsom] [Geschiedenis: Stb. 1996, 333; versie 1 januari 1998; Stb. 2009, 383]
-1. Indien een beschikking op aanvraag niet tijdig wordt gegeven, verbeurt het bestuursorgaan aan de aanvrager een dwangsom voor elke dag dat het in gebreke is, doch voor ten hoogste 42 dagen. De Algemene termijnenwet is op laatstgenoemde termijn niet van toepassing.
-2. De dwangsom bedraagt de eerste veertien dagen €|20,00 per dag, de daaropvolgende veertien dagen €|30,00 per dag en de overige dagen €|40,00 per dag.
Offline dikkydik
Master
za 28 jan 2012, 20:19 Bericht 
Mijn dank is groot. :P
Offline dikkydik
Master
di 14 feb 2012, 23:55 Bericht 
Resumerend heb ik een vorderingsbrief gestuurd en daarin meteen bezwaar gemaakt tegen het niet beslissen op mijn wob verzoekschrift.

Nu heb ik een reactie ontvangen waarin wel een beslissing op de dwangsom genomen wordt, maar niet op het bezwaar.

Er wordt met geen woord over het bezwaar gerept.

Wat moet ik nu doen?
Offline Hideyoshi
Master
wo 15 feb 2012, 6:42 Bericht 
In gebreke stellen na de termijn vanwege niet beslissen op bezwaar. Controleer de juiste bezwaartermijn!!
Offline Furr
Master
wo 15 feb 2012, 9:07 Bericht 
6 weken :kniktja:
Offline dikkydik
Master
do 16 feb 2012, 17:33 Bericht 
Furr schreef:
6 weken

Ik heb geen beslissing op het wob verzoekschrift ontvangen.
Daarom heb ik 2 wkn later een vorderingsbrief met bezwaar gestuurd.

Ik heb wel een reactie op de gevorderde dwangsom, maar niet op het bezwaar (ik wil een beslissing op wob en de docs).

Wanneer is de 6wkn termijn gestart?

Vanaf het moment dat ik de vorderingsbrief gefaxt heb?
Offline graspol
Respect
do 16 feb 2012, 20:10 Bericht 
Heb je ingebreke gesteld (letterlijk), anders anders loopt er geen dwangsom.
Als je in je vorderingsbrief ingebreke hebt gesteld, dan loopt de termijn twee weken vanaf dat schrijven.
Maar je hebt eigenlijk dus drie verschillende zaken
1. ingebreke stellen
2. bezwaar tegen (uitblijven) beslissing
3. vordering dwangsom

Je moet ze wel goed versturen.
Stuur je een vorderingsbrief zonder ingebreke, dan is de vordering ongeldig.
Stuur je een bezwaar zonder ingebreke, dan is er geen dwangsom
Verstop je de ingebreke in een andere brief, dan moet je even laten weten wat je precies gestuurd hebt, want dan gaat het er om wat je precies gezegd en gevraagd hebt.

Voor in het achterhoofd:
wob -> na vier weken in gebreke -> na twee weken begint dwangsom
bezwaar -> na zes weken in gebreke -> na twee weken begint dwangsom
een wob, gevolgd door bezwaar strekt over een lange periode (14 weken als er steeds op het laatste moment wordt gereageerd)
Offline dikkydik
Master
do 16 feb 2012, 20:31 Bericht 
Dank voor de uitgebreide uitleg! :thumb:

1)Wob verzoekschrift
2)na 4 wkn, ingebreke
3)2wkn later, dwangsom start
4)6wkn later, volledige dwangsom, geen beslissing ontvangen.
5)2wkn wachten op dwangsombeschikking

6)vorderingsbrief met ingebreke EN BEZWAAR

Ik heb dus, omdat ik geen dwangsombeschikking ontvangen heb, zelf een vorderingsbrief met ingebreke gestuurd.

Maar in diezelfde brief heb ik ook meteen in een zin bezwaar gemaakt tegen het uitblijven van een beslissing op het Wob verzoekschrift.

De vorderingsbrief is gefaxt op 15 jan en ik heb een antwoord (gedateerd 16 jan) op 19 jan ontvangen. Maar er is alleen beslist over de dwangsom. Weliswaar op tijd.

Als ik het goed heb moet ik 6 wkn na 15 jan een ingebreke sturen.
Juist?
Offline dikkydik
Master
za 18 feb 2012, 20:33 Bericht 
Wie kan de twijfel bij Dikky wegnemen?
Offline TuxX
Master
ma 20 feb 2012, 8:50 Bericht 
Igb op bezwaar is 12 weken na de beslissing. Dan 2 weken w8en en dwangsom loopt
Offline dikkydik
Master
ma 20 feb 2012, 16:51 Bericht 
TuxX schreef:
Igb op bezwaar is 12 weken na de beslissing. Dan 2 weken w8en en dwangsom loopt

Maar er is geen beslissing genomen.

Ik voel dat m'n vraag de mist in begint te lopen door onduidelijkheden, daarom zal ik het nog eens uitleggen.

Wob verzoekschrift verstuurd, na 4 wkn een igb verstuurd, na 2 wkn startte de dwangsom, 6 wkn later eindigde de volledige dwangsom. Twee weken gewacht op dwangsombeschikking van de CVOM. Geen reactie.

Daarom heb ik zelf een vorderingsbrief + igb gestuurd en ik heb meteen in diezelfde brief bezwaar gemaakt tegen het niet beslissen op mijn wob verzoekschrift.

Reactie op vorderingsbrief ontvangen. Wel een antwoord over de dwangsom, maar niets over het bezwaar dat ik de docs wil ontvangen.

Moet ik nu 6 wkn nadat ik het bezwaar verstuurd heb een igb sturen?
Offline Hideyoshi
Master
ma 20 feb 2012, 17:00 Bericht 
dikkydik schreef:
en ik heb meteen in diezelfde brief bezwaar gemaakt tegen het niet beslissen op mijn wob verzoekschrift

Je kunt geen bezwaar maken, immers, er is geen beslissing genomen. In dit soort gevallen kan je alleen nog naar de rechter.
Offline dikkydik
Master
ma 20 feb 2012, 21:02 Bericht 
Huh, maar eerder schreef je dit:

Hideyoshi schreef:
In gebreke stellen na de termijn vanwege niet beslissen op bezwaar. Controleer de juiste bezwaartermijn!!

Kom je tot deze conclusie (bezwaar alleen bij rechter) nadat ik de situatie nog eens goed uitgelegd heb? En kan ik je eerste antwoord en dat van een aantal anderen als foutief bestempelen?
Offline Furr
Master
ma 20 feb 2012, 21:07 Bericht 
hij bedoel (denk ik) bezwaar na BESLISSING wob.... wordt daar niet op beslist.... dan na 6 weken ingebreke stellen vanwege niet beslissen op bezwaar tegen wob.
Offline mwj
Master
ma 20 feb 2012, 21:22 Bericht 
dikkydik schreef:
Moet ik nu 6 wkn nadat ik het bezwaar verstuurd heb een igb sturen?

Ik denk dat doordat er uberhaupt geen beslissing is genomen op je WOB verzoek dat je daar geen bezwaar tegen kunt instellen, immers er is geen beslissing genomen, daar is juist de dwangsom voor.

Dat je wel een bezwaar heb ingediend wegens het uitblijven van een beslissing is een apart bezwaar/verzoek geworden. Hier staat dan gewoon 6 weken voor om op dit verzoek/bezwaar te reageren. Als antwoord daarop uitblijft kun je een ingebreke sturen.
Offline dikkydik
Master
di 21 feb 2012, 1:06 Bericht 
dikkydik schreef:
Maar er is geen beslissing genomen.

Volgens mij klopt deze opmerking van mij toch niet.

Want valt het totaal niet beslissen op een wob verzoekschrift niet te kwalificeren als een fictieve weigering? En dat is een beslissing/ besluit.

Citaat:
Art 6:2 Awb:

Voor de toepassing van wettelijke voorschriften over bezwaar en beroep worden met een besluit gelijkgesteld:
a. de schriftelijke weigering een besluit te nemen, en
b. het niet tijdig nemen van een besluit.

Ik lees ook dat je direkt een beroepschrift kunt sturen naar de bestuursrechter, maar ik wens deze stap voorlopig over te slaan en eerst een bezwaarschrift in te dienen bij het BO.

Ik heb dus geen termijn (6 wkn) gekregen waarbinnen ik bezwaar kan maken, maar heb na het bereiken van de volledige dwangsom zelf een bezwaar gestuurd. Stuur ik dan 6 wkn daarna een igb, want bij een 'normale beslissing is dit 12 wkn na de beslissing?

Of kan dit echt niet, en MOET ik naar de bestuursrechter?
Offline TuxX
Master
di 21 feb 2012, 13:05 Bericht 
Na 6 weken igb en kijken wat ze doen. Mogelijk gaan ze je bezwaar niet-ontvankelijk verklaren omdat er geen beslissing is waar je bezwaar op maakt. Dan kan je in beroep gaan en bij de rechter refereren naar 6:2 Awb. Als je na die 6 weken ook de igb hebt gestuurd heb je tevens recht op dwangsom.

Je pakt het anders aan dan we het normaal doen. Vandaar de onduidelijkheid.
 [ 20 berichten ]