Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
Offline Galiz
Weet de weg
za 28 jan 2012, 17:52 Bericht 
Ik maak nu iets mee waar ik even van op mijn hoofd krab.

Eind november, begin december ben ik in flitscity a.k.a. Nijmegen geflitst door een vaste paal voor ong. 5km te hard (heb de acceptgiro zo 123 niet bij de hand). Dus na ontvangst van de acceptgiro heb ik toen een bezwaar&WOB combi op 28 december 2011 de deur uit gedaan. Zie hieronder (was vergeten het oude termijn van 2 weken naar 4 te veranderen, maar heb daar uiteindelijk na stap 1.1. wob, rekening mee gehouden):

Citaat:
CVOM
t.a.v.Officier van Justitie
Antwoordnummer 53043
3505 VB Utrecht

Beugen, 28 december 2011

Betreft: Bezwaarschrift in 1e termijn en Wob-verzoek
Geachte heer/mevrouw,
Hierdoor maak ik bezwaar tegen beschikking nummer XXXXXXXXXXX. De gronden van bezwaar zullen door mij worden geformuleerd na ontvangst van alle door mij op grond van de Wob en de Wahv c.q. andere wettelijke regelingen op te vragen documenten.
Ik verzoek u mij ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende documenten. Met tenminste hierin begrepen kopieën van:
 Het brondocument.
 Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen.
 Het besluit dat ten grondslag ligt aan de geldende snelheidslimiet en het besluit dat ten grondslag ligt aan de plaatsing van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd.
 Het complete ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd, en dat op dat moment geldig was.
De foto (op originele grootte) van de genoemde overtreding, voorzien van datum en tijdstip. Hierop moeten duidelijk het voertuig en kenteken te zien zijn en dient een direct verband te worden gelegd met het geldende ijkrapport. Indien er verschillende voertuigen zichtbaar zijn, moet duidelijk zijn met welk voertuig de overtreding zou zijn begaan.
De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van twee weken. Volgens art. 4 Wob bent u als bestuursorgaan verplicht dit verzoek, indien u de gevraagde gegevens niet in uw bezit heeft, door te sturen naar de organisatie die deze wel in haar bezit heeft. U blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor een stipte uitvoering door het andere orgaan. De bekeuring is voortgekomen uit ‘justitiële opsporing’. Daarom bent u als Officier van Justitie verantwoordelijk voor de vervolging en verdere afhandeling van bezwaar en beroep en de op deze zaak betrekking hebbende documenten.

Naar aanleiding hiervan verzoek ik u mij een nadere termijn voor het indienen van deze gronden van bezwaar toe te staan.

Met vriendelijke groet,

Nadat ik na 2 weken helemaal niets had gehoord, zelfs geen ontvangstbevestiging, heb ik (met het oude termijn nog in mijn hoofd) de volgende brief gestuurd op 15 januari 2012:

Citaat:
CVOM
Antwoordnummer 53043
3505 VB Utrecht

Beugen, 15 januari 2012

Betreft: Verzoek om toezending onder de Wet Openbaarheid van Bestuur
betrekking hebbende op beschikking XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Geachte heer/mevrouw,
Met mijn bezwaarschrift in 1e instantie van 28 december 2011, vroeg ik u onder de Wet openbaarheid van bestuur, mij een aantal documenten toe te sturen binnen de termijn van twee weken die deze wet daarvoor stelt.

Ik constateer dat de termijn ruim is verstreken en dat ik geen schriftelijke verdaging zoals door de wet beoogd, heb ontvangen.

Mede gelet op artikel 7.1 lid a. en artikel 7.2 van deze Wet openbaarheid van bestuur, verzoek ik u nogmaals om mij het gevraagde zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maal achtenveertig uur na ontvangst van dit schrijven, toe te sturen.
De bekeuring is voortgekomen uit ‘justitiële opsporing’. Daarom bent u als Officier van Justitie verantwoordelijk voor de vervolging en verdere afhandeling van bezwaar en beroep en de op deze zaak betrekking hebbende documenten.
Mocht ik binnen deze nieuwe termijn de gevraagde documenten nog niet hebben ontvangen, dan zal ik dit aanhangig maken bij de Rechtbank, Sector Bestuursrecht.

Hoogachtend,

Ook daar kreeg ik geen reactie op, wederom zelfs geen ontvangstbevestiging.
Toen schoot ineens het nieuwe termijn in mijn hoofd en de wet dwangsom.
Dus op dinsdag 24 januari 2012 stuurde ik de volgende brief:

Citaat:
CVOM
Antwoordnummer 53043
3505 VB Utrecht

Beugen, 25 januari 2012
Betreft: Ingebrekestelling Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen
Geachte heer/ mevrouw,
Aangezien u geen reactie heeft gestuurd op mijn verzoek tot toezending van de door mij gevraagde documenten onder de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) naar aanleiding van beschikking XXXXXXXXXXXX die ik op 28 december 2011 gedaan heb stel ik u hierbij in gebreke op basis van de wet dwangsom.
De in art. 6.1. Wob genoemde termijn van vier weken is verstreken en tevens heb ik geen mededeling tot verdaging ontvangen zoals beschreven in art. 6.1. Wob. Zelfs een ontvangstbevestiging ontbreekt aan mijn adres. Daarnaast wil ik u erop wijzen dat het niet meer mogelijk is om het besluit te verdagen.
U heeft, zo nodig op straffe van een dwangsom. nog twee weken om een besluit te maken betreffende mijn verzoek. Daarna zal de wet dwangsom in werking treden. Graag wijs ik u erop dat krachtens art. 6.5. Wob de door mij verzochte documenten tegelijkertijd met de bekendmaking van het besluit verstrekt dienen te worden aangenomen dat mijn verzoek gehonoreerd wordt. Daarnaast wil ik u wijzen op jurisprudentie (Raad van State zaaknummer 200405147/1 van 15 juni 2005) die er voor pleit dat mijn verzoek in zijn geheel gehonoreerd dient te worden. Aangezien de beschikking voortkomt uit justitiële opsporing bent u in zijn geheel verantwoordelijk voor het door mij ingediende verzoek onder de Wob, dit geldt dus ook voor eventuele stukken die in het bezit zijn van andere organen. Ik verwacht dan ook dat u op basis van art. 6.5. Wob alle de door mij gevraagde documenten tegelijkertijd met uw positieve besluit aan mij verstrekt binnen twee weken.

Het niet voldoen aan de Wob en de jurisprudentie ter zake door het OM klemt te meer, daar het een voorbeeldfunctie bekleedt als het gaat om het respecteren van wetgeving en rechtspraak. Bovendien stelt de dubbelrol van de Officier als bestuursorgaan én beroepsorgaan extra hoge eisen aan het op een juiste wijze volgen van de voorgeschreven termijnen en procedures.
Rechtbank Assen sector Bestuursrecht bevestigde in zaak 06/1392 WOB op 21 februari 2007 dat u, zo nodig op straffe van een dwangsom, verplicht bent binnen de wettelijke termijnen te reageren op een bezwaarschrift naar aanleiding van een niet ingewilligd Wob-verzoek.

Hoogachtend,

En tot mijn verbazing lag dit op mijn mat :o :
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dus ik sta even perplex,
Ik zit nu namelijk met 2 dingen:
-Hoe ga ik dat bewijzen?
-Mocht ik het kunnen bewijzen, kunnen ze dan zomaar even 14 weken erop gooien. Ergo: Als hun een fout maken door hem kwijt te raken of te vergeten, kunnen ze er dan zomaar even 14 weken erop gooien?
Ik heb o.a. WOB, WVW, Awb en Wahv erop nageslagen maar daar zie ik niets in terug over een extra termijn erop.

Graag jullie inzichten, overigens is het natuurlijk overbodig om te zeggen dat de boel daadwerkelijk verstuurd is.
Offline Cygnum
Pro
za 28 jan 2012, 18:01 Bericht 
Punt 1: dat kan je niet bewijzen, tenzij je bewijs van verzending hebt, bijvoorbeeld doordat je het gefaxt hebt of aangetekend hebt verstuurd. Heb je het niet, heb je helaas geen poot om op te staan.
Punt 2: heb je wel een bewijs van verzending, dan moet je de Wob-termijnen in de gaten houden. Daarin staat dat het bestuursorgaan 4 weken heeft om op een Wob-verzoek te beslissen (evt. kunnen ze de termijn met 4 weken verlengen). Dan stuur je een ingebrekestelling, waarna ze nog 2 weken hebben om te reageren. Reageren ze niet gaat een dwangsom lopen. Zomaar even 14 weken verlengen kan dus niet, dat kan alleen bij een inhoudelijke beoordeling van het bezwaarschrift dat je hebt ingediend.
Offline Hideyoshi
Master
za 28 jan 2012, 18:06 Bericht 
Het wordt wel steeds gekker, maar zeg eens eerlijk: verbaast je dit?
Offline Galiz
Weet de weg
za 28 jan 2012, 18:12 Bericht 
Cygnum schreef:
Punt 1: dat kan je niet bewijzen, tenzij je bewijs van verzending hebt, bijvoorbeeld doordat je het gefaxt hebt of aangetekend hebt verstuurd. Heb je het niet, heb je helaas geen poot om op te staan.
Punt 2: heb je wel een bewijs van verzending, dan moet je de Wob-termijnen in de gaten houden. Daarin staat dat het bestuursorgaan 4 weken heeft om op een Wob-verzoek te beslissen (evt. kunnen ze de termijn met 4 weken verlengen). Dan stuur je een ingebrekestelling, waarna ze nog 2 weken hebben om te reageren. Reageren ze niet gaat een dwangsom lopen. Zomaar even 14 weken verlengen kan dus niet, dat kan alleen bij een inhoudelijke beoordeling van het bezwaarschrift dat je hebt ingediend.

1.Erg leuk dan, dus het CVOM kan gewoon even beweren dat ze (in mijn geval) 2 brieven niet hebben ontvangen en daarmee ontwijken ze een dwangsom?
2.Heb je de brieven wel gelezen? Ik heb de Wob-termijnen in de gaten gehouden, weliswaar bij de eerste twee brieven de oude termijn, maar ik heb de ingebrekestelling pas na 4 weken gestuurd omdat ik ineens besefte dat ik met de oude termijnen in mijn achterhoofd aan het handelen was. Ik was ook in de veronderstelling dat ze niet even zomaar een nieuwe termijn van 14 dagen erop kunnen gooien, maar het lijkt erop dat ze dat wel doen.

Anders ga ik maar eens bewijs fabriceren, ik heb een postnl account waar ik veelvuldig poststukken en pakketten mee verzend en daar wordt keurig bijgehouden wanneer ik wat heb verzonden. Ik heb het voor deze brieven niet gebruikt, omdat je geen postzegels/pakketzegels voor een antwoordnummer kunt kopen/printen. Maar goed, neem aan dat het CVOM niet zo stom is om zichzelf in de vingers te snijden door te zeggen dat er helemaal geen geprinte label op de enveloppe zat. Immers zou dat aangeven dat ze hem wel hebben.

Hideyoshi schreef:
Het wordt wel steeds gekker, maar zeg eens eerlijk: verbaast je dit?

Eerlijk gezegd wel, ik heb als jurist vaker met het OM en CVOM te maken gehad en ik heb veel dingen gezien, maar dit soort acties nog nooit.
Offline ericj
Pro
za 28 jan 2012, 18:13 Bericht 
Als je alleen per post hebt verstuurd heb je geen verzendbewijs en wordt het lastig om de verzending aannemelijk te maken. Daarom wordt hier altijd aangeraden om per fax te wobben.

Wat ze hier doen lijkt op verzoeken om nadere informatie, hetgeen mag volgens de wob, waarbij de termijnen inderdaad even stilstaan. Als ze blijven volhouden dat er niks is ontvangen zul jij nooit een dwangsom krijgen. Je zult het verzoek dus opnieuw moeten doen (en liefst faxen).

Overigens kun je beter alleen het zaakoverzicht opvragen bij het cvom, en de overige documenten bij de politie-instantie die jou geverbaliseerd heeft.

Daarnaast vind ik je conclusie (titel) wat voorbarig. De termijn van 4 weken is nota bene nog maar net verlopen, dus een dwangsom zou in het meest gunstige geval pas over twee weken zijn begonnen.
Offline Hideyoshi
Master
za 28 jan 2012, 18:14 Bericht 
Galiz schreef:
Eerlijk gezegd wel, ik heb als jurist vaker met het OM en CVOM te maken gehad en ik heb veel dingen gezien, maar dit soort acties nog nooit.

Als jurist? En je hebt niet eens verzendbewijzen van je verzonden stukken???

Goed gekwalificeerd jurist ben je:

Galiz schreef:
Anders ga ik maar eens bewijs fabriceren

Art. 225 Sr., vriend!
Offline Galiz
Weet de weg
za 28 jan 2012, 18:20 Bericht 
ericj schreef:
Als je alleen per post hebt verstuurd heb je geen verzendbewijs en wordt het lastig om de verzending aannemelijk te maken. Daarom wordt hier altijd aangeraden om per fax te wobben.

Wat ze hier doen lijkt op verzoeken om nadere informatie, hetgeen mag volgens de wob, waarbij de termijnen inderdaad even stilstaan. Als ze blijven volhouden dat er niks is ontvangen zul jij nooit een dwangsom krijgen. Je zult het verzoek dus opnieuw moeten doen (en liefst faxen).

Overigens kun je beter alleen het zaakoverzicht opvragen bij het cvom, en de overige documenten bij de politie-instantie die jou geverbaliseerd heeft.

Daarnaast vind ik je conclusie (titel) wat voorbarig. De termijn van 4 weken is nota bene nog maar net verlopen, dus een dwangsom zou in het meest gunstige geval pas over twee weken zijn begonnen.

Ik heb bij mijn meeste briefpost ook een verzendbewijs omdat ik de "postzegels" online koop in digitale vorm. Overigens gaat het mij niet om het verzoek tot informatie, dat de termijnen dan even worden bevroren dat snap ik, maar hier wordt duidelijk gesuggereerd dat er dan nog eens veertien dagen bij opkomt.

En het "kansen spreiden"-doctrine zit er bij mij nog niet helemaal in. Was uberhaupt de nieuwe regeling vergeten die in oktober 2009 is ingegaan, omdat sinds die tijd alle Wob-verzoeken binnen 2 weken ingewilligd werden.

Je mag dat voorbarig vinden, maar zo komt het wel op mij over en daarnaast is de eerste week van de twee wacht weken voor een dwangsom al bijna voorbij, dus zo voorbarig is het nu ook weer niet.
Offline Hideyoshi
Master
za 28 jan 2012, 18:24 Bericht 
Galiz schreef:
omdat ik de "postzegels" online koop in digitale vorm

Is geen verzendbewijs, en dat zou een jurist toch moeten weten...

Heb je brieven nog even gelezen... jurist??? :schudnee: :lol: dream on...
Offline ericj
Pro
za 28 jan 2012, 18:27 Bericht 
Ook een online gekochte postzegel lijkt me geen verzendbewijs, m.i. is dat alleen een aangetekende brief of post met ontvangstbevestiging.

Omdat het cvom niet weet of jij een bewijs van verzending hebt, kunnen ze dus niet direct jouw ingebrekestelling verwerpen. Ze houden een slag om de arm door te vragen om nadere informatie (namelijk een kopie van de brief). Mocht je met een verzendbewijs op de proppen komen, hebben ze dan in ieder geval nog twee weken de tijd om te reageren.

Je kunt dit raar vinden, maar je kunt dit soort situaties eenvoudig voorkomen door te faxen.
Offline Furr
Master
za 28 jan 2012, 18:42 Bericht 
Dwangsom kan toch niet na 2 weken. je hebt oude brieven gebruikt.
Offline Hideyoshi
Master
za 28 jan 2012, 19:58 Bericht 
Galiz schreef:

:woop:
Offline graspol
Respect
za 28 jan 2012, 20:20 Bericht 
Dwangsom is na vier weken, maar premature ingebreke moet worden aangehouden tot het moment van ingebreke wel van toepassing is.
Wat ik zou doen? Ontvangstadministratie wobben!
Offline Galiz
Weet de weg
za 28 jan 2012, 20:31 Bericht 
Hideyoshi schreef:
Als jurist? En je hebt niet eens verzendbewijzen van je verzonden stukken???

Goed gekwalificeerd jurist ben je
....

Art. 225 Sr., vriend!

Ah, jij stuurt wel al je brieven m.b.t. wob/bezwaar aangetekend naar het CVOM?
Dit is een privékwestie, ging er niet vanuit dat een WOB-verzoek genegeerd zou worden, laat staan kwijtgemaakt.
Voor cliënten maken ik en mijn collega's gebruik van FALKCOURIER, tenzij dat om de een of andere reden niet mogelijk is dan printen we (via postnl) een postzegel uit voor aangetekende post.

Fabriceren is een term met meerdere betekenissen en nuances, valsheid in geschrifte is daar één van vriend! Overigens zijn aannames funest in mijn vakgebied. Daarnaast is het heel stoer om artikelen op te noemen, dat doen de eerstejaars van mijn opleiding ook nog in de pauze.

Hideyoshi schreef:
Is geen verzendbewijs, en dat zou een jurist toch moeten weten...

Heb je brieven nog even gelezen... jurist??? dream on...

Zoek eerst eens uit waar de klepel hangt....
Niet alleen komt er op de zegel te staan wie de afzender is, wie de ontvanger is en is die zegel maar eenmalig te gebruiken binnen een tijdsbestek van 3 dagen. Tevens kun je je zending volgen en er bestaan ook nog aangetekende zegels die je op diezelfde digitale manier kunt kopen. Volgens mij kun je dus wel degelijk spreken van bewijs van verzending, oftewel verzendbewijs. Daarnaast is verzendbewijs geen juridische term, net zo min dat "fraude" of "moord met voorbedachte rade" dat is.

Daarnaast komen 2 van de 3 regelrecht van flitsservice af, dus mij raak je er niet mee. Laat ik je tot slot nog even voor zijn: waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden?

ericj schreef:
Ook een online gekochte postzegel lijkt me geen verzendbewijs, m.i. is dat alleen een aangetekende brief of post met ontvangstbevestiging.

Omdat het cvom niet weet of jij een bewijs van verzending hebt, kunnen ze dus niet direct jouw ingebrekestelling verwerpen. Ze houden een slag om de arm door te vragen om nadere informatie (namelijk een kopie van de brief). Mocht je met een verzendbewijs op de proppen komen, hebben ze dan in ieder geval nog twee weken de tijd om te reageren.

Je kunt dit raar vinden, maar je kunt dit soort situaties eenvoudig voorkomen door te faxen.

Zie hierboven, het is een postzegel op naam en adres die eenmalig te gebruiken is binnen een kort tijdsbestek. Daarnaast kun je de boel nog volgen op je account.

Waarom zouden ze dan nog twee weken hebben? De eerste week is nagenoeg voorbij, lijkt me niet dat de termijnen zich "resetten"? Heb er in ieder geval geen bepaling van kunnen vinden.

Hideyoshi schreef:
:woop:

Juist... bedankt voor het goede voorbeeld
Afgaande op jouw eigen acties, vindt jij dat een jurist eerst moet reageren en bashen om vervolgens kennis te nemen van de inhoud. Vraag me af of die constructie veel oplevert.

graspol schreef:
Dwangsom is na vier weken, maar premature ingebreke moet worden aangehouden tot het moment van ingebreke wel van toepassing is.
Wat ik zou doen? Ontvangstadministratie wobben!

Met alle respect, maar leest dan niemand inhoudelijk de post?
In eerste instantie inderdaad verkeerde termijn genoemd in de brief, daarna alsnog de volledige 4 weken afgewacht alvorens een in gebreke stelling te sturen. En ik bedacht me inderdaad net ook dat ik gewoon de ontvangstadministratie maar eens moet gaan wobben. Daarnaast hebben ze in de reactie een opvallende fout/context geplaatst. Nu lijkt het alsof het een reactie is op mijn herinnering van 15 januari. Wel opvallend aangezien ze die pas hebben gestuurd nadat ik ze in gebreke heb gesteld.

Denk dat ik wel een maas in het net heb gevonden, maar meer suggesties en ideeën zijn altijd welkom.
Offline dewaal
Pro
za 28 jan 2012, 20:42 Bericht 

wees de volgende keer verstandig. Fax altijd je brief of stuur het anders aangetekend dan heb je ook een bewijs dat je iets hebt verstuurd.
Offline Furr
Master
za 28 jan 2012, 22:44 Bericht 
graspol schreef:

Waar staat dat?
Offline Hideyoshi
Master
zo 29 jan 2012, 8:38 Bericht 
Ja maar Galiz, je bent gewoon geen jurist... alleen wil je dat zelf niet inzien! Je teksten staan vol taalfouten, je citeert brieven en gebruikt die klakkeloos zonder te weten dat de termijnen aangepast zijn omdat de wet al lang gewijzigd is. Als je dan al jurist bent, dan wel een hele slechte! De uitleg die je geeft van het zelf printbare verzend zegel is, en dat zou een jurist weten, geen enkel bewijs van verzending. Het is slechts een bewijs dat een bepaald zegel is afgedrukt. Ken je je jurisprudentie, dan wist je dit. Maar goed, omdat je geen jurist ben kan je die jurisprudentie ook niet kennen. Het woord ingebrekestelling is één woord, dat weet toch elke jurist... het is zo'n beetje het meest gebruikte woord in het verbintenissenrecht.

Maar droom lekker verder over je mazen in het net (??), ik ga liever verder met zoeken naar mazen in de wet. Denk niet dat je iets nieuws vindt, met jouw bevindingen dealen we nu al drie jaar. En die ontvangstadministratie ga je niet krijgen...

Succes!

P.S. een paar citaten:

Citaat:
kunnen ze dan zomaar even 14 weken erop gooien
-> juristen gooien er geen termijnen op
Citaat:
als hun een fout maken
-> taaltoets Nederlands niet helemaal goed gegaan?
Citaat:
WOB, WVW, Awb en Wahv erop nageslagen maar daar zie ik niets in terug over een extra termijn erop
-> staan meer dan voldoende verdagingsmogelijkheden in!
Citaat:
de boel daadwerkelijk verstuurd is
-> oh ja, gisteren sprak ik ook nog een collega, die zei me ook dat hij 'de boel' had verzonden... was een nieuwe uitdrukking om aan te geven dat hij dossierstukken aan het OM had doen toekomen.
Citaat:
Erg leuk dan, dus het CVOM kan gewoon even beweren dat ze (in mijn geval) 2 brieven niet hebben ontvangen en daarmee ontwijken ze een dwangsom?
-> een juridische vraag van hoge importantie. Ga het leerstuk van de verzend- en ontvangsttheorie nog maar eens in.
Offline graspol
Respect
zo 29 jan 2012, 9:51 Bericht 
Furr schreef:
graspol schreef:

Waar staat dat?

Je hebt gelijk. Ik ie inderdaad dat bij prematuur de ingebreke vervalt, my bad, weet ook niet goed hoe er bij kwam dat het wel o was, dacht dat ik het hier ergens gelezen had op het forum
Offline Furr
Master
zo 29 jan 2012, 15:37 Bericht 
Geeft niet, daarom vroeg ik het even, kon zijn dat ik wat gemist had ;)
 [ 18 berichten ]