Postingstijd interval gedetecteerd van 33.8 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
Offline timo76
Nieuwkomer
zo 22 jan 2012, 22:50 Bericht 

Beste forumleden,
nu een paar maanden verder heb ik jullie hulp hard nodig. Dit na aan leiding van de boete die ik heb ontvangen eind oktober jl.Dit is hoe het er nu voor staat.
Ik heb de politie tilburg 7 november jl. een wobverzoek gestuurd waarin ik ze vraag naar pv, ijkrapport, brondocument en akte van beediging en aanstelling van verbalisant.
Ik heb ze op 7 december jl. in gebreke gesteld.En tot op heden geen reaktie ontvangen.

Ik heb het cvom pas een wobverzoek gestuurd op 4 december jl. waarin ik ze verzoek tot toezending van documenten betrekking hebbende op dezelfde overtreding(ik wist niet dat ik het cvom ook kon wobben)
Zij stuurden mij op 8 december het proces-verbaal. Het cvom heeft mijn verzoek om de andere documenten, doorgestuurd naar politie midden- en west-brabant. Op 5 januari krijg ik bericht van het bureau midden- en west-brabant dat ze niet in staat zijn om binnen 4 weken op mijn wob-verzoek te reageren en dat ze de beslissingstermijn verdagen met ten hoogste vier weken.Als gevolg hiervan zouden ze uiterlijk op 3 februari as. een besluit nemen op mijn verzoek. En dat hebben ze gedaan, op 18 januari jl. ontving ik al de documenten.

Kan ik nu een dwangsom eisen bij de Politie tilburg over de periode van 21 december tot 18 januari?
Gr. Timo
Offline Gendrikje
Die hard
zo 22 jan 2012, 23:04 Bericht 
Er zijn twee WOB verzoeken dus moet er twee keer beslist worden.
Staat in het antwoord niet: uw WOB verzoek dd. (Datum)? Daaraan kun je zien op welk verzoek is beslist.

Mogelijk loopt je dwangsom dus nog
Offline timo76
Nieuwkomer
zo 22 jan 2012, 23:14 Bericht 

Ik weet het ook niet zeker, maar dit is wat ik er van begrepen heb.Ik wacht af
Offline mwj
Master
ma 23 jan 2012, 15:33 Bericht 
Politie Tilburg:

7-11-2011: WOB verzoek, geen antwoord
7-12-2011: Ingebreke, geen antwoord
22-12-2011: start dwangsom, lekker laten lopen, wachten tot de maximale loopduur van 42 dagen is bereikt. Dan wacht je nog twee weken en stuur je een vordering van dwangsom voor de maximale duur a 1260 euro, en je stelt ze tevens ingebreke wegens het niet zelf beslissen van d ehoogte van de dwangsom :thumb:
Offline timo76
Nieuwkomer
ma 23 jan 2012, 16:39 Bericht 

Dank voor je reaktie mwj.
Maar ik heb de gevraagde documenten al, is het dan niet logisch dat op die datum de dwangsom stopt?
Offline mwj
Master
ma 23 jan 2012, 18:01 Bericht 
Dat hangt er vanaf op welke WOB verzoek er is beslist ?

Als er op jou WOB verzoek is beslist dan is de dwangsom gestuit op de datum dat je de documenten daadwerkelijk hebt ontvangen. Als er op het doorgestuurde WOB verzoek vanuit het CVOM is beslist, en niet op die van jou loopt de dwangsom nog. Het kan ook zijn dat ze beide WOB verzoeken in één keer hebben afgehandeld, in dat geval geldt oo de datum dat je de stukken hebt ontvangen als dwangsom kan vorderen. Dit moet dan wel duidelijk uit het besluit blijken

Net als de vraag van Gendrikje hierboven, wat staat er in de brief ??
Offline timo76
Nieuwkomer
ma 23 jan 2012, 19:52 Bericht 

ik heb de wob gekregen nav het 2e verzoek aan het cvom.
op mijn eerste verzoek aan de politie is nooit gereageerd, dus loopt de dwangsom nog logischerwijs. maar ik begreep van hideyoshi dat de dwangsom stopt vandaar mijn verwarring.
Offline mwj
Master
ma 23 jan 2012, 20:04 Bericht 
Laat de dwangsom lekker lopen. Het is de fout van het bestuursorgaan dat ze hun zaken niet orde hebben. Dit is precies waar de wet dwangsom voor is bedoeld.

Je wacht gewoon tot de volledige termijn van 42 dagen dwangsom is afgelopen vanaf 22 december 2011. Daarna wacht je nog twee weken en vorder je de maximale dwangsom. Gewoon kijken wat er gebeurt. Als uitgangspunt is de WOB natuurlijk om het verkrijgen van informatie mogelijk te maken. De wet dwangsom is een prikkel voor een bestuursorgaan om dit goed en soepel binnen de gestelde termijnen de laten lopen. Als een bestuursorgaan dit dus niet goed aanpakt staat daar gewoon simpelweg een sanctie op in de vorm van een dwangsom.

Wij moeten ons aan de regeltjes houden, bestuursorganen dus ook (f)

Mocht je tegen die tijd een voorbeeldbriefje willen, dan hoor ik wel :wink:
Offline timo76
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 9:39 Bericht 

Een voorbeeldbriefje is van harte welkom over een paar weken.
Misschien dat ze de hoogte van de som zelf vaststellen, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Deze week zet ik nog de wobdocumenten tbv de overtreding op de site. gr.
Offline blightzor
Die hard
di 24 jan 2012, 10:16 Bericht 

is het toevallig Team Tilburg west?
Offline timo76
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 15:58 Bericht 

Ik heb het faxnummer van politiebureau tilburg binnenstad gebruikt, omdat er bij betrokken opsporingsinstantie alleen politie tilburg stond vermeld.
Offline mwj
Master
di 24 jan 2012, 19:35 Bericht 
:fp:
timo76 schreef:
Ik heb het faxnummer van politiebureau tilburg binnenstad gebruikt, omdat er bij betrokken opsporingsinstantie alleen politie tilburg stond vermeld

Is goed, als dit niet het juiste bureau/afdeling was had de ontvanger het onder afschrift naar jou moeten doorsturen.
Offline Sovereign
Respect
ma 27 feb 2012, 14:29 Bericht 

Ik haal dit onderwerp even op, aangezien Politie Midden en West Brabant nu stelt dat het faxnummer niet zou zijn opengesteld voor Wob verzoeken. Zijn er mensen die een bevestiging hebben ontvangen dat het verzoek per fax in behandeling is genomen?
Offline Sovereign
Respect
ma 27 feb 2012, 23:40 Bericht 

Niemand?
Offline mwj
Master
di 28 feb 2012, 8:22 Bericht 
Wanneer is dit jou medegedeeld ??
Offline Walker
Master
di 28 feb 2012, 8:38 Bericht 
Daar is toch een uitspraak over?
Offline mwj
Master
di 28 feb 2012, 10:59 Bericht 
Het bestuursorgaan dient dit zo snel mogelijk te laten weten. Als er al vier weken voorbij zijn en ze ontvangen een ingebrekestelling zijn ze dus te laat. Zijn inderdaad meerdere uitspraken van. Staan volgens mij in het dwangsom en klpd topic wel vermeld.
Offline Franske84
Weet de weg
di 28 feb 2012, 11:43 Bericht 

Ik heb idd nooit reacties van politie ontvangen. Ik wist niet dat ze geen wob verzoeken uit fax behandelen. Er stond geen informatie naast fax nummers dat ze geen wob verzoeken behandelen.....

Zolang ze geen informeren, hebben we gewoon recht op dwangsom :wink:
Offline dna
Master
di 28 feb 2012, 15:01 Bericht 
Er zijn wel meerdere uitspraken over faxen, maar ik ken er geen waar staat dat als ze pas na de ingebrekestelling laten weten dat de fax niet is opengesteld dat dit dan niet meer telt...

Wel uitspraken over dat een ingebrekestelling mag naar het faxnummer dat is opengesteld voor Wob-verzoeken.

En dat bestuursorgaan aannemelijk moet maken dat een fax niet ontvangen is, en dat je met een fax rapport best sterk staat (tenzij het BO dus een goede administratie heeft waarmee ze kunnen aantonen dat het NIET ontvangen is).

Ook uitspraken over dat als er meerdere Wob-verzoeken zijn behandeld via een faxnummer dat het dan DUS open is gesteld.
Er is dan sprake van een bestendige bestuurlijke praktijk.
Offline Sovereign
Respect
di 28 feb 2012, 19:28 Bericht 

mwj schreef:
Wanneer is dit jou medegedeeld ??
De dag na de fax is direct door de politie een aangetekende brief gestuurd met de mededeling dat geen Wob verzoeken per fax in behandeling worden genomen. Ik heb de jurisprudentie inmiddels goed bestudeerd, mij is duidelijk dat sprake moet zijn van een bestendige praktijk wil het standpunt van politie niet slagen. Om aan te tonen dat sprake is van een bestendige praktijk moet ik natuurlijk wel kunnen aantonen dat er eerder via dat faxnummer (Tilburg) Wob verzoeken in behandeling zijn genomen.
Offline Walker
Master
di 28 feb 2012, 20:09 Bericht 
Is een weigering dan een beslissing? Of is er geweigerd een beslissing te nemen? :huh:
Offline mwj
Master
di 28 feb 2012, 20:15 Bericht 
Sovereign schreef:
De dag na de fax is direct door de politie een aangetekende brief gestuurd met de mededeling dat geen Wob verzoeken per fax in behandeling worden genomen. Ik heb de jurisprudentie inmiddels goed bestudeerd, mij is duidelijk dat sprake moet zijn van een bestendige praktijk wil het standpunt van politie niet slagen. Om aan te tonen dat sprake is van een bestendige praktijk moet ik natuurlijk wel kunnen aantonen dat er eerder via dat faxnummer (Tilburg) Wob verzoeken in behandeling zijn genomen.

Volgens mij zijn ze dan te laat. Als het faxnummer niet openstaat voor wob verzoeken en ingebrekestelling dient het bestuursorgaan dit zo snel mogelijk na een wob verzoek te laten weten. Nu doen ze dit na een ingebrekestelling omdat ze nattigheid voelen.
Offline Hideyoshi
Master
di 28 feb 2012, 20:16 Bericht 
@ Souvereign: ik heb van Politie Tilburg diverse WOb verzoeken afgehandeld gekregen via de fax 013...
Offline mwj
Master
di 28 feb 2012, 20:19 Bericht 
Dat gaat de goeie kant op :thumb:
Offline Sovereign
Respect
di 28 feb 2012, 20:32 Bericht 

Walker schreef:
Is een weigering dan een beslissing? Of is er geweigerd een beslissing te nemen?
De mededeling dat het verzoek niet in behandeling wordt genomen is vooralsnog aan te merken als een feitelijke handeling en dus niet vatbaar voor bezwaar en beroep, maar in de literatuur wordt ook wel anders betoogd. Ik zal tegen het einde van de bezwaartermijn een bezwaarschrift indienen. :lol:
Offline Sovereign
Respect
di 28 feb 2012, 20:37 Bericht 

Hideyoshi schreef:
@ Souvereign: ik heb van Politie Tilburg diverse WOb verzoeken afgehandeld gekregen via de fax 013...
Interessant, daar kom ik dan nog op terug. :lol:
 [ 26 berichten ]