Postingstijd interval gedetecteerd van 53.7 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]
Offline djroadstar
Master
zo 06 nov 2011, 22:22 Bericht 
als er een ongeval heeft plaatsgevonden kun je dan het onderzoeksrapport opvragen bij de politie evt onder WOB?
Offline mwj
Master
ma 07 nov 2011, 5:45 Bericht 
djroadstar schreef:
als er een ongeval heeft plaatsgevonden kun je dan het onderzoeksrapport opvragen bij de politie evt onder WOB?

proberen staat vrij toch :wink:
Offline djroadstar
Master
vr 30 dec 2011, 21:45 Bericht 
afgelopen 2 dec fax gestuurd.
vandaag laatste dag en niks terug ontvangen. morgen maar eens in gebreken stelling eruit doen.

ze hadden minimaal kunne laten weten dat het niet mogelijk is en waarom. of dat ze langer de tijd nodig hadden.
Offline Hideyoshi
Master
za 31 dec 2011, 8:11 Bericht 
djroadstar schreef:
ze hadden minimaal kunne laten weten dat het niet mogelijk is en waarom. of dat ze langer de tijd nodig hadden

Dat sowieso. Men moet beslissen, ook al kan die beslissing negatief zijn. Niets laten weten is niet goed.
Online Gianluca
Master
za 31 dec 2011, 12:16 Bericht 

djroadstar schreef:

Nee, dat kun je niet bij de politie opvragen. Indien er een onderzoeksrapport is opgesteld, word dit verstuurd naar de Stichting Processen-Verbaal. Daar kan je het rapport opvragen.
Offline 944 guy
Master
za 31 dec 2011, 16:04 Bericht 
helmond32 schreef:
Dat sowieso. Men moet beslissen, ook al kan die beslissing negatief zijn. Niets laten weten is niet goed.

Rond de feestdagen is altijd een uitstekend moment om wat WOBjes de deur uit te doen :thumb:
Offline Cygnum
Pro
za 31 dec 2011, 17:25 Bericht 
Gianluca schreef:

Nee, dat kun je niet bij de politie opvragen. Indien er een onderzoeksrapport is opgesteld, word dit verstuurd naar de Stichting Processen-Verbaal. Daar kan je het rapport opvragen.

Dan had de politie maar moeten doorsturen.
Online Gianluca
Master
za 31 dec 2011, 17:56 Bericht 

Onjuist....Politie hoeft dit niet te doen..Via WOB is het rapport niet op te vragen..
Offline Hideyoshi
Master
za 31 dec 2011, 17:59 Bericht 
Gianluca schreef:

De Wob verplicht dit wel. Zou niet weten waarom art. 4 hier niet aan de orde zou zijn?!
Online Gianluca
Master
za 31 dec 2011, 17:59 Bericht 

Omdat het rapport niet via de WOB is op te vragen..
Offline Hideyoshi
Master
za 31 dec 2011, 18:01 Bericht 
Vanwege art. 10 lid 2? Dat zou evt. kunnen. Politie had evenwel meten beslissen, hetzij negatief.
Offline Cygnum
Pro
za 31 dec 2011, 18:03 Bericht 
Gianluca schreef:
Onjuist....Politie hoeft dit niet te doen..Via WOB is het rapport niet op te vragen..

Waarom zeg je dat dan niet meteen, in plaats van die - toch wel relevante - zin niet te noemen? En dan nog: reageren, al is het maar in 1 zin, is nog steeds noodzakelijk.
Online Gianluca
Master
za 31 dec 2011, 18:03 Bericht 

Dus als ik om de schoenmaat van de verbaliserend agent vraagt, moeten zij daarover ook beslissen ?? Lijkt mij niet..
Offline Hideyoshi
Master
za 31 dec 2011, 18:09 Bericht 
Gianluca schreef:

Neen, lees art. 1 voor de rijkwijdte van de Wob. Schoenmaten vallen daar niet onder. Pv's en onderzoeksrapporten wel op enkele uitzonderingen na.

Lastige wet is de Wob, voor de bestuursorganen. Als je echter in je organisatie de uitvoering gewoon goed inricht is er niets aan de hand.

Moet een beursgenoteerd bedrijf ook met alle verplichte regels uit de Wft.
Offline Furr
Master
za 31 dec 2011, 18:44 Bericht 
helmond32 schreef:
Lastige wet is de Wob, voor de bestuursorganen

:lol: idd!!!
Online Gianluca
Master
za 31 dec 2011, 18:46 Bericht 

helmond32 schreef:
Neen, lees art. 1 voor de rijkwijdte van de Wob. Schoenmaten vallen daar niet onder. Pv's en onderzoeksrapporten wel op enkele uitzonderingen na.

Klopt..Ongevallenrapport is niet op te vragen..
Offline Furr
Master
za 31 dec 2011, 18:58 Bericht 
Ongevallen status/analyse dan weer wel. Of iig, hoeveel ongelukken er ergens zijn gebeurd wel :)
Online Gianluca
Master
za 31 dec 2011, 18:59 Bericht 

Klopt.. :thumb:
Offline Bredero
Pro
zo 01 jan 2012, 19:22 Bericht 
Het is mogelijk om de gegevens van een ongeval op te vragen. Dit aparte orgaan (niet de Politie!) behandelt alle ongevallen, en daar kunnen de docs van een ongeval worden opgevraagd. Het is niet obv de WoB, maar gewoon betalen. Daarnaast alleen voor belanghebbenden. Zie http://www.stichtingpv.nl/index.asp

aanvragen: http://www.stichtingpv.nl/aanvragen-new.asp
Online Gianluca
Master
zo 01 jan 2012, 19:24 Bericht 

Je loopt achter.. 8)

Gianluca schreef:
Nee, dat kun je niet bij de politie opvragen. Indien er een onderzoeksrapport is opgesteld, word dit verstuurd naar de Stichting Processen-Verbaal. Daar kan je het rapport opvragen
Offline Bredero
Pro
zo 01 jan 2012, 19:33 Bericht 
ahum, het winnende antwoord was dus al gegeven... :biertje:
Online Gianluca
Master
zo 01 jan 2012, 19:35 Bericht 

:lol: :lol: :thumb:
Offline Hideyoshi
Master
zo 01 jan 2012, 19:36 Bericht 
Ik vraag mij dan overigens wel weer af hoe die Stg. zich verhoudt tot de reguliere bestuursorganen die belast zijn met registratie van de pv's... volgens mij zou het best een kunnen zijn dat de Stg. gewoon onder de Awb valt. Dan is ze Wob-baar.
Online Gianluca
Master
zo 01 jan 2012, 19:40 Bericht 

Wellicht lid d ??

Artikel 10
1.Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:
a. de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen;
b. de veiligheid van de Staat zou kunnen schaden;
c. bedrijfs- en fabricagegegevens betreft, die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld;
d. persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 2 van hoofdstuk 2 van de Wet bescherming persoonsgegevens, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt
Offline Hideyoshi
Master
zo 01 jan 2012, 19:48 Bericht 
Als het wel verstrekt wordt door de Stg. dan gaat men daar blijkbaar ook aan art. 10 Wob voorbij? Ik weet niet in welke mate willekeurige pv's opvraagbaar zijn bij die Stg.
Online Gianluca
Master
zo 01 jan 2012, 19:51 Bericht 

Er moet sprake zijn van belanghebbenden.
Offline Hideyoshi
Master
zo 01 jan 2012, 20:06 Bericht 
Wie kwalificeert als belanghebbende? Ik ben nl. belanghebbende want ik doe wetenschappelijk onderzoek naar die pv's... althans, zo werkt dat bij b.v. een jaarrekeningenprocedure wel als belanghebbende. Ik heb er nog mijn twijfels over.
Online Gianluca
Master
zo 01 jan 2012, 20:10 Bericht 

Ik zou zeggen, doe eens een poging.. :thumb:
Offline djroadstar
Master
ma 02 jan 2012, 10:46 Bericht 
art 10 sub D is niet van toepassing. daar ik gevraagt heb om namen eruit te halen maar alleen voertuig type's erin te laten. dit om de voor mij andere partij die hierbij betrokken is geraakt annoniem te laten.

(heb ooit alle gegevens opgevraagt van een flitscontrole heb hierbij ook toen alle gegevens gekregen en bij de foto was het kenteken onleesbaar gemaakt. was trouwens omdat ik vermoede dat deze niet geijkt was. controleur deed daar moeilijk over)
Online Gianluca
Master
ma 02 jan 2012, 17:18 Bericht 

djroadstar schreef:
art 10 sub D is niet van toepassing. daar ik gevraagt heb om namen eruit te halen maar alleen voertuig type's erin te laten. dit om de voor mij andere partij die hierbij betrokken is geraakt annoniem te laten.

Zoals al aangegeven. Van de politie ga je niets krijgen. Die hebben het eventuele rapport naar de Stichting PV. Daar moet je zijn, als je belanghebbende bent..Ben jij dat ?
Offline Bredero
Pro
ma 02 jan 2012, 19:07 Bericht 
De vraag is dus wat jouw relatie is tot dat ongeval.

Ben je één van de partijen, dan zal je al snel als belanghebbende aangemerkt worden. Zie ook definitie volgens AWB:

Citaat:
Voor het aannemen van belanghebbende moet voldaan zijn aan 4 vereisten.[1]

Eigen belang

Een persoon (of entiteit) die zich zomaar meldt als belanghebbende, terwijl zijn belang niet in het geding is maar die van een ander, is geen belanghebbende. Het moet gaan om een eigen belang; niet die van een ander.

Objectief bepaalbaar belang
Een subjectief element (denk aan smaak, eer of psychische gesteldheid - hoe sterk deze ook mogen zijn), leidt niet tot belanghebbende.

Actueel belang

Het belang moet actueel zijn, dus niet gericht op de toekomst. Als een persoon verwacht te verhuizen naar een plek, en op die plek wordt dichtbij een huis gebouwd, dan kan die persoon zich niet melden als belanghebbende. Er is sprake van een toekomstige, onzekere situatie die niet leidt tot belanghebbende.

Persoonlijk of individueel belang

Een persoon moet zich kunnen onderscheiden van anderen. Die persoon moet aannemelijk maken dat zijn belang in het geding is, zodat hij zich onderscheid van niet-belanghebbende. Een voorbeeld van persoonlijk of individueel belang is als sprake is van een beschikking. Een persoon met een beschikking onderscheidt zich van een persoon zonder beschikking.

Er wordt ook wel gesproken over de OPERA-criteria:
- Objectief: Je niet laten beïnvloeden door eigen gevoel of door vooroordelen.
- Persoonlijk: als de gevolgen van het besluit voor de persoon in kwestie in relevante mate anders uitwerken dan voor anderen in het algemeen. Voorbeeld: bij een kapvergunning van een boom moet men voldoen aan het zicht en nabijheidscriterium.
- Eigenbelang: het moet gaan om je eigen belang en niet van een ander!
- Rechtstreeks: er moet voldoende causaal verband aanwezig zijn tussen de gevolgen van het besluit en het geraakte belang.
- Actueel: het belang bij het te nemen besluit dient al daadwerkelijk te bestaan en niet een toekomstig of nog onzeker belang te zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belanghebbende_(recht)

Overigens heb ik bij een WoBje naar een gemeente ook wel eens een afwijzing gehad omdat deze informatie reeds via een andere bron (in dat geval Kadaster) beschikbaar was. Weliswaar tegen een vergoeding, maar dus wel elders beschikbaar.
Offline djroadstar
Master
di 17 jan 2012, 20:20 Bericht 
even druk gehad met werk en prive.
maar op 10jan aangetekende brief gehad.

had per ongeluk brief aan verkeerde politie korps gestuurd maar na in gebreke stelling hebben ze hem door gestuurd naar juiste korps.

ik vroeg om PV/ongevals rapport. deze is toen niet opgemaakt volgens schrijven en kan daarom dus niet gegeven worden. wel heeft hij me een mutatierapport toegestuurd. Netjes zoals gevraagt en zoals ze zelf aangeven de pers. gegevens weggehaald.

tot zo ver dus mijn topic :slotje:
Offline mwj
Master
wo 18 jan 2012, 10:03 Bericht 
djroadstar schreef:
even druk gehad met werk en prive.
maar op 10jan aangetekende brief gehad.

had per ongeluk brief aan verkeerde politie korps gestuurd maar na in gebreke stelling hebben ze hem door gestuurd naar juiste korps.

ik vroeg om PV/ongevals rapport. deze is toen niet opgemaakt volgens schrijven en kan daarom dus niet gegeven worden. wel heeft hij me een mutatierapport toegestuurd. Netjes zoals gevraagt en zoals ze zelf aangeven de pers. gegevens weggehaald.

tot zo ver dus mijn topic

Deels dus gelukt :thumb:

Volgens mij heb je meteen hier even het ongelijk van een bepaald persoon bewezen O:)
Online Gianluca
Master
wo 18 jan 2012, 17:09 Bericht 

Een ongevalsrapport en/of mutatierapport zijn niet op te vragen middels de WOB. Het feit dat deze nu wel is verstrekt (mutatie) is, mijns inziens, een fout en had niet mogen gebeuren.
Offline mwj
Master
wo 18 jan 2012, 17:50 Bericht 
Gianluca schreef:
Een ongevalsrapport en/of mutatierapport zijn niet op te vragen middels de WOB. Het feit dat deze nu wel is verstrekt (mutatie) is, mijns inziens, een fout en had niet mogen gebeuren

Of je hebt het gewoon mis al die tijd......... O:)
 [ 35 berichten ]