Pagina 26 van 44  [ 2183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 44  Volgende
Offline Sixty9
Master
do 02 feb 2012, 16:23 Bericht 
NEE!

Er is terecht beroep aangetekend tegen het uitblijven van de beschikking. Dat wil niet automatisch zeggen dat ook een dwangsom na IGB van toepassing is.

Ambtshalve genomen beschikkingen zijn uitgesloten van toepassing wet dwangsom! Dit sluit niet uit dat bezwaar en beroep niet mogelijk is, integendeel dit is wel mogelijk.

Vraag in deze is en blijft, is het nemen van een dwangsombeschikking na vordering en IGB een ambtshalve te nemen beschikking of één op aanvraag?

Het woord is aan de rechter!
Offline NooitTeSnel
Master
do 02 feb 2012, 16:26 Bericht 
Furr schreef:
Jawel. Die stelt zelf: er is terecht beroep ingediend tegen het uitblijven van een dwangsom op dwangsom.

Bij die uitspraak wordt niets gezegd over de tweede dwangsom:
Citaat:
13. Op 2 november 2010 heeft eiser verweerder in gebreke gesteld wegens het niet afgeven van een dwangsombeschikking.

Daarna:
Citaat:
14. Bij besluit van 18 januari 2011, verzonden op 24 januari 2011, heeft verweerder alsnog besloten geen dwangsom toe te kennen op de grond dat in de visie van verweerder tijdig aan het verzoek om toezending van de gevraagde stukken is voldaan.

Daar zou dus volgens de theorie een dwangsom verschuldigd zijn van 17 november (de dag na 2 november + 14 dagen) tot 18 januari. Daar wordt in de uitspraak echter verder niets over gezegd, daar zul je een andere zaak voor moeten zoeken.

Nieuw vraagstuk: Hoe zorg je voor een beschikking op aanvraag n.a.v. het dwangsom-bezwaar? Want in dat geval heb je wel weer een dwangsom-op-dwangsom en dus een stevige stok achter de deur om een BO te overtuigen gewoon de dwangsom toe te kennen in plaats van de boel enorm te frustreren en daarmee een (dure en langdurige) gang naar de bestuursrechter te forceren.
Offline Sixty9
Master
do 02 feb 2012, 16:39 Bericht 
Heb de vraag ook nog "ergens" neergelegd en kreeg het volgende antwoord:

Citaat:
De vaststelling van de verschuldigheid en hoogte dwangsom is een wettelijk vastgelegde taak; vergelijkbaar met de doorzendplicht (2:3 Awb).
De vaststelling levert een beschikking, niet op aanvraag, op (namelijk een besluit, gericht... enz.). Dit blijkt ook uit 4:19 lid 1 Awb.

Bij het nalaten om deze vaststelling tijdig te maken, begint de werking van 6:2 aanhef en onder b Awb te lopen: het niet tijdig nemen van besluiten. Er volgt dan dus ('regulier') bezwaar, beroep, voorlopig voorziening mogelijk na indienen bezwaarschrift (8:81 Awb). De rechtsbescherming hiertegen loopt dus via het reguliere traject.

Je kunt door dit systeem dus niet dwangsom op dwangsom stapelen. Dit is ook logisch; de dwangsom staat op de oorspronkelijke aanvraag.
Offline Furr
Master
do 02 feb 2012, 16:44 Bericht 
Niet stapelen? Vreemd allemaal die andere reacties. Heb al diverse dwangsom op dwangsom gehad. Er staat in de wet: binnen 14 dagen beslissen op hoogte. Dat is gewoon een beslissing waar aan gehouden moet worden, zo niet: ingebreke. Te laat? Dwangsom. Heeft niks met dwangsom OP dwangsom te maken.

Het is een nieuwe som, alleen van de 1e zaak.
Offline Sixty9
Master
do 02 feb 2012, 16:46 Bericht 
Het feit dat je in het verleden dwangsom op dwangsom hebt gekregen is "een resultaat uit het verleden wat geen garantie biedt voor de toekomst"..........

De wettelijke onderbouwing mist en deze DS kan zelfs teruggevorderd worden (verjaringstermijn 5 jaar) :boos:
Offline Furr
Master
do 02 feb 2012, 16:49 Bericht 
Is het dan wel verstandig de zaak tegen de gemeente door te zetten? Heb 200 euro gekregen 2e DW (moet 1260 zijn), ik heb beroep ingesteld maar nog niet betaald....
Offline Sixty9
Master
do 02 feb 2012, 16:54 Bericht 
Vraag het me af........ :huh:

Tenzij er een uitspraak (BR) komt die iets anders aantoont.

We kunnen met zijn allen een zaak sponsoren ter verkrijging van een uitspraak, ik doe mee! (Voor €25) :wink:
Offline mwj
Master
do 02 feb 2012, 18:37 Bericht 
Count me in to :thumb:
Offline Furr
Master
do 02 feb 2012, 18:39 Bericht 
Ik trek hem in die Gemeente zaak. De andere 2 gaan door, ivm dw 1 (meerderen) maar ook meerdere dw.2. Dus komt zowiezo uitspraak van.

Ook DUO loopt nog dw 2.
Offline mwj
Master
do 02 feb 2012, 20:24 Bericht 
Hou ons op de hoogte, ik heb namelijk ook nog een paar zaken lopen in de bezwaarfase, en was van plan dit naar de bestuursrechter te brengen wanneer het bezwaar wordt afgwezen.

@Furr, hoe zat dat met zaken bij het CVOM, had jij daar al niet één of meerdere dwangsom op dwangsom zaken toegewezen gekregen ??
Offline Hideyoshi
Master
do 02 feb 2012, 20:25 Bericht 
@ Sixty9: als je nou even wacht dan heb je binnen enkele weken de gewenste uitspraak, er zit wat in de pijplijn. Bij winst tracteer ik tijdens een FS meet een rondje.
Offline mwj
Master
do 02 feb 2012, 20:28 Bericht 
Zaak onder de bestuursrechter i.v.m. dwangsom op dwangsom ??
Offline Hideyoshi
Master
do 02 feb 2012, 20:30 Bericht 
Onder andere ja. Serieus geïnteresseerden die naar de zitting willen komen moeten me maar een pb zenden.
Offline Furr
Master
do 02 feb 2012, 20:30 Bericht 
mwj schreef:
@Furr, hoe zat dat met zaken bij het CVOM, had jij daar al niet één of meerdere dwangsom op dwangsom zaken toegewezen gekregen ??

Nee liggen nu bij de rechter. Wel DUO zaak dw op dw. Griffie was maar 41 euro dus goed te doen.
Offline Hideyoshi
Master
do 02 feb 2012, 20:31 Bericht 
@ Furr: hetgeen jou nu is toegewezen is op basis van de onkunde van betreffende BO's, daar kan je geen rechten aan ontlenen. Ik heb een concrete zaak liggen waar ik e.e.a. eis, we zullen zien wat de rechter daarvan vindt.
Offline Furr
Master
do 02 feb 2012, 20:33 Bericht 
Dat zeg ik, ik heb er ook 2 liggen, 3 zelfs incl DUO bij de rechter ;) Daarom trek ik die gemeente zaak ook in.
Offline mwj
Master
do 02 feb 2012, 20:35 Bericht 
Furr schreef:
Nee liggen nu bij de rechter

Afwachten dus.
Al lang geleden beroep ingesteld ??
Offline Hideyoshi
Master
do 02 feb 2012, 20:40 Bericht 
ja, zaak is op zitting gepland.
Offline mwj
Master
do 02 feb 2012, 20:47 Bericht 
Hideyoshi schreef:
ja, zaak is op zitting gepland.

Zaak te complex om met beroep en verweerschrift af te doen dus !!
Zie jij het zelf ook zo ??
Offline Hideyoshi
Master
do 02 feb 2012, 20:48 Bericht 
Nee, ik heb geen idee waarom een zitting is gepland, zo moeilijk is het niet. Ik schat in dat de rechter wil weten wat er aan de hand is gezien de ingebrachte stukken.
Offline mwj
Master
do 02 feb 2012, 20:51 Bericht 
Oke
Offline Furr
Master
do 02 feb 2012, 21:21 Bericht 
mwj schreef:
Al lang geleden beroep ingesteld

DUO al 2 november. PG midden november en zijn 3x (!!) aangemaand met de stukken te komen, 4 weken, 2 weken, 1 week, dus al 7 weken verder. Etters.
Laatste zaak vandaag betaald.
Offline mwj
Master
do 02 feb 2012, 21:24 Bericht 
Hopeloos, alleen maar tijd rekken :thumb_d:
Offline Hideyoshi
Master
do 02 feb 2012, 21:33 Bericht 
Furr schreef:
DUO al 2 november. PG midden november en zijn 3x (!!) aangemaand met de stukken te komen, 4 weken, 2 weken, 1 week, dus al 7 weken verder. Etters.
Laatste zaak vandaag betaald.

Coll.PG reageert helemaal niet???
Offline Furr
Master
do 02 feb 2012, 21:44 Bericht 
Jahwel, dat was die 20 A4tjes verweer ;) die kreeg ik vorige week "al".
Offline Hideyoshi
Master
do 02 feb 2012, 21:55 Bericht 
@ Furr, is er mogelijkheid voor mij om die eens te zien of heb je geen goede scan mogelijkheden?
Offline Furr
Master
do 02 feb 2012, 22:18 Bericht 
Jahwel maar geen zin in om alles in te scannen hahaha. Heb je laatst al gemaild daarover ;)
Offline Hideyoshi
Master
do 02 feb 2012, 22:19 Bericht 
Ok, jammer, ik was benieuwd.
Offline Sixty9
Master
vr 03 feb 2012, 11:10 Bericht 
Heb een bezwaar ingediend wegens het afwijzen van dwangsom 2 en het BO heeft de beslissing op dat bezwaar verlengd naar 18 weken na einde bezwaartermijn (hoorzitting).

Heeft dit nog gevolgen voor de betaling van dwangsom 1? Heb niet zoveel zin om met een (gedoemd te mislukken) bezwaar nog eens 4 maanden langer op mijn geld te moeten wachten.
Offline Hideyoshi
Master
vr 03 feb 2012, 11:17 Bericht 
Men is hoe dan ook wettelijke rente verschuldigd als de betaling van de verschuldigde dwangsom later is dan 6 weken nadat deze verschuldigd is.
Offline Flep9
Master
vr 03 feb 2012, 11:22 Bericht 
1 zouden ze moeten betalen indien verschuldigd, 2 draait het bezwaar om. Ik begrijp dat ze 1 voorlopig nog niet uitbetalen?
Offline mwj
Master
vr 03 feb 2012, 11:33 Bericht 
Sixty9 schreef:
Heb een bezwaar ingediend wegens het afwijzen van dwangsom 2 en het BO heeft de beslissing op dat bezwaar verlengd naar 18 weken na einde bezwaartermijn (hoorzitting).

Dit mag toch gewoon onder de bestaande regelgeving !?!

Sixty9 schreef:
Heeft dit nog gevolgen voor de betaling van dwangsom 1? Heb niet zoveel zin om met een (gedoemd te mislukken) bezwaar nog eens 4 maanden langer op mijn geld te moeten wachten.

Nope. Uitbetalen van dwangsom is ook wettelijk bepaald, binnen 6 weken dacht ik. Daarna komt er in ieder geval rente bij. Bij later dan 6 weken betalen kun je wel weer een bezwaar in stellen, lijkt mij (f)
Offline TuxX
Master
vr 03 feb 2012, 11:55 Bericht 
mwj schreef:
Bij later dan 6 weken betalen kun je wel weer een bezwaar in stellen, lijkt mij

CVOM gaf in een brief ana mij 6 tot 8 weken aan.
Offline mwj
Master
vr 03 feb 2012, 11:59 Bericht 
TuxX schreef:
CVOM gaf in een brief ana mij 6 tot 8 weken aan.

Zou ook goed kunnen, ik zat dus aardig in de richting (f)
Offline Furr
Master
vr 03 feb 2012, 12:04 Bericht 
uitspraak van: binnen 6 weken dient betaald te worden. In het verweer waar 1 dwangsom wordt toegekend staat erin: dwangsom VA toegekend incl wettelijke rente :)
Offline mwj
Master
vr 03 feb 2012, 12:04 Bericht 
Uitspraak CVOM ??
Offline Furr
Master
vr 03 feb 2012, 12:07 Bericht 
Nee verweer PG over die rechtzaak ;)
Offline Sixty9
Master
vr 03 feb 2012, 12:22 Bericht 
mwj schreef:
Dit mag toch gewoon onder de bestaande regelgeving !?!

Dat was ook geen vraag, maar een vaststeling/inleiding voor een vraag :wink:
Offline dna
Master
vr 03 feb 2012, 13:16 Bericht 
Heb zelf bij het CVOM aan de hand dat ze het retourformulier niet zouden hebben ontvangen met rekeningnummer.
Terwijl het rekeningnummer ook onder 3 brieven staat die ze hebben gehad naar aanleiding van de dwangsom.

Heb nu het retourformulier gefaxt (was niet van mij zelf, vandaar de onwetendheid en gewoon per briefpost te sturen).

Dus ik ga bezwaar maken als ze de wettelijke rente niet betalen die ik nu gevorderd heb.

Wel vandaag nog 2 brieven ontvangen van een gemeente 1x 140 euro en 1x 220 euro wegens te laat beslissen op Wob.
Offline Furr
Master
vr 03 feb 2012, 13:18 Bericht 
Ook al hoppa. Ik wacht dan ook met smart af vandaag haha.
Offline gerwinausma
Laat zich horen
vr 03 feb 2012, 20:18 Bericht 

Ik heb een wob verzoek gestuurt naar cvom en politie
papieren gekregen van cvom met zaakoverzicht en foto en beslissing om verzoek in te willigen.
Voor ontbrekende documenten heeft cvom verzoek doorgestuurt naar politie op 30 november.

politie heeft een brief op hun wob verzoek gestuurt met daarin een hoop gelul over wpg en bescherming gegevens met het besluit dat ik alles kan inzien op internet.(verzonden 30 november) gedateerd 29 november,.
Nu heb ik daar na 5 weken op 1-1-2012 een bezwaar op gemaakt op deze beslissing.
Nu mijn vraag het verzoek dat is doorgestuurt hoor ik daar dus binnen de door het cvom genoemde termijn van 4 weken bericht van te krijgen v/d politie.
Dit bericht heb ik dus nog niet gehad, is dit misschien kans op een mooie geldprijs in deze loterij?

Graag advies wat te doen, het aanvullende bezwaarschrift is inmiddels afgewezen, ongegrond. Nu wil ik graag beroep instellen bij de kantonrechter, wat moet er allemaal in deze brief, heb verder geen documenten gekregen.

Bvd voor jullie reakties
Offline mwj
Master
vr 03 feb 2012, 20:20 Bericht 
Open even een eigen topic, dan loopt niet alles door elkaar :thumb:
Offline gerwinausma
Laat zich horen
vr 03 feb 2012, 20:29 Bericht 

oke
Offline Furr
Master
za 04 feb 2012, 15:44 Bericht 
DUO zaak verweer gekregen, ze snappen er niks van en halen alles door elkaar. Nu zeggen ze: 1e dwangsom ten onrechte verkregen, terwijl dat duidelijk op papier staat dat ze te laat zijn. Maar nu ze die toe hadden gewezen, en de ingebreke goed hebben gekeurd, moeten ze de 2e ook goed keuren.

Ik laat wel aan de rechter over. Ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Offline Hideyoshi
Master
za 04 feb 2012, 15:54 Bericht 
Pfew... als je jouw zegje hebt gedaan, en de ander maakt er een knoeiboel van, laat dan inderdaad maar een de rechter over. Die plant wel een zitting zodat e.e.a. kan worden toegelicht.
Offline dewaal
Pro
za 04 feb 2012, 15:59 Bericht 

Furr schreef:

terwijl als ze hun werk naar behoren deden en tijdig beslisde etc. hoefde het niet zo ver te komen.
Offline Furr
Master
za 04 feb 2012, 16:29 Bericht 
Inderdaad! Denk ook dat er een zitting komt, aangezien het vrij ingewikkeld is, alhoewel, ik heb wel in mijn beroep duidelijk uitgelegd wat er mis is. En tegen welk besluit ik in beroep ga.
Offline dikkydik
Master
ma 06 feb 2012, 0:27 Bericht 
Barbertje schreef:
Naar mijn stellige overtuiging is het een beslissing op de aanvraag.
"Ambtshalve" is een slim trucje om te ontkomen.

En ik ben zeer benieuwd waarom je zo stellig overtuigd bent.
Dus zou je ons deelgenoot willen maken van je mening.
Offline Hideyoshi
Master
ma 06 feb 2012, 8:11 Bericht 
Gewoon even afwachten, binnen nu en enkele weken komt er vanuit diverse kanten rechtspraak hierover.
Offline Sixty9
Master
ma 06 feb 2012, 13:37 Bericht 
Idd. bezwaar indienen prima, maar met beroep even wachten om te zien wat er binnenkort aan uitspraken komt..........

O:)
 [ 2183 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 44  Volgende