Pagina 1 van 1  [ 40 berichten ]
Offline caddylex
Nieuwkomer
za 21 jan 2012, 16:46 Bericht 

hallo allen :wink: na vele uren op dit forum te hebben gelezen heb ik toch nog een vraag aan de geleerden hier .

ik heb afgelopen week een dagvaarding ontvangen voor een zitting op 20 maart 2012 voor een gevalletje "niet voldoende afstand houden" dd 2-4-2010 !! dat ik hiervoor ben aangehouden en dat dit niet onterecht is laat ik buiten alle discussie ,echter de tenlastelegging verbaast mij enigzins daar er geen concrete waarnemingen in naar voren worden gehaald . ik citeer:

hij op OF omstreeks 2 april 2010 ( is de datum niet duidelijk of... ?) te Nootdorp,gemeente Pijnacker-Nootdorp als bestuurder van een voertuig "auto" rijdende op de voor het openbaar verkeer openstaande weg ,Rijksweg A12 ,zijn snelheid niet zodanig heeft geregeld dat hij in staat was om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen een afstand waarover hij de weg kon overzien en waarover deze vrij was ,immers is hij,rijdende met een snelheid van ONGEVEER 130 km per uur ,in elk geval met een hogere snelheid dan 100km per uur ( voor dit deel A12 geld een max. snelheid van 120 km per uur dus logisch dat ik een hogere snelheid dan 100km heb ? ) op een afstand van ONGEVEER 5mtr ,in elk geval met een gelet op die snelheid te korte afstand ,achter een ander voertuig gaan of blijven rijden .

zoals u ziet is de datum niet duidelijk blijkbaar en ook de gereden snelheid en de gehouden afstand zijn ongeveer ?
naar wat ik aan voorbeelden heb gelezen hier lijkt mij dit een vrij gestandaardiseerde brief of omschrijving feit . ik heb de definitie "bumperkleven" op een aantal punten opgezocht en kwam telkens op dezelfde definitie uit te weten "het gedurende langere tijd te weinig afstand houden op een voorganger waar in mijn geval geen sprake van was ,ik reed namelijk al langere tijd achter een bmw z3 ,"ik noem deze auto met naam en toenaam omdat dan de lezers een idee krijgen van de hoogte van deze auto en dus kunnen beamen dat dit een auto is waar je met gemak overheen kijkt en dus totaal geen belemmering is op het zicht verder naar voren" , ik reed achter deze auto met ruim voldoende afstand vanaf de A13 richting A12 . na de fly-over bij het prins clausplein word de linker baan samengevoegd met de rechter rijbaan komende uit Den Haag en om zonder hinderen in te kunnen voegen was ik genoodzaakt de afstand tussen deze bmw en mijzelf tijdelijk te verkleinen ,dit ging echter om een stukje van 5 a 600 mtr. waarna ik weer afstand nam op mijn voorganger . deze 3 dienders van de k.l.p.d. die in een onopvallende golf al achter mij zaten vanaf afslag TU delft op de A13 hadden dus nu een punt waarop ze mij staande konden houden en mij hiervoor konden noteren . ik praat niet goed dat ik te weinig afstand heb gehouden maar dit was uit oogpunt van het niet hinderen van andere weggebruikers en een bewuste keuze ...ik heb dan ook hooguit 3 a 4 sec te weinig afstand gehouden en vind deze manier van afstraffen een beetje ver gezocht (ik heb gelezen over 3mnd rijontzegging en 400,- boete) nu heb ik hier gelezen dat ik een WOB verzoek zou moeten indienen om de benodigde stukken in bezit te krijgen maar waar vraag ik die aan ? en waar moet ik om vragen ? ik rij nu 24 jaar auto en net als een ieder krijg ook ik wel eens een prent voor te hard maar ik word nu afgeschilderd als een aso-klever wat ik absoluut niet ben (geloof me ) ik vind de tenlastelegging dan ook zwaar op de hand cker gezien het feit dat ze het hebben over een snelheid hoger dan 100km p uur terwijl je daar notabene 120 mag ! ......en wie is bekend met uitspraken in dit soort zaken ?? graag reactie van eenieder die dit heeft meegemaakt en of ervaring heeft met dit soort zaken ..alvast mijn hartelijke dank voor de genomen moeite :thumb:
Offline Hideyoshi
Master
za 21 jan 2012, 16:51 Bericht 
Je bent in een strafrechtelijk proces terecht gekomen, daar valt niets of nauwelijks iets op te vragen middels de Wob. De tenlastelegging is normaal geschreven. Wat je moet doen is het dossier opvragen bij het parket van de OvJ waarbij je verzoekt je het dossier te doen toekomen op grond van art. 30 Strafvordering. In dat dossier zie je welk bewijsmiddel de OvJ blijkbaar heeft. Op grond van dat bewijsmiddel kan je kijken of een Wob verzoek zinvol is, meestal niet.

Heb je iemand in de auto gehad destijds die kan getuigen wat er werkelijk is gebeurd?
Offline dikkydik
Master
za 21 jan 2012, 16:56 Bericht 
Nog wat leesvoer:

strafrecht-zaken-t-en-strafbeschikking/dagvaarding-ontvangen-wat-nu-t71390.html

caddylex schreef:
in elk geval met een hogere snelheid dan 100km per uur ( voor dit deel A12 geld een max. snelheid van 120 km per uur dus logisch dat ik een hogere snelheid dan 100km heb ? )

Daar is niets logisch aan!
Het is mij weleens gelukt om op de A12 stil te staan. :wink:

De snelheid zal wel bewezen moeten worden.

caddylex schreef:
zoals u ziet is de datum niet duidelijk blijkbaar en ook de gereden snelheid en de gehouden afstand zijn ongeveer ?

Het is volstrekt normaal dat het op deze wijze wordt omschreven.

caddylex schreef:
ik vind de tenlastelegging dan ook zwaar op de hand cker gezien het feit dat ze het hebben over een snelheid hoger dan 100km p uur terwijl je daar notabene 120 mag !

Je begrijpt niet waarom dit van belang is.
Hoe hoger de gereden snelheid hoe harder je gestraft wordt bij bumperkleven. Bij 50 km/h kleven wordt minder zwaar gestraft dan kleven met 130 km/h. Vanwege de gevaarzetting.
Daarom is het in twijfel trekken van de gemeten snelheid van cruciaal belang. Hoe is er gemeten? Geijkte meter, is deze snelheid gecorrigeerd? Zoek daar maar eens op.

In eerste instantie gaat het erom dat bewezen kan worden dat je gekleefd hebt, maar met welke snelheid is daarbij ook van groot belang.
Offline Cygnum
Pro
za 21 jan 2012, 17:18 Bericht 
caddylex schreef:
hij op OF omstreeks 2 april 2010 ( is de datum niet duidelijk of... ?) te Nootdorp,gemeente Pijnacker-Nootdorp als bestuurder van een voertuig "auto" rijdende op de voor het openbaar verkeer openstaande weg ,Rijksweg A12 ,zijn snelheid niet zodanig heeft geregeld dat hij in staat was om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen een afstand waarover hij de weg kon overzien en waarover deze vrij was ,immers is hij,rijdende met een snelheid van ONGEVEER 130 km per uur ,in elk geval met een hogere snelheid dan 100km per uur ( voor dit deel A12 geld een max. snelheid van 120 km per uur dus logisch dat ik een hogere snelheid dan 100km heb ? ) op een afstand van ONGEVEER 5mtr ,in elk geval met een gelet op die snelheid te korte afstand ,achter een ander voertuig gaan of blijven rijden .

Om hier wat vragen over te beantwoorden: de termen worden gekozen omdat als er een kleine fout in zit (bijvoorbeeld omdat de overtreding niet op 2 april maar op 3 april heeft plaatsgevonden), de tenlastelegging niet bewezen kan worden en je dus zal worden vrijgesproken. De officier van justitie dekt zich op deze manier in voor die eventuele fouten. Hetzelfde geldt voor de afstand.

Wat betreft de snelheid: de snelheid hoger dan 100 km/uur zegt niets over de daar geldende maximumsnelheid, maar over de categorie waarin het bumperkleven valt. Boven de 100 km/uur zit je in een andere categorie dan onder de 100 km/uur.

In de tenlastelegging staan geen waarnemingen, alleen wat er ten laste wordt gelegd. Aan de hand van het dossier en het onderzoek ter terechtzitting - waarin de waarnemingen wel zijn opgenomen - wordt de tenlastelegging al dan niet bewezenverklaard. Vraag daarom je dossier op; zie de post van Hideyoshi hierboven.

Wellicht relevant en ook handig om tijdens het onderzoek ter terechtzitting te noemen is de termijn tussen constatering en terechtzitting. Hoe langer het duurt voordat je voor de rechter moet verschijnen, hoe meer de rechter daar rekening mee dient te houden. Hoewel de dagvaarding binnen de termijn is gestuurd (drie jaar na constatering), wil dit niet zeggen dat de rechter er geen rekening mee hoeft te houden dat je twee jaar na dato nog steeds niet van de zaak af bent.
Offline caddylex
Nieuwkomer
za 21 jan 2012, 17:25 Bericht 

@ hideyoshi ....ik had geen getuigen helaas :( en ik zal eens kijken waar ik dat dossier kan opvragen ..ik neem aan bij het arrondissementsparket Den haag ?
@ dikkydik ...ik snap dat hoe hoger de snelheid hoe groter het vergrijp maar zoals in tenlastelegging te lezen zijn ze hier vrij vaag over ,desalniettemin zaten zij met zijn 3en in de auto en ik alleen dus maak ik weinig kans ,ook las ik dat er een geval was met een motoragent die met het aflezen van zijn eigen teller aannemelijk had gemaakt dat hij iemand terecht had bekeurd ? ik zag een grafiek waarin de boetes worden genoemd van 100 tot 120km/u en vanaf 120km/u en dat scheelt nogal . ze geven aan in elk geval met een snelheid hoger dan 100 ....das nog geen 130 toch ? ik vind ze hierin onzeker overkomen of zit ik verkeerd ?

zoiezo beiden hartstikke bedankt alvast voor jullie snelle reactie en genomen tijd (f)
Offline dikkydik
Master
za 21 jan 2012, 17:37 Bericht 
Lees de uitleg van Cygnum ook goed door.

Wanneer die 130 km/h de snelheid is die afgelezen is van de kilometerteller, dan zullen er wel wat correcties moeten plaatsvinden, eerst middels de ijktabel en dan de wettelijke correctie. En bij 130 kan dat rustig meer dan 10 km/h schelen.

Voorbeeld:
Afbeelding

Hier lees je ook meer:
invordering-rijbewijs-en-of-educatieve-maatregel-gedrag/staandehouding-187-gecorrigeerd-waar-120-toegestaan-t70552.html?hilit=ijktabel

Vanwege het gebrek aan tijd vraag je dus zsm het dossier op bij de ovj, zoals je reeds gemeld is.

Daarnaast is wobben eventueel ook mogelijk, lees:
wob-helpdesk/toepassing-wet-openbaarheid-van-bestuur-bij-strafrecht-t27241-950.html

Maar wanneer je de documenten niet op tijd binnen hebt, is het pech voor jou. Je hebt nog wat tijd, dus even de turbo erop. :D

Met het dossier zul je heel wat wijzer worden.

Het dossier zul je wel
Offline caddylex
Nieuwkomer
za 21 jan 2012, 17:57 Bericht 

nou het is wel duidelijk dat ik hier goed zit met mijn vragen !! geweldig !!
@Cygnum hartelijk dank voor de duidelijke uitleg :thumb: dacht dat ze binnen 2 jaar moesten hebben gedagvaard maar is dus 3 ? pfff maar kan ik daar een punt van maken ? ze hebben toch ruim op tijd gedagvaard ? ik bedoel te vragen wat ik ermee kan winnen om dit naar voren te halen ?

@dikkydik. heb je link doorgelezen ook nog maar ff (die hideyoshi is best op de hoogte !) maar om duidelijk te stellen hoe ze hebben gemeten ? ......krijg ik dat te horen uit het dossier of moet ik toch een ijkrapport of iets opvragen dmv w.o.b. wat meestal niet zinvol is volgens hideyoshi ?

nog even voor alle duidelijkheid ...het gaat mij er niet om om hier onderuit te komen want fout is fout en een boete ok ..so be it :-( maar 3 maanden je rijbewijs inleveren vind ik erg ver gezocht in dit geval ....dat zou ik graag voorkomen !! ook gezien het feit dat ik nog nooit met justitie in aanraking ben geweest voor wat dan ook ....
Offline dikkydik
Master
za 21 jan 2012, 18:13 Bericht 
caddylex schreef:
@dikkydik. heb je link doorgelezen ook nog maar ff (die hideyoshi is best op de hoogte !) maar om duidelijk te stellen hoe ze hebben gemeten ? ......krijg ik dat te horen uit het dossier of moet ik toch een ijkrapport of iets opvragen dmv w.o.b. wat meestal niet zinvol is volgens hideyoshi ?

Het dossier zal zeker een pv bevatten. Maar zaken als de ijktabel kun je gewoon via de Wob opvragen. Dit document zal geen deel uitmaken van het dossier, maar kan wel van groot belang zijn. Was de ijktabel geldig op het moment van meten, is de juiste correctie toegepast etc. Geen geijkte ijktabel, levert immers een andere gemeten snelheid op.

Aktes van aanstelling en beëdiging van de verbalisant zullen geen deel uitmaken van het dossier, maar zou ik ook opvragen, om te controleren of de verbalisant bevoegd was op het moment van bekeuren.

De Wob is hulprecht. Je kunt hiermee documenten opvragen die jouw verdediging kunnen sterken.

Hideyoshi wil met z'n opmerking over het nut van wobben je duidelijk maken dat er naast het dossier niet zoveel meer op te vragen (middels Wob) valt. Niet dat het geen zin heeft om de Wob te gebruiken om je aanvullende docs te krijgen. De Wob is juist een prachtig middel om al je documenten boven tafel te krijgen.

Een aantal daarvan heb ik je reeds opgenoemd.
Offline caddylex
Nieuwkomer
za 21 jan 2012, 18:20 Bericht 

ok ,ga nu eerst dat dossier maar eens opvragen dan ...en kijken of ik met wobben wat bereik ;-)
nogmaals dank voor jullie reacties ....word vervolgd :wink:
Offline Hideyoshi
Master
za 21 jan 2012, 18:37 Bericht 
Opvragen bij parket dat hoort bij de rechtbank waar je moet komen. Let op dat de dossiers vaak worden geweigerd, daarmee moet je niet akkoord gaan. Als men weigert beschikbaar te stellen, dan zou ik aangeven dat je deze weigering aan de rechter voor zal leggen. Tijdens de zitting kan je dan dat aankaarten en vragen of om die reden de zitting verdaagd kan worden.
Offline caddylex
Nieuwkomer
za 21 jan 2012, 19:24 Bericht 

ok thnx ,neem ik mee :wink:
Offline Cygnum
Pro
za 21 jan 2012, 22:49 Bericht 
caddylex schreef:
@Cygnum hartelijk dank voor de duidelijke uitleg :thumb: dacht dat ze binnen 2 jaar moesten hebben gedagvaard maar is dus 3 ? pfff maar kan ik daar een punt van maken ? ze hebben toch ruim op tijd gedagvaard ? ik bedoel te vragen wat ik ermee kan winnen om dit naar voren te halen ?

Geen probleem, het juridisch labyrint is niet voor iedereen te doorgronden. Als ik dat op deze manier wat kan verduidelijken, wie ben ik dan om het anderen te onthouden?

Hoe lastiger de zaak, des te redelijker is het dat de dagvaarding langer op zicht laat wachten dan wanneer het gaat om een vrij eenvoudig vergrijp. Voor een lastige zaak moet meestal veel meer onderzoek worden gedaan om het bewijs rond te krijgen. Een zaak als bumperkleven moet toch wel in een jaar zijn afgerond. Wat je ermee kunt winnen is dat de rechter hier in de strafmaat rekening mee kan houden (hij kan ook besluiten om dit niet te doen, maar dat hangt van de motivering af). In jouw geval zou dat betekenen dat de geldboete waarschijnlijk wat lager zal uitvallen.

Om nog op de laatste reactie van Hideyoshi in te gaan: de juridische term die je dan bij de rechter kan laten vallen is dat je 'in je verdediging bent geschaad' ;)
Offline Hideyoshi
Master
zo 22 jan 2012, 8:14 Bericht 
@ Cygnum: is er nog iets anders te doen tegen het niet willen verstrekken van het dossier? Of is de enige mogelijkheid naar de zitting gaan en het daar aankaarten?
Offline Cygnum
Pro
zo 22 jan 2012, 15:29 Bericht 
Voor de procedure omtrent het (niet) verstrekken van de processtukken: zie art. 30 t/m 36d Sv. Het is mogelijk om bezwaar aan te tekenen tegen het besluit om niet te verstrekken: "Ingeval den verdachte de kennisneming van processtukken wordt onthouden, kan hij daartegen binnen veertien dagen na de mededeeling vermeld in het tweede lid van artikel 30 en daarna telkens met perioden van negentig dagen, een bezwaarschrift indienen bij het gerecht waartoe het openbaar ministerie of de rechter-commissaris behoort, dat zo spoedig mogelijk beslist" (art. 32 Sv).

Uit Tekst en Commentaar Strafvordering:

Citaat:
a.Bezwaarschriftprocedure
Art. 32 dient ter bescherming van de in art. 30 gegeven bevoegdheid van de verdachte tot kennisneming van de processtukken. Het bezwaarschrift wordt behandeld door de raadkamer (art. 21). Het bezwaarschrift moet worden ingediend bij de griffie van het gerecht waar de zaak dient en van de indiening moet door de griffier een akte worden opgemaakt (art. 449 e.v.; zie voor gedetineerden art. 451a). Ingeval een zaak wordt behandeld in een nevenzittingsplaats, dan dient het bezwaarschrift te worden ingediend bij de rechtbank waaraan de OvJ, respectievelijk de RC die het vooronderzoek leiden, zijn verbonden. Bijvoorbeeld ingeval het vooronderzoek van een zaak wordt geleid door een OvJ of RC van de Rechtbank Rotterdam en de zaak wordt behandeld door de Rechtbank Zutphen als nevenzittingsplaats, dan dient het bezwaarschrift te worden ingediend in Rotterdam (Rb. Rotterdam 12 april 2005, NbSr 2005, 527). Ingevolge art. 41 lid 7 RO kan in het bestuursreglement van een gerecht worden bepaald dat in een nevenzittingsplaats geen stukken kunnen worden ingediend.

b.Onvolledigheid processtukken/relevantiecriterium
Processtukken kunnen inhoudelijk onvolledig zijn (zie HR 19 december 1995, NJ 1996, 249, r.o. 11.2.1) of er kan discussie zijn over de vraag of bepaalde processen-verbaal aan het dossier dienen te worden toegevoegd. Dit laatste punt kan in het kader van de bezwaarschriftprocedure aan de orde worden gesteld. Als uitgangspunt wordt gehanteerd dat de verdachte recht heeft op kennisneming van die stukken die redelijkerwijs van belang kunnen zijn, hetzij in voor de verdachte belastende, hetzij in voor hem ontlastende zin, hetzij van belang zijn bij de beoordeling van de rechtmatigheid of betrouwbaarheid van het bewijsmateriaal of anderszins van belang zijn voor de beantwoording van een van de vragen van art. 348 en 350 (Rb. Rotterdam, 13 september 1995, NJ 1996, 343; Rb. Breda, 16 december 1997, NJ 1998, 61; zie ook art. 30, aant. 2).

c.Toetsingscriterium
De raadkamer zal vervolgens moeten toetsen of kennisneming wel mag worden onthouden (art. 30 lid 2 en art. 31) en zo dit het geval is of het belang van het onderzoek dit daadwerkelijk vergt. Of de raadkamer zich in het kader van onderhavige bezwaarschriftprocedure ook zal inlaten met de vraag of processen-verbaal ook gelet op hun inhoud aanvulling zouden behoeven of dit aspect aan de zittingsrechter zal overlaten, is op dit moment (april 2007) nog geen (gepubliceerde) jurisprudentie voorhanden (zie ook art. 30, aant. 1b, 2 en 6a). De raadkamer toetst het individuele belang van de verdachte ten opzichte van het onderzoeksbelang. Zie voor voorbeelden waarbij het onderzoeksbelang niet opweegt tegen het individueel belang Rb. Amsterdam 26 augustus 2008, NbSr 2008, 319; Rb. 's-Gravenhage 5 januari 2010, LJN BK8403 (logboeken); Rb. Haarlem 3 december 2009, LJN BK6079 (camerabeelden) en voor een situatie waarin het onderzoeksbelang prevaleert Rb. Amsterdam 25 april 2008, NbSr 2008, 253. Indien de raadsman niet kan aantonen dat processtukken zijn onthouden, wordt het bezwaarschrift niet-ontvankelijk verklaard (Rb. Amsterdam 9 mei 2008, NbSr 2008, 254).

[...]

e.Beperking bezwaarmogelijkheid?
Omdat tijdens de parlementaire behandeling van bovengenoemde terrorismewet van de — onjuiste — veronderstelling is uitgegaan dat de verdachte slechts één maal een bezwaarschrift tegen de onthouding van processtukken zou kunnen indienen, is deze termijn opgenomen zodat er periodieke rechterlijke toetsing van onthouding van de processtukken mogelijk zou zijn (Kamerstukken II 2004/05, 30 164, nr. 3, p. 28 en 34). De vraag is of hierdoor een verbetering van de rechtsbescherming is bewerkstelligd, omdat in de oorspronkelijke regeling niets eraan in de weg stond om meer malen een beslissing ex art. 30 lid 2 uit te lokken en bezwaar te maken tegen de onthouding van processtukken. In iedere stand van het vooronderzoek in een strafzaak kon, indien aan de verdediging stukken werden onthouden, daartegen bezwaar worden gemaakt, mits de termijn van art. 32 (veertien dagen na de mededeling dat stukken worden onthouden) in acht werd genomen (Rb. Zutphen 29 oktober 1987, NJ 1988, 576; Rb. Rotterdam 3 april 2006, LJN AW4868; zie ook T. Kooijmans en J.B.H.M. Simmelink, Het recht op kennisneming van de processtukken in het Wetsvoorstel tot verruiming van de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van terroristische misdrijven, DD 2006, p. 1107-1126). Nu is de mogelijkheid wel aan termijnen gebonden en wel in die zin, dat ‘gewone’ verdachten die zich in voorlopige hechtenis bevinden, voor de aanvang van het onderzoek ter terechtzitting naar de letter van de wet maar één keer een bezwaarschrift zouden kunnen indienen. Het opnieuw onthouden van de processtukken door de OvJ na een beslissing van de rechtbank moet worden aangemerkt als weigering van de OvJ om uitvoering te geven aan een onherroepelijke beslissing van de rechtbank, zonder dat de OvJ daartoe een wettelijke bevoegdheid heeft. Onthouding na een gegrond bezwaar kan slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden gerechtvaardigd zijn (Rb. 7 oktober 2008, NbSr 2008, 426).

f.Komend recht
In het wetsvoorstel Herziening regels betreffende de processtukken in strafzaken (32 468) wordt art. 32 herzien. In het eerste lid wordt het recht op het verkrijgen van afschriften opgenomen van de stukken waarvoor op grond van art. 30 een kennisnemingsrecht bestaat. Nieuw is ook dat het tweede lid een bepaling bevat dat in het belang van de persoonlijke levenssfeer, de opsporing en vervolging of op grond van zwaarwichtige belangen aan het algemeen belang ontleend aan de verdachte afschriften van processtukken kunnen worden onthouden. Dit is een uitbreiding van de onthoudingsgronden ten opzichte van de huidige regeling. Verder kan bezwaar tegen de onthouding worden ingesteld binnen veertien dagen, echter niet bij de raadkamer zoals in de huidige regeling, maar bij de RC.

2. Mededeling ingevolge art. 30 lid 2
De schriftelijke mededeling dat er processtukken aan de verdachte worden onthouden, is een vereiste voor de ontvankelijkheid van het bezwaarschrift. Indien de verdachte anderszins op de hoogte is gekomen van de omstandigheid dat hem processtukken worden onthouden, of dit vermoedt, zal hij eerst een beslissing in de zin van art. 30 lid 2 uit dienen te lokken en daarbij aan moeten geven dat hij het uitblijven van de beslissing als een weigering zou beschouwen alvorens bezwaar in de zin van art. 32 aan te tekenen (Hof 's-Hertogenbosch 14 januari 2004, NbSr 2004, 109). In deze zin tevens Corstens 2008, V.3, die van mening is dat de tekst van de wet zich ertegen verzet dat de verdachte ook zonder een mededeling ontvankelijk is. Zijns inziens is in dat geval de kortgedingrechter bevoegd (anders Melai, suppl. 148, aant. 4 bij art. 32). Ook correspondentie of een email van de officier van justitie, die niet formeel als schriftelijke mededeling waarbij processtukken worden onthouden is vormgegeven, maar waaruit kan worden afgeleid dat stukken worden onthouden, worden als kennisgeving aangemerkt. Dit betekent dat binnen veertien dagen na een dergelijk bericht een bezwaarschrift moet zijn ingediend op straffe van niet ontvankelijkheid (Rb. Haarlem 19 maart 2010, LJN BM3470)

[...]

3. Spoed
Art. 32 bepaalt dat op het bezwaarschrift zo spoedig mogelijk door de raadkamer wordt beslist. Er zijn situaties waarin de verdachte een groot belang heeft bij een spoedige beslissing. Bijvoorbeeld indien het al dan niet voortduren van de voorlopige hechtenis in het geding is, wat afhankelijk kan zijn van (niet) beschikbare processen-verbaal. Bij de griffie van het gerecht waar de zaak dient, kan geïnformeerd worden over het tijdstip van behandeling van het bezwaarschrift.

Kort geding
Duurt de afwikkeling te lang in verhouding tot de op het spel staande belangen, dan is het mogelijk in kort geding om afgifte van de processtukken te verzoeken (Pres. Rb. Amsterdam 12 december 1985, KG 1986, 24; Hof Amsterdam 21 november 1985, KG 1986, 59, Rb. 's-Gravenhage 17 november 2006, LJN AZ2543; zie ook art. 34, aant. 1).

Afschriften worden zo spoedig mogelijk verstrekt aan de verdachte en zijn raadsman (art. 21 Besluit orde van dienst gerechten). Als hieraan niet wordt voldaan kan dit in strijd komen met de eisen van art. 6 EVRM, ook al wordt een verdachte alsnog ter zitting in de gelegenheid gesteld van de stukken kennis te nemen (HR 13 oktober 2009, NJ 2009, 604).
Offline Hideyoshi
Master
zo 22 jan 2012, 15:33 Bericht 
Helder, je hebt trouwens een pb!
Offline caddylex
Nieuwkomer
ma 23 jan 2012, 1:44 Bericht 

ok tis me duidelijk ...heb vandaag de brief opgesteld om het dossier op te vragen ...maar is het zinvol dit aangetekend te doen ? ik vraag dit omdat ik alleen naar een postbus kan versturen ......
@ Cygnum : het feit dat ze er bijna 2 jaar over hebben gedaan om mij te dagvaarden ,hoe kan ik dat aangeven tijdens de zitting zodat dit als verzachtende omstandigheid word gebruikt ?
en dan nog 1 ding voor jullie beiden ....hoe groot achten jullie de kans dat ik de 3 mnd rijontzegging krijg die ik eerder heb zien vallen in deze zaken ? ik kan echt mijn rijbewijs niet missen ,ook zakelijk gezien niet ...zou een verklaring van mijn werkgever op voorhand helpen zodat ik die kan overleggen tijdens de zitting ?
alvast hartelijk dank wederom :wink:
Offline Hideyoshi
Master
ma 23 jan 2012, 7:00 Bericht 
caddylex schreef:
@ Cygnum : het feit dat ze er bijna 2 jaar over hebben gedaan om mij te dagvaarden ,hoe kan ik dat aangeven tijdens de zitting zodat dit als verzachtende omstandigheid word gebruikt ?

Niet, zoals ik al zei, want dit is nog een redelijke termijn. Je kunt het natuurlijk wel altijd vermelden, dan zegt de rechter: 25,- euro minder boete omdat de termijn nog wel redelijk is maar toch wel erg lang geleden. Overleggen van een verklaring werkgever kan wel degelijk meehelpen bij de strafmaat.
Offline dikkydik
Master
ma 23 jan 2012, 17:54 Bericht 
caddylex schreef:

Antwoord:

Cygnum schreef:
Hoe lastiger de zaak, des te redelijker is het dat de dagvaarding langer op zicht laat wachten dan wanneer het gaat om een vrij eenvoudig vergrijp. Voor een lastige zaak moet meestal veel meer onderzoek worden gedaan om het bewijs rond te krijgen. Een zaak als bumperkleven moet toch wel in een jaar zijn afgerond. Wat je ermee kunt winnen is dat de rechter hier in de strafmaat rekening mee kan houden (hij kan ook besluiten om dit niet te doen, maar dat hangt van de motivering af). In jouw geval zou dat betekenen dat de geldboete waarschijnlijk wat lager zal uitvallen.

Om nog op de laatste reactie van Hideyoshi in te gaan: de juridische term die je dan bij de rechter kan laten vallen is dat je 'in je verdediging bent geschaad'

Een dergelijk simpele zaak had binnen 1 jaar aan de rechter aangeboden kunnen worden, nu het twee jaar heeft geduurd, zonder verzwarende omstandigheden (geen extra onderzoek), ben jij geschaad in je verdediging, omdat jij je nu pas kan verdedigen tegen een gebeurtenis van twee jaar terug.

Stel dat er getuigen opgeroepen moeten worden, of er dient nader onderzoek ingesteld te worden, dan gaat het inmiddels over feiten van 2 jaar geleden. Een getuigenverklaring die jou zou kunnen vrijpleiten, is dan 2 jaar na de feiten opgesteld, waarmee de juistheid in twijfel getrokken kan worden puur en alleen op basis van de duur tussen verklaring en feiten. Dit is maar een voorbeeld.

Jouw eigen verklaring wordt nu ook pas gehoord, 2 jaar na dato. Voor jou is het daardoor moeilijker om je te verdedigingen tegen deze 'feiten'.
Offline Hideyoshi
Master
ma 23 jan 2012, 18:09 Bericht 
dikkydik schreef:
Jouw eigen verklaring wordt nu ook pas gehoord, 2 jaar na dato. Voor jou is het daardoor moeilijker om je te verdedigingen tegen deze 'feiten'.

Dat klopt, en wat doet de rechter: geen 275,- boete maar 250,-.
Offline dikkydik
Master
ma 23 jan 2012, 18:57 Bericht 
Hideyoshi schreef:
Dat klopt, en wat doet de rechter: geen 275,- boete maar 250,-.

Het was al besproken dat het je niet gaat vrijpleiten.

Daarom vind ik het maar vreemd hoe er over het argument 'gemeten' snelheid gelezen wordt, want wanneer deze niet op de juiste wijze bepaald is, val je met gemak in een ander categorie qua feitcode en staat de 3mnd voorwaardelijk ook meteen op de helling.

Cygnum schreef:
In de tenlastelegging staan geen waarnemingen, alleen wat er ten laste wordt gelegd. Aan de hand van het dossier en het onderzoek ter terechtzitting - waarin de waarnemingen wel zijn opgenomen - wordt de tenlastelegging al dan niet bewezenverklaard. Vraag daarom je dossier op; zie de post van Hideyoshi hierboven.

Geen 130 km/h ---> tenlastelegging niet bewezen.
Offline Hideyoshi
Master
ma 23 jan 2012, 19:05 Bericht 
Als 130 km/uur niet bewezen kan worden verklaard, dan blijft de tll nog steeds overeind.
Offline dikkydik
Master
ma 23 jan 2012, 19:09 Bericht 
Ook wanneer je in een andere categorie komt, nl onvoldoende afstand houden 100-120km/h?
Offline Hideyoshi
Master
ma 23 jan 2012, 19:11 Bericht 
Ja, behalve wanneer de snelheid < 100 zou zijn geweest of je aannemelijk kan maken dat dat zo geweest is.
Offline caddylex
Nieuwkomer
ma 23 jan 2012, 19:38 Bericht 

ik moet hier toch ff corrigeren :-( het maakt wel degelijk uit of het boven of onder de 120km per uur is zoals jullie in het volgende stukje kunnen zien . vandaar dat het voor mij terdege belangrijk is hoe hard ik volgens hun heb gereden dus hoop dit terug te vinden in het dossier ..

In de Nederlandse wet is bepaald dat iedere bestuurder in staat moet zijn om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Wanneer de politie bumperkleven constateert kunnen de volgende sancties worden opgelegd:
Bij geen afstand houden bij snelheden tot 80 km/h bedraagt de boete € 180,-.
Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 260,-
Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 380,-
Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand < 3 meter € 480,-
Bij hogere snelheden gaat het proces-verbaal naar de officier van justitie.
Echte plakkers krijgen een dagvaarding, waarbij een rechter afhankelijk van de omstandigheden tot bestraffing overgaat. Er kunnen forse boetes worden opgelegd en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 8 maanden is mogelijk.

oftewel: feit dat het via de ovj gaat laat al zien dat men er van overtuigd is dat ik boven de 120 gereden heb anders zou het via een sanctie zijn afgedaan of lees ik nu verkeerd ?

en daar word ik niet echt vrolijk van zoals jullie allen begrijpen :schudnee:
Offline dikkydik
Master
ma 23 jan 2012, 20:44 Bericht 
Zijn dit de bedragen uit het feitenboekje van 2010?

De tussenafstand is iig al >3.
Offline caddylex
Nieuwkomer
ma 23 jan 2012, 22:05 Bericht 

wikipedia ...wetgeving anno 2008 ,heb gecheckt ook op de site van min.v.justitie maar is niets aan veranderd dus lijkt mij nog actueel deze gegevens

maar nog niet duidelijk of ik mijn dossier aangetekend moet opvragen en doe ik dit bij de griffie of de ojv zelf ? beiden hebben dezelfde postbus dus lijkt me n.v.t. maar volgens mij kan ik niet aantekenen ivm de postbus ?
Offline dikkydik
Master
ma 23 jan 2012, 22:49 Bericht 
Parket van de rechtbank. Let op: op grond van art. 30 Strafvordering en niet op grond van de Wob.

Het parket is overigens het kantoor van het openbaar ministerie en dus van de ovj.

Je kunt dit ook telefonisch doen, en faxen is ook een optie.
Offline caddylex
Nieuwkomer
ma 23 jan 2012, 23:05 Bericht 

ok ,brief voor niks dus :-( doe ik ff bellen morgen ;-) thnx
Offline dikkydik
Master
ma 23 jan 2012, 23:06 Bericht 
caddylex schreef:
wikipedia ...wetgeving anno 2008 ,heb gecheckt ook op de site van min.v.justitie maar is niets aan veranderd dus lijkt mij nog actueel deze gegevens

2010:
www.om.nl/publish/pages/.../feitenboekj ... 557281.pdf

"Bij >120 km/h ongeacht onderlinge afstand".
Bij snelheden lager dan 120km/h telt de onderlinge afstand wel mee bij de strafbepaling.
Offline caddylex
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 0:10 Bericht 

link werkt niet :-(
:huh:
Offline dikkydik
Master
di 24 jan 2012, 0:16 Bericht 
Omweg:
http://www.om.nl/onderwerpen/feiten_en_tarieven/

Succes!
Offline caddylex
Nieuwkomer
di 24 jan 2012, 0:22 Bericht 

thnx ;-)
Offline Hideyoshi
Master
di 24 jan 2012, 6:59 Bericht 
Voor de strafmaat kan het wel uitmaken, voor de bewezen verklaring van de tll niet.
Offline caddylex
Nieuwkomer
do 09 feb 2012, 21:54 Bericht 

hallo heren ,even een update v.w.b. mijn zaak ....ik heb geprobeerd mijn dossier op te vragen per telefoon maar die vlieger ging niet op daar dit schriftelijk moest. dus toch maar brief geschreven volgens voorbeeld hier ....nu...na 2 weken krijg ik hier schriftelijk een kort maar bondige reactie op en wel als volgt,ik citeer :
Naar aanleiding van uw brief deel ik u mede dat u een afspraak moet maken voor het inzien van uw proces verbaal .
u kunt telefonisch contact met ons opnemen
ik hoop u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest .
thats it ! oftewel .....ik krijg dus geen kopie van het dossier !!!!
ik begreep hier dat ik het recht heb op een kopie en dat dit mij niet onthouden mag worden .
graag advies :(
m.v.g.lex
Offline Cygnum
Pro
do 16 feb 2012, 21:21 Bericht 
Sorry dat het wat lang duurde, ik las je bericht zojuist pas.

Kennisneming is mogelijk door inzage en het verkrijgen van afschriften. De wijze waarop inzage wordt gegeven en afschriften worden verstrekt, is geregeld in de art. 34 en in het Besluit orde van dienst gerechten 1 september 2004, Stb. 385.

In art. 34 staat:
1. De wijze waarop de kennisneming van processtukken mag geschieden, wordt geregeld bij algemeenen maatregel van bestuur (dat is in dit geval het Besluit).
2. De verdachte kan van de stukken waarvan hem de kennisneming is toegestaan, ter griffie afschrift krijgen; doch het onderzoek mag daardoor niet worden opgehouden.
3. Omtrent het verstrekken van afschriften en uittreksels worden regelen gesteld bij algemene maatregel van bestuur.

Schalken onder een arrest van de Hoge Raad (NJ 2009, 604): De Hoge Raad legt art. 34 lid 2 Sv strikt uit. De verdachte behoort op diens verzoek een afschrift van de stukken te krijgen, tenzij er een onderzoeksbelang is dat zich daartegen verzet. Nergens staat dat de verdachte eerst om inzage moet verzoeken. Met andere woorden: op justitie rust de verplichting desgevraagd afschrift van de stukken te verstrekken en wel zo spoedig mogelijk voorafgaand aan de zitting.

Samengevat: stuur nog een keer het verzoek op grond van art. 30 Sv en verwijs daarbij naar art. 34 lid 2 Sv in combinatie met art. 21 Besluit orde van dienst gerechten en bovengenoemd arrest (HR 13 oktober 2009, LJN BI2156, NJ 2009, 604). Weigeren ze wederom dien je bezwaar te maken tegen het besluit. Je kunt ook kiezen om bezwaar aan te tekenen tegen het besluit dat je al hebt gekregen. Ook dan zou ik bovenstaande zeker noemen.

Mocht nog iets niet duidelijk zijn, laat het weten.

Succes!
Offline caddylex
Nieuwkomer
vr 17 feb 2012, 2:09 Bericht 

geen probleem en bedankt voor je reactie wederom . ik ben ondertussen door dikkydik erg goed geholpen en een bezwaarschrift is al onderweg op grond van deze artikels die je zelf ook aanhaald . ik heb ondertussen ook contact gehad met de klpd driebergen waar de bekeurende dienders thuis horen maar ook daar weigert een ieder mij te informeren telefonisch . al met al krijg je als normale burger niet de info waar je "recht"op hebt in nederland . word vervolgd ... :wink:
Online EotS
Master
vr 17 feb 2012, 6:08 Bericht 
caddylex schreef:
horen maar ook daar weigert een ieder mij te informeren telefonisch

Telefonisch kan je identiteit niet worden vastgesteld, iedereen kan wel zeggen dat hij caddylex is. De gegevens die je vraagt vallen onder de werking van de Privacywetgeving en de Wet Politiegegevens. ALs je iets wilt, zul je dus met je ID bewijs naar het bureau toe moeten voor informatie ..... Er is dus terecht gehandeld (gelukkig) .... Je hebt recht op je info, maar wel in overeenstemming met de regels ...
Offline caddylex
Nieuwkomer
vr 17 feb 2012, 19:23 Bericht 

@ Eots ....thnx voor je reactie maar hier kan ik niet zoveel mee ....je schrijft het zelf al ....ik heb recht op mijn info ,gaat er niet om of het telefonisch is of niet ...als je even terugleest gaat het er hier om dat ik geen kopie van mijn dossier krijg van justitie terwijl ze dit wel verplicht zijn en mij dus gewoon doodleuk vertellen dat ik hem niet krijg en alleen kan komen inzien omdat ik geen advocaat ben !! wat dus gewoon je reinste onzin is ...er is dus niet terecht gehandeld in deze ......vwb het telefonisch contact ....ik heb niets inhoudelijks gevraagd ...alleen of het juist was dat ik geen kopie kon krijgen van EEN proces verbaal ,is dus een algemene vraag en zelfs daar konden ze me niet in antwoorden ....of wilden ze het gewoon niet ....
Online EotS
Master
vr 17 feb 2012, 21:03 Bericht 
caddylex schreef:
gaat het er hier om dat ik geen kopie van mijn dossier krijg van justitie terwijl ze dit wel verplicht zijn

Ze onthouden je het niet... zie art. 34.2 lid RO. Je moet er wat voor doen en niet alleen uit je luie stoel verwachten dat men het komt afleveren .... Je moet naar de griffie om het in te zien of om er kopieën van te maken. Ik heb het zelf ook wel eens aan de hand gehad. Moest ook 25 km rijden om kopieën te maken en mee te nemen. Moest eerst even ID bewijs laten zien ... Daarna geen probleem. Niet leuk, maar wel doel bereikt ...

caddylex schreef:
Naar aanleiding van uw brief deel ik u mede dat u een afspraak moet maken voor het inzien van uw proces verbaal .
u kunt telefonisch contact met ons opnemen

Ik lees hier echt niet dat ze het weigeren hoor ..... Je moet er alleen wat (meer) voor doen.
Offline dikkydik
Master
vr 17 feb 2012, 23:40 Bericht 
Lees de reacties van Cygnum door, en je komt er vanzelf achter dat je bij verzoek daartoe wel een kopie van het dossier kunt krijgen.

EotS schreef:
Telefonisch kan je identiteit niet worden vastgesteld, iedereen kan wel zeggen dat hij caddylex is. De gegevens die je vraagt vallen onder de werking van de Privacywetgeving en de Wet Politiegegevens. ALs je iets wilt, zul je dus met je ID bewijs naar het bureau toe moeten voor informatie ..... Er is dus terecht gehandeld (gelukkig) .... Je hebt recht op je info, maar wel in overeenstemming met de regels

Klopt. Caddylex wil alleen weten naar welk korps hij een Wob moet sturen. Dat ze middels de telefoon geen mededeling doen, is te verklaren.

Er lopen dus meer zaken: het dossier opvragen bij de ovj en een aantal documenten bij de politie.

Probleem is dat we niet weten door welk korps Caddylex staande gehouden is. Vandaar het gebel.

Maar een tip die ik eerder gelezen heb, is dat je zowel naar de klpd, als het lokale korps een wob stuurt. Dan maar zo! :boos:

De klok tikt.

EotS schreef:
Moest ook 25 km rijden om kopieën te maken en mee te nemen.

Het is niet altijd toegestaan om kopieën te maken.

Je krijgt pas twee weken voor de zitting recht op inzage, en dat is erg krap nietwaar? Zeker wanneer je nav een zaak nog documenten moet opvragen (ijktabel).

Maar goed, bezwaar is de deur uit. :thumb:
 [ 40 berichten ]