Calibratie van lussenpaal op locatie



Datum van foto's:
Tijdstip: 11.30 uur

Aan het eind van de morgen vertrok ik na mijn laatste adresje in Maastricht richting Genk, Belgiƫ. Bij een stoplicht stond er een pijlwagen op de weg, was de rijbaan afgezet met pionnen en stonden er wat mannen in oranje jassen bij te kijken. Strepen trekken ofzo? Welnee, er stond immers ook een gekantelde lussenpaal.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tijdens het voorbij rijden viel me bovendien op dat een van de aanwezige heren een oranje jas aan had met dit voor velen wel heel bekende logo. Hier was iets meer te doen dan het simpel vullen van een flitskast of wat streepjes trekken.

Afijn, de bus van de zaak maar even op het terrein van een nabijgelegen tankstation geparkeerd en op de harde werkers afgestapt. Na mij even voorgesteld te hebben en ik aangaf voor welke site ik kwam bleken de heren zeer medewerkend. Ik kreeg alle gelegenheid tot het stellen van vragen en het maken van foto's.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Zoals bekend kunnen zowel radarkasten als lussenpalen naar beneden geklapt worden om bij de bediening te kunnen. Soms wordt er echter ook gebruik gemaakt van trapjes omdat de beschutting waar de paal in zo'n geval achter verstopt is onvoldoende ruimte biedt om hem om te klappen. Dat was hier echter niet het geval.

En dit is dan de binnenkant van de kast. Wat was men hier aan het doen dan? Evenals radarapparatuur dienen ook lussenpalen en de daarbij behorende lussen jaarlijks geijkt te worden. Omdat de lussen echter vast in het wegdek liggen en de regelunit bij de paal blijft gebeurt dit niet bij Gatso in Haarlem maar op locatie. Deze man deed dus niets anders dan het ter plekke opnieuw calibreren van de paal en de bijbehorende lussen. Links op de foto ziet u de door de firma Gatso aangebrachte ijksticker.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Omdat er met deze paal iets niet geheel in orde was dienden ook de lussen in het wegdek vervangen te worden. Dit was tenminste wat ik uit een gesprek tussen de heren opving. Dat doen de mannen behorende bij deze vrachtwagen dus. Wat een hoop zooi ligt erin! Vraag me vooral niet wat het allemaal is, want het regende best stevig en ik wou dus niet al te lang blijven staan. Deze heren werken overigens niet voor Gatso maar voor een verkeerstechnische aannemer.

Al met al weer eens wat anders dan de gebruikelijke reportages. De set zoals die in deze flitskast zat was geen camera-set maar een door de Gatso-medewerker zelf meegenomen testset bedoeld voor calibratie. U ziet, ook de lussenpalen in Nederland dienen aan de eisen te voldoen.



Tekst en foto's: De Nachtkoerier




Terug naar het reportage overzicht