Digitaal geflits op A2



Datum van foto's:
Tijdstip: 12:00 uur

Waarschijnlijk hebben jullie het al ruim in de media gelezen, op de A2, tussen Breukelen en Vinkeveen vindt er een test plaats met digitale snelheidcamera's. Omdat ik erg benieuwd was hoe een en ander in zijn werk gaat, en er een middagje vrij op de agenda stond heb ik de camera meegenomen en ben aan de slag gegaan.


Omdat dit mijn eerste reportage is, verwacht ik dat hij niet perfect is, opbouwende kritiek stel ik daarom erg op prijs.


Als eerste heb ik een aantal "drive-by-shoots" gemaakt (eigenlijk laten maken). Mijn Zwitserse gast die ik op Schiphol ging afzetten heb ik mijn camera in zijn handen gedrukt, en hij heeft voor mij de verschillende objecten zo goed en zo kwaad als dat ging vastgelegd. Hoewel er sprake was van enig fileleed, ging het bij de laatste testpaal erg snel, en hoop ik dat het daar een beetje duidelijk is.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De start van het proeftraject bij HMP 47.7 op de A2 in noordelijke richting.


De start is bij het viaduct ter hoogte van "Nieuwe Ter Aa", hier rij ik later nog overheen om nog iets bijzonders mee te maken.

Dan komt de eerste opstelling, volgens de hectometerpaal die ik op de foto heb, is dat bij HMP 47.1. Mijn gevoel zegt echter dat die veel dichter bij het viaduct stond, in ieder geval korter dan 600 meter. Dat ga ik nog even controleren, ergens volgende week. De eerste opstelling, is een opstelling met 2 palen.


Ik heb deze opstelling ook nog door het achteruit geprobeerd, maar die is zo onscherp, die kan ik niet plaatsen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De volgende foto is de drive-by van de volgende opstelling, bij HMP 46.6, en daar heeft mijn bijrijder geen foto van gemaakt. Ik denk niet dat hij hem dan heeft gezien, later in de repo staan er wel foto's.Deze opstelling heeft ook 2 palen, 1 met een redelijk bekende gatsokast, en een onbekend model op een blauwe paal.


De volgende opstelling is bij het volgende portaal, geen hectometerpaal in beeld, maar ik schat weer 500 meter verder en dus bij ongeveer bij HMP 46.1. Een paal voor het portaal, en een paal bij het portaal.


Het was voor mij onmogelijk om bij deze opstelling te komen. Ik zou daarvoor door een stuk land heen moeten waar je een traktor voor nodig zou hebben. Ook de technische mensen staat hier op de vluchtstrook, ipv achter de geleiderail. Van deze opstelling heb ik verder geen foto's. Wel kan ik vertellen dat de zuil na het portaal een ronde zuil is.

Nadat ik mijn gast afgezet had op Schiphol (Bedankt voor de foto's Iggenautz), ben ik op mijn gemak door het groene hart gereden, op weg naar "Nieuwe Ter Aa". Daar aangekomen, en rijdend over het viaduct over de A2 valt het mij op dat er extra camera's zijn gemonteerd die het verkeer richting Amsterdam opkomend staan te filmen.


Dus, hop, auto in de berm, camera mee en eens kijken wat dat is. In de witte VW Golf zit een sympathieke jongen die mij uitlegt dat het niets met snelheid heeft te maken, maar dat het een meting is van het aantal vrachtwagenbewegingen in de regio. Op verschillende plekken in de randstad zijn diverse teams aan het tellen, meten en registreren.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze camera's werken toch anders dan die bij de trajectcontrole vertelde hij me. In de kasten zit een pc en een (digitale) videorecorder. Er wordt dubbel opgeslagen, op de pc en op de video. De camera's maken 25 foto's per seconde (he, is dat niet filmen ;-)) en op de pc is kentekenherkenningssoftware. Hiermee komen de vrachtwagenstromen in beeld binnen de randstad. Grappig detail is dat het toetsenbord gewoon op straat lag, en 1 van de kasten (er werd aan beide kanten gecontroleerd) met plakband en golfkarton dicht gehouden werd.

Na een gezellig praatje, bedank ik de jongen en ga verder, want ik had een ander doel. Digitale fotografie! Direct na het viaduct kan je linksaf een boerenweg in/op en al snel tref ik de eerste opstelling.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit is een meerkoppig monster zoals al op het forum werd gezegd. Maar, vertelde iemand me, de bovenste 2 zijn dummie ruitjes, er was geen andere kast ter beschikking. Heel erg spraakzaam was men niet. Ik mocht foto's maken, maar geen foto's waar ze zelf op staan. Wel werd me verteld dat morgen de presentatie van het geheel is (Of dat alleen voor deze camera geldt of voor alles weet ik niet). Onder aan de paal staat een besturingskast, die blijkbaar bij het meerkoppige monster hoort. Beide stonden open en ze waren onder een zwarte paraplu aan het werk, niet omdat het regende, nee het was warm in de zon.

Hier stond nog een camera bij. Ik vermoed dat het meerkoppige monster met radar werkt, en de andere (film) camera op lussen in het wegdek werkt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Na het maken van de foto's ben ik doorgereden naar de 2e opstelling, bij HMP 46.6. Hier staan ook 2 opstellingen, een soort van filmcamera op een blauwe paal, verder weinig over te vertellen.


Er lijkt geen extra appratuur bij te zitten. Ook hier vermoed ik dat deze camera op lussen in het wegdek werkt. De tweede camera was een wat groot uitgevallen standaard flistkast. Een elf megapixel camera verwerkt de foto's, en slaat deze op de pc op als jpg- bestanden. Met de besturingsunit is vervolgens de foto op het display-tje te zien (ik schat ongeveer 10 bij 15 cm) Foto's kunnen in batch of direct worden verstuurd, afhankelijk van de instellingen. Hoewel de kast open was, mocht ik geen foto's maken van de inhoud. Braaf als ik ben, hou ik mij netjes daaraan. Verdere info, de kast kan 4 rijbanen bestrijken (vluchtstrook in dit geval + 3 rijbanen) Af en toe werd er getoeterd, en heel af en toe remde er iemand. Het testen viel nog niet mee, omdat door alle camera's daar er niemand boven de 80 of 100 km/h uitkwam ;-)

Nog even de achterkant van de paal...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

... en de voorkant.

De 3e opstelling heb ik helaas niet kunnen bereiken, omdat ik te voet niet wist of ik er heen mocht, en met de auto was het sowieso uitgesloten, daarom heb ik die even laten zitten. Ik heb wel een afstandsfoto gemaakt.


Wat mij verder opviel is dat er overal aggregaten bij stonden. Maar werd mij verteld, dat is tijdelijk, uiteindelijk moet alles een vaste stroomaansluiting hebben. Ook is mij nog ter ore gekomen dat de boerenweg nu nog vrij toegankelijk is MAAR dat er permanent bewaking komt, en dat alleen vergunninghouders door mogen. Zodra er videobewakingscamera's zijn gemonteerd, gaat de permanente bewaking weg, en wordt er bekeurd. Dit om vandalisme (brand en autobanden zooi) te voorkomen. Verder werd mij verteld dat het hier puur om een testoptelling gaat. Er wordt niet geschreven, noch bekeurd.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En zo komen we bij het einde van de proefopstelling.

Zelf vind ik het zo slecht nog niet, digitale snelheidscamera's, MITS het niet als melkkoe wordt ingezet. Het voordeel is dat het mogelijk moet zijn om binnen 48 uur een bekeuring op de mat te hebben. Ik denk dat er een soort van opstelling is gecreƫerd waarbij er uiteindelijk besloten wordt voor welke radarkast en voor welke lussenkast er wordt gekozen.



Tekst en foto's: Garage




Terug naar het reportage overzicht