Haagse misstanden



Datum van foto's:
Tijdstip: N.v.t.

Als laatste der mohikanen gaat de regio Haaglanden zich binnenkort ook meer gaan richten op een anti-snelheidsbeleid. Wethouder Bruins in de Haagsche gemeenteraad kondigde eerder al aan, meer drempels, meer 30 zones en meer flitsen.


In den beginne van dit beleid, is heel erg goed te zien wat de misstanden zijn, de misverstanden en de kromme gedachteredeneringen waardoor er een anti-snelheidsbeleid moet bestaan.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hiernaast zien we bijvoorbeeld een prachtig voorbeeld. Het komt vaak voor in Nederland dat als er een dodelijk ongeval plaatsvindt, dat men een flitspaal plaatst, zonder naar de ongevaloorzaak, de locatie en in dit geval het verkeersplan te kijken. De hiernaast getoonde paal is een carrouselflitser.

Mocht iemand in het oog van de paal inderdaad meer dan 50 km/u rijden, dan is de kans op een ernstig ongeval met een flits in de rug bijzonder groot. Afremmen voor de rotonde lijkt mij de meest voor de hand liggende handeling. Plaats: Melisstokelaan, bij de ingang van het Zuiderpark te den Haag.

Ondanks het feit dat in den Haag het flitsen in opkomst is, blijkt uit de foto hiernaast dat er nu al iets mis is met het draagvlak. Deze paal staat op de Kennedylaan te den Haag. Gezien de precisie van deze sabotage kunnen we al snel aan “vakwerk” denken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Op de sportlaan laten de saboteurs met een krabbel op een bord aan de automobilist weten dat de roodlichtcontrole tijdelijk opgeheven is.

Deze verkeersheuvel heeft op het Prins Bernhardviaduct onlangs nog flink de gemoederen doen oplopen. Binnen één jaar tijd zijn vanwege deze verkeersheuvel twee dodelijke verkeersslachtoffers gevallen. De verkeerskundige Kwint pleit daarom al meer dan een jaar voor een reflecterend paaltje op deze heuvel, om automobilisten te waarschuwen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vanaf het moment dat de verkeersheuvel is aangelegd rijden er immers al mensen tegenaan, dat zie je aan de stukgereden stoeprand. Wethouder Bruins is van mening dat mensen maar niet te hard moeten rijden op het viaduct, terwijl Kwint in de discussie het standpunt inneemt dat hardrijden nooit met een dodelijk ongeval bestraft mag worden, zeker niet omdat er een eenvoudige oplossing is om het gevaar te beteugelen.

Kortom, de Haagse toestanden zijn hetzelfde als in de rest van het land. Flitspalen plaatsen op onzinnige locaties, het tanende draagvlak, wegversmallingen die hardrijden alleen maar gevaarlijker maken en BVOM propaganda waar alles voor moet wijken



Tekst en foto's: dr.nomad




Terug naar het reportage overzicht