De zin en onzin van lasersensors



De schrik van iedere hardrijder is de lasercontrole. Je rijdt stevig over een bepaalde weg en plotseling staat er een agent op de weg die je een stopteken geeft. Remmen helpt niet meer. Je bent zojuist gelaserd. Onmerkbaar en zeer snel zo'n lasermeting. Tenminste, als je niet in het bezit bent van een laserdetector. Die gilt het uit met zo'n meting. Maar dan nog, de meeste metingen gaan zo snel dat remmen dan niet helpt. Tot voor kort was de enige oplossing de Laserjammer of -shield. Helaas geeft de lasergun feilloos aan wanneer er ge-jammed wordt. Hij begint te piepen en er verschijnt "E14" in het display. Op het display waar de afstand wordt weergegeven verschijnt "Jammed"


Dat geintje kost u 500 gulden en de laserjammer kan in beslag worden genomen. Dat risico wilden wij bij de Flitsservice niet lopen. De Bel 915 en Bel 975 zijn standaard met 2 super gevoelige lasersensors uitgerust. Voor de Stinger Ventura, alsmede de Target Bel 966R is bij de importeur Target-Automotive een lasersensor te koop. Bij aanschaf van een Target detector krijgt u deze er zelfs gratis bij.


Op een stille landweg in Twente houden wij onze test. Deze weg is kaarsrecht en er komt weinig verkeer. Ideaal dus. Van het hele gebeuren hebben we een filmpje gemaakt. Zoals bekend hebben wij in onze groep een echte Jenoptik Laserpatrol, wat ook in gebruik is bij de meeste politie korpsen. De test is bedoeld om de voordelen van een lasersensor aan te tonen. Een groot probleem met de LaserPatrol is, dat als je vanuit de hand meet, er door de trillingen in je hand het erg moeilijk is om in 1x een goede meting te krijgen. Dit zal ook blijken uit onderstaande filmpjes. Met een lasersensor aan boord of ingebouwd in een raaplakmodel, zou u dus op tijd gewaarschuwd worden. Uk kunt uw snelheid aanpassen of , als u denkt dat het "te laat" is, omdraaien en wegwezen.

Hieronder volgen een paar screen shots, wederom door Flitsservice.nl gemaakt. Onder aan de pagina staan de filmpjes.
Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto Klaar voor de start. Martijn lijkt te denken "Schiet nou op, ik heb het koud!!"
Op naar de startpositie, ongeveer 500 meter verderop Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto Martijn lasert....en lasert....

Nog een keer....

En nog een keer...

Op deze afstand (iets vertekend voor de camera) krijgt hij eindelijk de snelheid, na 4 mislukt metingen. En da's op minder dan 100 meter afstand. Veel te kort! Dit kwam door de trillende handjes van Martijn. Teveel gedronken zeker??? Nee, Martijn drinkt geen alcohol Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto De resultaten worden besproken. Ziet er gunstig voor me uit...
Dat wil Raymond nu ook wel eens meemaken. Geef hier dat ding!
Dus gewoon kijken en indrukken?

Nu snappen we waarom de politieopleiding 2 jaar langer gaat duren...
Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Kom maar op..

Maar helaas.

Raymond's onervarenheid met de gun breekt hem op. Geen enkele meting lukt.

Ook weer door het niet goed stilhouden van de lasergun. Dat geeft hoop!

Wanhopig staat Raymond erbij. Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto De test werd gedaan met een keurige 80 op de klok.
Martijn heeft duidelijk zijn roeping gemist. Klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Filmpje 1: Martijn lasert zich een ongeluk!

Filmpje 2: Raymond denkt het beter te kunnen!

Filmpje 3: Hoe ziet dat er vanuit de auto uit. let op de lasersensor achter de raam!

Foto's & tekst: Raymond & Martijn

Terug