Detectieproblemen bij remote (motorkap) detectoren



We krijgen regelmatig te horen dat er mensen niet tevreden zijn met hun detector die onder de motorkap zit. Iemand die behoorlijk wat geld voor zo'n apparaat neerlegt is ook sneller veeleisend. En terecht, een Multanova moet toch wel op te sporen zijn met minimaal 300m.

Waarom valt het dan toch soms erg tegen? Het eerste en meest belangrijkste punt is de plaatsing van de antenne unit onder de motorkap. Soms word de detector al verkeerd geplaatst, namelijk horizontaal in plaats van vertikaal, niet in elke handleiding staat dit goed omschreven!



Verder zitten er bij sommige modellen een zogenaamd "reflectorplaatje" zodat de detector om een hoek kan kijken (als andere inbouw niet mogelijk is). U raad het al, NIET aan beginnen, dit kan alleen maar negatief werken.

Bevestiging van de antenne unit

de antenne unit moet rechtuit kijken, dus niet naar de berm en ook niet omhoog of omlaag. Dit is exaxt af te stellen met een waterpas (tip). Let er dan wel op dat uw auto ook op een vlakke ondervloer staat anders dan schiet het nog niet erg op. Verder zien we het liefst dat de detector vrij "naar buiten kan kijken". Meestal gaat dat niet, dan zit er een grilletje voor of een complete bumper. Dit -hoeft- niet ernstig te zijn, maar het kan het detectiebereik beinvloeden. We zijn al talloze grilles tegengekomen die niet puur plastic waren maar waar koolstof of ander materiaal in verwerkt was, wat radarstraling blokkeerde. Ook zijn sommige bumpers niet helemaal van plastic/polyester. De praktijk moet vaak uitwijzen of het inderdaad een probleem geeft. De positie van de unit maakt verder niet uit, of deze nu laag/hoog in het midden/links/rechts onder de motorkap zit dat heeft geen invloed op prestaties.

(Mening van gebruikers: "Vanaf linksvoor in de bumper kan de antenne op kniehoogte het beste de vangrailreflectie langs de voorliggers opvangen. De paaltjes die elke 4m de geleide-rail omhoog houden reflecteren namelijk radarstraling.").

Aarding


Waar men meestal niet aan denkt, maar toch voor kan komen is een "storende aarde" of een slecht geaarde detector. Diverse mensen hebben al ondervonden dat vanwege slechte aarding van het minpunt van hun detector de prestaties onder de maat bleven. Ook hier moet dus even aandacht aan gegeven worden (sowieso goed voor al uw electronica in de auto). Zelfs alleen rechtstreeks aansluiten op de accu hoeft nog niet 100% succesvol te zijn. Een persoon heeft zelfs een extra min van zijn accu naar het chassis moeten trekken voordat de detector optimaal ging presteren. Het is sowieso beter om de min van de detector direct op het chassis te plaatsen (tip2), ipv een aftakking van de bedrading in uw auto te maken. De voorstoelen zitten meestal met blanke bouten direct op het chassis gemonteerd, of het dashboard zit direct op het blanke chassis. Als de detector niet meer aangaat dan zit de min van de detector niet goed op het massapunt van het chassis.

Ferriet, finishing touch

Ontstoren door middel van ferriet (tip3). Sommigen hebben ferrietkernen of ringen/kralen gehaald bij de electronicazaak om de bedrading te beschermen tegen storingen (denk aan GSM apparatuur, bij sommige GSM telefoons reageert de detector!). Of dit naar behoren werkt, of invloed heeft is onbekend, maar kwaad doet het zeker niet. Bovendien kost een stukje ferriet hoogstens 2 a 3 euro dus een buil valt u er niet aan.


Nog steeds problemen? Vraag het eens op het forum! (link)


Terug naar het menu "techniek"