Lasersensor?

Pasgeleden hebben wij de lasersensor van een Bel 990/330/550 tesamen met de sensor die op een Stinger Ventura/ Target 966R/ Bel 915 uitgebreid getest  met een LaserPatrol. Het was allemaal zeer verhelderend. Tevens hebben we ook met onze radarcontrole apparatuur gestaan. Als u zelf handig genoeg bent, kunt u zelf proberen een lasersensor te maken. Kijk hiervoor op de zelfbouwpagina.

Test 1

Als de auto voor jou gelaserd wordt, kan je lasersensor door die auto heen wat straling oppikken In principe nee. Alleen als de controleur recht op de voorruit meet, gaat de sensor af. In de praktijk zullen ze zoveel mogelijk op het kenteken richten, maar je kan dus mazzel hebben.

Test 2

Moet je lasersensor hoog of laag hangen in de auto?

Op grote afstand wordt de bundel van de laser groter (400 + meters afstand). Het maakt dan niet uit. Ze gaan dan allebei uit. Zodra je dichterbijer komt en de controleur bewust op je kentekenplaat mikt gaan ze niet af, zowel laag als hoog. Zodra de controleur wat hoger mikt, zoals op de grille/motorklep, dan gaan ze zowel hoog als laag af. Conclusie: Een sensor zit het best naast je kentekenplaat, en niet achter de voorruit. Probleem is dat de de lasersensor dan waterdicht moet zijn.

Links zie je de Bel 990, in het midden een Target 966R antenne met Q+ horn bevestigd (met een hele hoop tape), rechts aan de achteruitkijkspiegel de lasersensor zoals geleverd bij een Bel 915 en los te koop voor een Target 966R.

 

 

Test 3

Kan de sensor de laser detecteren als vanaf een viaduct je voorganger wordt gelaserd op de achterkant?

Nee. De sensors gaven geen alarm.


Test 4


Hoe goed werkt de 360 graden laser detectie van de Bel 990 330/550 van achteren?

Niet dus. Alleen als er recht op de achterruit wordt gemeten. Zodra er weer op het kenteken wordt geschoten of vanaf een viaduct, is het jammer, maar geen alarm.

 

Test 5

Als je wat harder rijdt dan toegestaan en je krijgt een laser alert, kan je dan nog op tijd tot de juiste snelheid afremmen?

Ja, maar zodra er vanaf statief wordt gelaserd, ben je vrijwel zeker het haasje. Zodra er vanuit de hand wordt gemeten heb je zeker kans om te remmen, maar dit dient direkt te gebeuren, wat natuurlijk verkeersgevaarlijke resultaten kan hebben, immers je achterligger verwacht dit totaal niet. Ook als ze je vanaf grote afstand meten maak je meer kans dan op de korte afstand.


Tevens hebben we nog "gespeeld" met onze Gatso radar, waarvan hieronder de foto's. Het apparaat meet perfect wanneer iemand te snel gaat en geeft dit ook aan d.m.v. een lichtsignaal. Echter de snelheid wordt niet weergeven. Hierbij roepen we een Gatso technicus op om ons te helpen dit weer in orde te krijgen.

 

 

De Gatso 13 GHz in gebruik. Ondetecteerbaar voor de Quintezz en de Bel 915. Gelukkig heeft Gatso nog maar 5 onderhoudscontracten voor dit jaar.