Quintezz.

Wij van Flitsservice.nl zijn druk aan het onderzoeken, waarom de Quintezz minder goed is dan een Stinger. 

Na uitvoerige bestudering van de hard- en software hebben wij deze antenne(horn) gebouwd. Je zal misschien denken dat het er simpel uitziet, maar niets is minder waar.  Met deze antenne heeft u ook veel minder last van vals alarm.

Tevens zijn wij bezig om met hard- en software aanpassingen de Quintezz nog beter te maken. Bij een pasgeleden gehouden test met een opgestelde Multanova bleek dat de Quintezz al op 200 meter de radar detecteerde tegen de normale 0 tot maximaal 50 meter. Deze toename van afstand was alleen mogelijk in combinatie met de horn en fijn afgestelde Quintezz.


Druk aan het testen op een Gatso flitspaal.

De resultaten

Na fijnafstemming.

Voor fijnafstelling.

Op bovenstaande meetresultaten ziet u het verschil. De dalende lijn stelt het frequentiebereik voor. Van linksboven 24 Ghz tot rechtsonder 37 Ghz. De horizontale lijn met de uitschieter naar boven is het signaal dat de Quintezz ontvangt van een Gatso radarcontrole. Duidelijk te zien is dat, na fijnafstelling en met de antenne, het signaal duidelijker is geworden.

Het is echter gebleken na diverse testen met verschillende Quintezzen, dat elke Quintezz anders is. Dit brengt het grote probleem dat iedere Quintezz handmatig afgestemd dient te worden.

De toename van de detectie op de K-band is ongeveer 200  meter EXTRA op de normale detectie afstand. Kijk hier voor voorlopige testresultaten gedaan door Dave van http://www.tuftufclub.nu/ in vergelijking met zijn Bel Vector LR Remote (Bel 915) op de A9 en de A10.

Op een pasgeleden gehouden nieuwe test bleek de Quintezz op 100 meter afstand de Multanova radar te detecteren. 

De Quintezz upgrade set aan het werk. Aan de linkerkant tussen de Q+ en de lasersensor ziet u de radar.

 

De Q+ is nu een aantal keer getest op de beruchte Multanova. Op 07-02-2000 werd er door 2 testers 125 meter gehaald op de opstelling op de A28 te Leusden. Op 08-02-2000 werd 150 meter gehaald. op de opstelling op de A12 te Gouda.

Ondertussen zijn er ook diverse gebruikers die hun resultaten terug melden. De resultaten op de Gatso zijn goed tot zeer goed te noemen. 

Op de beruchte Multanova zijn de resultaten overwegend positief, maar ook hier laat de Q+ af en toe een gaatje vallen. Dat wil zeggen dat de Q+ de radar pas ter hoogte van of daarna detecteerde. Hierbij dient van mijn kant opgemerkt te worden dat mijn Target 966R af en toe ook slecht reageert op de Multanova. Dan is de detectie afstand slechts 100 meter. Een logische conclusie hieruit is dat als de 966R slecht reageert, de Q+ natuurlijk nog slechter detecteert. Een Quintezz zal natuurlijk nooit een Target of Bel 915 kunnen evenaren.

Tevens heeft onze technische dienst de euvele moed gehad om een Bel 815 STi (dit is een voorloper van de Bel 915 en Target 966R detectors) wat beter af te stemmen op de radarfrequenties. Het bereik werd van 300 meter opgekrikt naar 500 meter. De testopstelling werd op 500 meter opgesteld achter de radarcontrole. 

De antenne werd uit de behuizing gehaald en in de bankschroef geplaatst. Op de foto zijn twee rode cirkels te vinden. Draai NIET aan de linkerschroef. De rechter schroef werd zodanig gedraaid, totdat de Bel 815 van af en toe een piepje naar een zeer duidelijk signaal op de K band (flitspaal). We zijn benieuwd naar de resultaten op de Ka band (snelweg controle). We houden u op de hoogte.

Ook hebben we een horn gebouwd voor de Target 966R, Bel 915R en de Bel 815R. We zijn druk bezig om deze te testen. Zodra we hier meer gegevens over hebben zullen we dat publiceren.

Hierboven de antenne van een Target 966R met een daarom geplakte horn. Aangezien deze auto een warmtewerende voorruit heeft waren de testresultaten niet al te best. Met een test buiten het raam werd een flitspaal op 800 meter afgaand gehaald.

Als je belangstelling hebt, voor fijn afstelling van je Quintezz en de horn, kijk dan in de Shop.

Op het forum en/of bij Techtalk kunt u terecht voor algemene vragen en/of bevindingen.

Gebruikte apparatuur.

Op de Nederlandse wegen worden op het moment 2 radarfrequenties gebruikt; te weten de 24 GHz (oftewel de K-band) die onder andere wordt gebruikt in de flitspalen en de mobiele controles op de binnenwegen. U kent ze wel, de radarauto's met oversized mistlampen en de driepootjes. De fabrikant van deze apparatuur is de Nederlandse firma Gatsometer.

Een Gatso 24 Ghz radar.

De andere frequentie is de 34 GHz (oftewel de Ka-band) wordt eigenlijk alleen gebruikt op de snelwegen en regio Amsterdam. De fabrikant van deze apparatuur is de firma Multanova uit Zwitserland. Deze apparatuur herkent u aan de kegelvormige antenne.


Een Multanova 34 Ghz radar.

Er is nog 1 frequentie actief, maar is bijna niet meer aanwezig in Nederland. Dit is de 13 GHz band (oftewel de Ku-band). Er is laatst nog een waarneming gedaan vanuit Friesland. De Quintezz detecteert deze 13 GHz band niet.

De toename van de detectie op de Ka-band is nog niet definitief bekend, maar de meetresultaten op deze band gaven aan dat ook hier de detectie verbeterd is. In hoeveel meters zich dat vertaald is nog onbekend, maar we hopen spoedig daarover meer gegevens te kunnen publiceren. Het is in ieder geval beter dan de huidige situatie, waarbij je er vanuit kon gaan dat als de Quintezz je waarschuwde voor de Ka-band dat je zeker wist dat je een bekeuring kon verwachten.

Hieronder enkele voor- en nadelen van de opvoerset:

Nadeel:

- het ziet er cosmetisch wat minder uit.
- ophangbeugel moet worden aangepast.
- als je het netjes wilt hebben dan moet je een beetje vijlen.
  (d.m.v. plakband hoeft er niet gevijld te worden)
  let op!! als je nog garantie hebt dan kun je beter niet gaan vijlen maar
   kan je gebruik maken van plakband.
- omdat hij te goed ontvangt heeft de Quintezz Plus meer storing in de stad
  het knopje city kan dan worden gebruikt.
- de laserdetector werkt niet meer optimaal (het hoorntje zit nu in de weg)
  als je gedetecteerd wordt door laser dan ben je toch al te laat!

Voordeel:

- detecteert nu veel beter. (dat wil je toch met een detector)
- plaats de Quintezz op zijn kant (net als de Stinger) d.w.z. 90 graden draaien om de lengteas.
- minder last van tankstations op snelwegen en 80 km-wegen
  en minder last van storingen in het algemeen.
- hoorn is voorzien van speciale "verf". Deze zorgt voor een betere reflectie.
- de Quintezz is samen met een Stinger vergeleken op de 24GHz-band en achter de voorruit geplakt. Er zat bijna geen verschil tussen beide.

Tip:

Rij altijd met de beroemde 2 seconden regel. Zo heb je optimale reflectie
bij afgaande controles en kun je nog tijdig remmen.

De test gaat in ieder geval door op alle mogelijke vlakken, zoals software en hardware.