PowerSystem, Beltronics 975, Target 966? Ik raak het spoor bijster!




PowerSystem, De nieuwste telg van Stinger die revolutionair moet worden voor de radardetectie wereld. Tenminste, als je dit introscherm moet geloven. Het wekt in ieder geval reuze nieuwsgierigheid op.
Klik voor een vergroting
Dit moet dan een van de nieuwe technieken worden. Of als ik het "Stinger museum" moet quoten:

"Orchid Circa 1988. Zeer primitieve electronika gecombineerd met een interessant idee... Elke band heeft zijn eigen antenne-hoorn en kan daardoor veel beter geöptimaliseerd worden. We zullen u meteen een geheimpje onthullen: Op een moderne manier zult u iets soortgelijks in de nieuwe Stinger aantreffen ! (Maar niet zoals u denkt...) "

Opvallende foto en opvallende taal van Stinger. Toevallig hebben we zelf een fanatiek hobbyist in huis die doet aan optimalisatie van de Stinger/915/975 en de Quintezz. Deze persoon doet een upgrade van uw detector zodat deze veel beter en selectiever gaat ontvangen. Voor ontvangstverbetering op de MultaNova 6F (Ka band, KLPD autosnelwegen) moeten alle detectoren op zijn kant staan voor de beste resultaten. Voor een flitskast echter weer niet. Dit heeft te maken met het type uitzending van de radarstraling. Horizontaal of vertikale polarisatie, iemand die radio als hobby heeft weet wel waar ik op doel.

Omdat de MultaNova 6F de eigenschap heeft om zijn meetradar gericht (!) en op 34 Ghz uit te stralen, hebben wij altijd gekozen voor vertikale plaatsing van de antenne. Dit omdat de MultaNova door deze eigenschappen al extreem moeilijk te detecteren zal zijn, en als je dan de polarisatie ook nog eens niet afstemd daarop dat het dan helemaal waardeloos zal worden (voorbeeld: Quintezz). Deze actie heeft echter als gevolg dat de resultaten op de K-band (flitskasten en regio radar) minder goed zullen zijn. Blijkbaar wil Stinger pertinent op alle vlakken uitmuntende resultaten en heeft een 13 jaar oud idee uit de kast gehaald. Een idee wat dus hierboven geillustreerd is. Misschien word het hoorntje ietwat aangepast aan de doelgroep van wat we willen ontvangen, dus dat voor de K band de hoorn breder en smaller word en voor de Ka weer anders. Allemaal giswerk, maar Stinger pretendeert met grof Macromedia Flash geweld dat ook het vals alarm spectaculair terug gevallen moet zijn dus al met al, zijn wij REUZE benieuwd.

Opvallend: Het zal wel toeval zijn maar de website indeling van de Stinger museum sectie lijkt exact op de wijze waar wij onze reportages mee publiceren.



Al met al veel geknoei met hoorntjes dus. Misschien bent u een oplettende chauffeur en heeft u al eens vreemd uitgedoste auto's gezien met hele vreemde detectors achter hun voorruit of in de grille... Dat klopt... Want dezelfde hobbyist heeft ondervonden dat je met een grotere "hoorn" op je antenne electronica, een spectaculair verschil in radardetectie gevoeligheid kan bewerkstellingen. Deze persoon is begin 2001 begonnen om de low budget Quintezz qua prestaties eens op te schroeven. En de resultaten zijn uitermate bemoedigend gebleken. Zo bemoedigend dat eigenlijk alle populaire radardetectors eraan moesten geloven. En met succes! Er is nu een Quintezz-Upgrade set beschikbaar (in onze shop) en tegenwoordig ook een Remote+ voor detectoren die onder de motorkap hun plaats hebben. Groot was de verrassing dat Stinger in hetzelfde Stinger museum deze theorie van prestatie verbetering erkend:

Qoute van het Stinger museum: "BigBlack (achterkant)

Het geheim van zijn, voor die tijd, bovengemiddelde gevoeligheid wordt snel duidelijk als je de behuizing openschroeft. De afmetingen van de hoorn-antenne meten maar liefst 10x8x10cm. (Hoe groter de hoorn, hoe groter de gain.)"
Klik voor een vergroting

Dan blijft de vraag over, wat nu? Waar kan ik het PowerSystem van Stinger kopen bijvoorbeeld, zult u zich afvragen. Nou, die is er nog niet, om kort te zijn. Stinger doet al maanden zoniet jaren geheimzinnig over hun nieuwe detector revolutie. De leverdatum is al talloze keren uitgesteld, maar nu word het nieuwe product dan werkelijk verwacht. Ze moeten immers hun geplande nieuwbouw en verhuizing tenslotte ook ergens van financieren nietwaar?

Goed, wie maakt zich dan nu nog druk over de rest van radardetectormarkt? Zal dat verleden tijd zijn? Ik denk het niet, althans, dat zal mede aan de prijs liggen. Er rijden tenslotte talloze trotse Quintezz bezitters in het rond. Voor de groep die wat meer wil moet dieper in de buidel tasten voor bijvoorbeeld de Bel915/975 en de Target 966.


de Beltronics 915, Target Vector 966R en de Stinger Ventura


Als je bovengenoemde detectors naast elkaar zou zetten dan lijkt het echter alsof we met deze drie types/merken het gewoon over een en hetzelfde produkt hebben. Ze hebben allemaal hetzelfde uiterlijk alleen de prijs is anders. Maar is dat ook werkelijk zo?
Nou, wij hebben sterk het vermoeden van wel, zelfs de oude Stinger Ventura die een grootse naam hoog te houden heeft ontkomt niet aan die twijfel.

Stinger zelf beweert op haar website dat bepaalde bedrijven stickertjes plakken over radardetectors van andere firma's. Maar kunnen we dat niet zelf zeggen van Stinger? Tenslotte lijkt alles bij de firma Beltronics vandaan te komen, sterker nog, het staat er gewoon op. (Zie bovenstaande foto's, allen een stickertje van Bel in het midden). Beltronics is een Canadees bedrijf die eigenlijk alleen export doet (In Canada zijn radar detectors ironisch genoeg streng verboden). Dit bedrijf stemt zijn radardetectorlijn dan ook af op de grote Amerikaanse markt.

Wederom een quote: "In de eerste helft van de jaren negentig haalt een handelaar een partij Amerikaanse detectors naar Nederland. De Stinger Delta is op dat moment een groot succes en de Stinger Junior is net uitgebracht. De handelaar brengt zijn detectors op de markt en plakt stickers over de Amerikaanse namen. De nieuwe naam op één van de detectors is "Alpha". En jawel, de naam op de andere is "Senior"."
Pardon (?) Stinger, verwijt de pot niet dat de ketel zwart ziet.

Alleen heeft Beltronics de intressante eigenschap dat de detectoren software upgradable zijn. Met andere woorden, er is zo het een en ander aan te passen zodat het lijkt alsof de detector heel anders is qua functies en gedrag. Zo is de Stinger Ventura bv. iets beter afgesteld/getuned voor de Nederlandse markt, evenals de Target 966 maar verders zijn er geen verschillen te bemerken.Ook doet, qua prestaties de Amerikaanse Beltronics 915 nauwelijks onder voor de Nederlandse versies wat vreemd genoeg opvallend te noemen is. Zelfde look, knopjes, lampjes e.d. alleen andere functies onder bepaalde knopjes en ledjes. Geeft op zijn minst te denken dat het een pot nat is nietwaar?

Kortom, we hebben in een eerder stadium de Beltronics 915 zitten promoten hier op deze site. Het kwam steeds vaker voor dat men uit Amerika ging importeren. En waarom? Vanwege het onoverbrugbare prijskaartjesverschil tussen een Nederlandse look-a-like Stinger Ventura a Fl. 1600,= en de Amerikaanse versie a Fl. 900,=. Eigelijk scheelde het bijna een factor twee. De firma Target Automotive zag dit geheel lijdzaam toe en hoopte blijkbaar op niet al te veel ruchtbaarheid. Officiele Target dealers werd uitdrukkelijk verboden om de geimporteerde Beltronics 915 mede in hun assortiment aan te bieden. Terwijl de Bel915 notabene completer was te noemen met zijn twee lasersensoren er nog eens standaard bij.

Totdat ineens Beltronics met het nieuws kwam dat de Bel915 uit productie genomen ging worden. Erg raadselachtig voor een goedpresterende relatief goedkope detector. En ineens werd de Bel975 gepresenteerd, nog verder verbeterd en geoptimaliseerd. Het enige probleem was dat het prijskaartje ook geoptimaliseerd was. Tot nu toe zijn er geen merkbare verschillen tussen de 915 en de 975 ontdekt, dus mag voorzichtig geconcludeerd worden dat het hier om een stukje goede marketing en monopolisering gaat van Target en/of Beltronics.

Desalniettemin lijkt het erop dat Stinger met een fantastisch nieuw product komt en wij dan ook in spanning afwachten daarop. Gaat u maar alvast wat spaarcentjes opzij zetten. Het Powersystem zal tegen de 2000,= gaan lopen. Duur, maar de research kosten moeten er ook uitkomen volgens Stinger. Ik kan ze geen ongelijk geven na 10 jaar.

Zo, en dan bent u weer een beetje bijgepraat in radardetector land,

Dave LdB
http://www.flitsservice.nl


Ehhh de website van Stinger ook even graag
PowerSystem FAQ (tip!)
Terug naar de afdeling techniek