Vals alarm


Inleiding



Iedereen die een detector heeft kent het fenomeen. Onnodig gepiep in de stad of bij een benzinestation. De detector detecteert een radarsignaal, maar dit radarsignaal is niet afkomstig van een snelheidscontrole maar van bijvoorbeeld een gewone automatische schuifdeur. Zo'n schuifdeur kom je nogal vaak tegen bij benzinestations. Vooral het deurenmerk "Besam" wil nogal vaak irritant aanwezig zijn op de K band.

Het probleem



Doordat het radio frequentiespectrum tegenwoordig zo schaars ingedeeld is en er heel veel frequentie gebieden aan diverse bedrijven verkocht worden, wil het nog al eens voorkomen dat een radardetector vals alarm slaat. Zoals ik daarnet al noemde heeft vooral het merk Besam een vervelend stukje frequentie in gebruikt wat valse meldingen bij bijvoorbeeld benzinestations of winkels veroorzaakt. Ook bepaalde GSM installaties hebben de nare eigenschap om in de buurt te zitten van de frequenties die de politie (Gatso eigelijk) gebruikt om snelheidsmetingen te verrichten. Als je dicht bij een zendbron komt is het helemaal ellende want dan word het opgevangen vermogen van deze zendbron zo krachtig dat er over een breed frequentiegebied een signaal ontvangen word.

De Multanova snelheidscontrole installatie van de KLPD verricht welliswaar metingen op de 34 Ghz en een detector is daar dan ook op ingesteld. Maar als we bijvoorbeeld een 38 Ghz GSM straalzender nemen en we houden de detector dicht bij de plek van zo'n straalzender, dan zal de detector toch alarm slaan. Het te ontvangen signaal is dan zo breed dat het ook nog op 34 Ghz te ontvangen is.

Stel dat je bij de Radio Noordzee steunzender gaat staan in Haarlem met een handradio dan zal je op je radio allèèn maar die zender horen. Niet dat je hem wil horen, want je zit officieel op een andere frequentie ingesteld maar toch hoor je die zender dan omdat het signaal zo enorm krachtig is.

Duurdere detector = minder vals alarm?



Theoretisch gezien wel ja. In duurdere detectors word een duurdere filter techniek gebruikt en duurdere meer precizieze componenten om echt heel erg specifiek op een bepaalde frequentie te luisteren. Concreet gezien zal je met bijvoorbeeld een Quintezz veel meer valse meldingen krijgen dan op bijvoorbeeld een Beltronics 915 STiR of een Beltronics Vector 966 (voorheen genaamd; Stinger).

Echter.... Valse meldingen blijven ALTIJD! Het is wel zo dat een duurdere detector minder vaak vals alarm slaat, maar uitgesloten is het zeker niet.

Leren



Je leert je detector kennen als je er lang mee aan het rijden bent op veel bekende stukken. Je gaat onthouden waar die precies afgaat en houd daar vervolgens rekening mee. Sommige mensen onthouden zelfs hoe sterk een detector afgaat op bepaalde punten en als er dan toch een controle staat in een "vals alarm gebied" dan is diegene alsnog op zijn hoede.

Het is wel zo dat hoe vaker er een vals alarm optreed, des te irritanter het word. Voor personen die veel op de weg zijn raad ik alleen al om deze reden een wat duurdere/betere detector aan. Het gevaar bestaat namelijk dat je je detector op gegeven moment niet meer "hoort". Dan piept de detector wel maar je reageert niet meer, of te laat.



Terug naar de afdeling techniek