"Camera's" onder matrixborden


Inleiding



Iedereen is ze onderhand wel een keer opgevallen, de camera's onder matrixborden. Vooral zichtbaar bij werkzaamheden op bijvoorbeeld de ringweg A10 Amsterdam, de A15 bij Gorinchem of de A12 bij Arnhem. Maar ook bij bruggen op de A27/A50 zijn deze gesignaleerd.
Ook hangen er apparaten op de A4, A2 en A16. Soms komt de vraag binnen via de mailbox wat het nou eigelijk voor moet stellen, dus het is hoog tijd om daar duidelijkheid in te scheppen.

Bij werkzaamheden



Bij werkzaamheden worden ze het vaakst gezien, logisch want dat is de hoofddoelgroep waarvoor deze apparaten in gebruik worden genomen. Om een ding maar meteen te ontkrachten; het zijn geen observatie camera's maar radar sensoren die de snelheid van het verkeer meten. Omdat bij werkzaamheden veelal aan het wegdek word gesleuteld, of wegverleggingen worden ingesteld, werkt de aloude techniek van de meetlus niet. Om er voor te zorgen dat de matrixborden toch correct functioneren word deze meetapparatuur opgehangen onder de matrixportalen. De radardetector bezitter zal de hinderlijkheid vast al geconstateerd hebben, de radardetector gaat namelijk op die ellende af. Dit gebeurd op de K band en geen enkele radardetector blijft zwijgen bij het passeren van zo'n stellage. Niets aan te doen dus, men moet er aan wennen. Aan de signaalopbouw bij gevoelige detectoren is echter wel te merken dat het hier om een matrixportaal uitgerust met radarsensor gaat. Het signaal komt vrij laat en loopt zeer sterk op naar een hoogtepunt om daarna in een keer terug te vallen naar niets. Een signaal van een "echte" radaropstelling van de politie loopt veel langzamer en rustiger op naar een hoogtepunt en blijft daar ook langer op hangen om daarna ook tevens weer rustig af te zwakken.

Detector gaat al af (ring A10) De boosdoeners (ring A10)
(klik op de foto's voor een mooiere scherpere afbeelding).

Bij bruggen



Waarom ook bij bepaalde bruggen zult u misschien denken? Wel, dat heeft te maken met de bouw van de brug. In sommige bruggen is zoveel staal verwerkt dat een meetlus niet echt uitkomst bied. Teveel storing om correct metingen te verrichten.

Camera installaties op de A12 en A16



Op de A16 en op de A12 staan staan andere matrixportalen met camera achtige installaties eronder geinstalleerd. Dit zijn GEEN camera's om uw snelheid te meten of om uw rijgedrag te observeren. Dit is een geldverspillend project geweest van mevr. Netelenbos met haar "rekening rijden" idee. Deze portalen hebben geen extra functie, en zijn doelloos. Enige doel is om ons te laten herinneren hoe krom deze minister weer bezig is geweest met pogingen om de automobilist weer eens extra geld uit te laten zuigen.


De portalen op de A4 hebben wel een functie, namelijk een nieuw meetsysteem voor vrachtwagens. (Met dank aan Fr@, en nog een trouwens)
De matrixportalen op de A4 A4, andere rijbaan
(klik op de foto's voor een mooiere scherpere afbeelding).


Hier een foto van het rekeningrijden proefstuk, tussen Woerden en De Meern;

A12, test portaaltje wat een kapitaaltje gekost heeft.


Note: de camera installatie op de A16 voor de van Brieneoordbrug (meest linkerbaan, achter matrixbord) is wél een observatie camera en is van de VID om te bepalen hoe druk het op de weg is, het is geen boete machine.



Terug naar de afdeling techniek