Controle met MN6f op de A76 bij Nuth



Datum van foto's: zaterdag 28 februari 2004
Tijdstip: 14:30 uur

Na alle carnavalsgekte in het zuidelijke deel van Nederland werd het weer eens tijd om op jacht te gaan. Dus ik besloot naar een bij Flitsservice gemelde controle te gaan, waarvan ik hoopte dat het eindelijk eens een KLPD-controle zou zijn, tussen al mijn VHT-repo's. En plotseling doemde twee statieven op, het kenmerk van een Multanova, die alleen door het KLPD wordt gebruikt.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De Multanova radar in beeld. Gelukkig passeerde er op het moment van fotograferen net een vrachtwagen, want anders was deze foto mislukt vanwege de felle zon.

De vierwielaangedreven Subaru van het Korps Landelijke Politiediensten, met kenteken XR-PR-72.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De opstelling in zijn geheel, die redelijk duidelijk zichtbaar is vanaf de autoweg. Links de radar en camera, rechts de flitslamp met een onzichtbare flits.

Zoals te zien is staat de controle bij hectometerpaal 10,6 van de A76 richting Geleen. Niet echt een plek waarvan ik zeg dit is gevaarlijk. Het was niet zo druk op de weg, dus 140 is makkelijk te doen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De heuvel die de controleur een paar keer op en af moest. Niet het meest handige controleplekje. Ik mocht helaas niet de heuvel op van de boa. Nadat ik zijn capriolen aanschouwde om bij de radar te komen, is dat misschien beter geweest ook.

Ik besloot de auto weer te gaan halen, om een kortere route naar deze controle te vinden. De agent vertelde me dat hij over een kwartier ging afbreken, dus ik had mooi de tijd daarvoor. Vanaf de overkant van de snelweg ziet de controle zo uit.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De apparatuur werd in zes keer lopen naar beneden gehaald. De flitslamp kon als eerste op de foto. Te snel rijden en geen flits zien is dus alsnog een garantie voor post vanuit het noorden.

Tijd om de radar af te breken. Helaas gebeurde dit boven op de heuvel waar ik dus niet mocht komen. De Multanova in zijn koffer. Rechts beneden in de koffer de radar.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het omhulsel van de Multanova waar alle bovenstaande apparatuur op wordt gemonteerd. De uiteindelijke score van deze middag is volgens de boa: 550 van de ongeveer 7000 gemeten voertuigen zijn geflitst, dat is dus een kleine 8%.

Het nut van deze controle kan ik niet inzien. Sneeuw was er niet meer te bekennen op het wegdek en van gladheid was ook geen sprake. Enige doel van deze controle was dat ik mijn vrije middag weer heb kunnen vullen...



Tekst en foto's: flitsreport




Terug naar het reportage overzicht