Dubbele hemelvaarts-controle op de A15 bij Ochten en Dodewaard



Datum van foto's: donderdag 9 mei 2002
Tijdstip: 14.00 - 15.30 uur

Voor sommige mensen zal het wat eentonig worden...vandaag weer een controle op de A15. De afgelopen weken zijn er talloze snelheidscontroles gehouden op het hele Betuwelijn-traject. Op deze zomerse hemelvaartsdag stonden twee mannen in het blauw van het KLPD in Driebergen op de zuidbaan ter hoogte van afslag Ochten, tussen het viaduct en Esso-tankstation, en ter hoogte van afslag Dodewaard net achter een scherm bij het viaduct.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De Multanova op de noordbaan ter hoogte van Dodewaard. De opstelling stond net achter een scherm, maar was duidelijk te zien vanaf de snelweg. De bijbehorende zwarte Subaru Forester (XB-PH-28) stond niet zoals vaak onzichtbaar achter het scherm, maar open en bloot op de zandvlakte waar over een paar jaar de treinen voorbij razen.

De apparatuur van iets dichterbij. Ook vandaag kreeg ik weer alle medewerking van controleur -R-, wat eigenlijk ook normaal moet zijn, maar uit (eigen) ervaring weet iedereen dat dat helaas niet altijd zo is. "We zijn geen geheime dienst ofzo. Zolang de verkeersveiligheid niet in gevaar komt krijgen jullie medewerking...", aldus de controleur.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De overbekende Multanova langs de Nederlandse snelwegen... De top van vandaag op de zuidbaan was een motorrijder die voorbij raaste met een snelheid van 205 km/uur. Dit is natuurlijk erg hard op een snelweg die momenteel meer weg heeft van een bouwput. De topper van de auto's was een automobilist die zich met 176 km/uur liet flitsen.

Als we dan toch bezig zijn... Een foto van de nieuwe, opvallende flitser. Deze flitser is wat groter dan de oude, een "voordeel" voor de automobilist.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nadat ik -R- de hand had geschud ging ik naar zijn collega die een paar kilometer verderop stond nabij het Ess-tankstation. -R- had inmiddels doorgegeven aan -H- dat ik die kant op zou komen, dat was geen enkel probleem.

Eenmaal aangekomen op de "plaats des onheils" bleek ook, de voor mij nog onbekende, controleur -H- zeer vriendelijk en toonde ook alle medewerking. Hij had een drukke middag. De controle stond namelijk direct achter een viaduct waar met dit mooie weer veel fietsers over heen kwamen. Ik was dus niet de enige geïnteresseerde.

Deze controle op de noorbaan, in tegenstelling tot de andere, was duidelijk minder zichtbaar. De Multanova stond achter de pilaren van het viaduct en de Skoda Octavia (50-GS-GX) was niet te zien voor de automobilisten

Zoals u kunt zien staan er boven op het viaduct meer belangstellenden. Ook aan hen gaf de KLPD-er uitleg over de werking van de apparatuur.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze Multanova legt in ruim vier uur tijd een kleine vijfhonderd automobilisten vast op de "gevoelige plaat". Procentueel was het ruim 10%, ongeveer even veel als aan de andere kant van de snelweg. De meeste overtreders kwamen met een snelheid tussen 140-160 km/uur langs. Zij kunnen allen binnenkort post uit Leeuwarden verwachten.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar met deze heren viel goed te "ouwehoeren". Beide gaven mij alle medewerking om een reportage te maken voor FS. Sommige collega's uit andere regio's mogen hier een voorbeeld aan nemen!



Tekst en foto's: Joost J.




Terug naar het reportage overzicht