Controle A58 thv Oirschot Noordzijde HMP 18.4 (part 2 / 2)



Datum van foto's: zaterdag 18 mei 2002
Tijdstip: 15.30 uur

deel 1 vindt u hier


Dan nu het vervolg van onze reportage van de A58 bij Oirschot. Dit deel laat de controle aan de overzijde zien. Er werd ons dus vertelt dat deze controle op "prive-terrein" zou staan. We zagen op de andere lokatie nogal wat auto's aan de overzijde heen en weer rijden. Navraag aan de controleur leerde ons dat daar een lokale vereniging zit gevestigd. Zij waren, zo werd ons verteld, daar heengereden en hadden bij de eigenaren gevraagd of zij op hun terrein dat aangrensd tegen de snelweg, mochten controleren. We mochten het van hem proberen, maar volgens hem zou het ons moeilijk vergaan.



Wel, dat wilden we dan nog wel eens zien. We zijn over het viaduct naar de overkant gereden en de parallelweg opgereden. Die liep inderdaad dood, op een fietspad na.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Toch maar besloten om daar de auto achter te laten en onze camera-apparatuur uit de kofferbak gehaald. Er was inderdaad een omheining aan de zijde van de snelweg met het bordje "verboden toegang". We gaven de moed niet op en wandelden rustig naar daar waar het hek ophield.

Het hek waar we langsaf liepen bleek niet lang. Na ongeveer 300 meter lopen liep er een bosweg richting de snelweg. Dat trok onze aandacht. In de verte stonden 2 mensen met elkaar te praten. Wie gaat er nu uitgerekend daar praten? Dat moet de controleur zijn.

En jawel hoor, niks prive terein. Zo zie je maar. Ze hadden met elkaar contact gehad, want hij kende ons niet, maar wist allang dat we van Flitsservice waren. We konden dus ook meteen onze gang gaan. Via deze sloot kwam je bij de Multanova uit.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En zo stond het zaakje opgesteld. Deze controle stond iets meer verdekt opgesteld dan die aan de overkant. Dit omdat de auto van de controleur totaal niet te zien was vanaf de weg.

Wederom de lokatieaanduiding door middel van het hectometerpaaltje. 18.4 luidt deze. En wederom een uitlijnpaal, die gebruikt wordt om de radar parallel met de weg te krijgen. Als je de foto uitvergroot door erop te klikken, dan kun je achterin nog het portaal zien waar de andere controle stond.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tinus maakte deze foto vanaf een klein afstandje, terwijl ik met toestemming in de sloot stond. Kom je zelf ooit een controle tegen, wees dan zo slim om dit niet te doen. Je loopt namelijk een groot risico een bon te krijgen voor het wandelen langs de snelweg. Je zal niet de eerste zijn!

Mooie flitslamp. Echter wordt er over het algemeen nu een ander type gebruikt, zoals te zien is bij deel 1.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Persoonlijk ben ik geen fan van foto's in de lengte, maar deze wil ik jullie niet onthouden.

Tijd om op te ruimen. Het is immers weer mooi genoeg geweest. Zo staat het geheel op het statief, en zo zit alles in de koffer.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Een blik in de kofferbak. Opgeruimd staat netjes.

En tot slot nog de auto waar deze controle mee werd uitgevoerd.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vandaag werden 3468 voertuigen gecontroleerd. Daarvan overschreden er 1147 de maximum snelheid. Uiteindelijk reden van die 1147 voertuigen 515 harder dan de ingestelde snelheid van 128KM/h voor personenauto's en 87 KM/h voor het vrachtverkeer. Deze krijgen uiteindelijk een prent in de brievenbus.




Twee controles dus, aan weerszijden van de A58. Opvallend is dat er daar geregeld gecontroleerd wordt, gezien de meldingen die we via SMS binnenkrijgen. Wees dus op uw hoede!

De controleurs worden wederom bedankt voor de vriendelijke medewerking aan deze reportages.



Tekst NvR en foto's: NvR enTinus




Terug naar het reportage overzicht