Kom blazen en maak kans op een opblaas BOB



Datum van foto's: zaterdag 7 juni 2008
Tijdstip: 01.15




klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nadat we bij de vorige alcoholcontrole weg waren gegaan naar de A15, zagen we ter hoogte van afslag Charlois dat er rijbanen waren afgesloten vanwege wegwerkzaamheden.
Na de wegwerkzaamheden kon ik weer de snelweg op maar er stonden pionnen welke zo neergezet konden worden dat je het tankstation op gedwongen werd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik ben toen naar het tankstation gegaan omdat we daar een blauw zwaailicht zagen.
Na de auto geparkeerd te hebben heb ik me binnen gemeld bij de leidinggevende welke samen met collega's even pauze hadden.

Het maken van een reportage was geen probleem.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het ging hier om een alcoholcontrole waarbij iedereen moest blazen.
Als je over de A15 kwam van Europoort naar Ridderkerk dan werd je eraf gehaald en niks mocht weer de snelweg op tenzij je had geblazen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit in tegenstelling tot andere alcoholcontroles waar je als het te druk wordt je weg mag vervolgen zonder te blazen.
Ook was er voldoende politie op de been om ervoor te zorgen dat men alleen op het terrein van het tankstation hoefde te wachten en niet op de oprit of snelweg. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook vrachtwagen chauffeurs moesten blazen. Tijdens onze aanwezigheid moest er ook een chauffeur voor een tweede keer blazen maar dan op een ademanalyse apparaat.

Maar na dat gedaan te hebben kon hij zijn weg vervolgen.
Ook was er iemand die het heel normaal vond dat ze met een malibu-cola op nog gewoon achter het stuur kon kruipen.

Omstreeks 03:00u werd de alcohol controle opgeheven na er viereneenhalf uur te hebben gestaan (inclusief de pauze).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij deze controle waren de districten Waddinxveen en Driebergen (KLPD) aanwezig. Ook waren er studenten van de politie opleiding uit Amersfoort en Schiphol.

De KLPD bracht het volgende persbericht uit;

De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft in de nacht van vrijdag 6 op zaterdag 7 juni 2008 op diverse locaties langs de autosnelwegen alcoholcontroles gehouden. In totaal legden 5740 bestuurders een blaastest af. 99% van de bestuurders had geen alcohol had gedronken.

Iedere 100e Bob kreeg een oranje luchtbed BOB.

54 bestuurders hadden wel teveel alcohol gedronken, waarvan 13 beginnende bestuurders. Er zijn 10 rijbewijzen ingevorderd. Eťn bestuurder weigerde mee te werken.

Bijzonderheden
Het hoogst gemeten alcoholpromillage bedroeg 1,7 promille. 23 bestuurders werden bekeurd voor overtredingen van onder andere de Wegenverkeerswet en overschrijding van de toegestane snelheid.

De controles vonden plaats op de A7 bij Heerenveen en Joure, A50 bij Doorwerth, A4 bij Hoofddorp, A15 bij Rotterdam en A16 bij Breda. Aan de controles werkten ruim 80 medewerkers mee.

De alcoholcontroles hebben tot doel om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. In 2007 vielen er 791 doden in het verkeer. Uit de gegevens van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat uit 2007 waren er in ons land door het gebruik van alcohol in het verkeer 43 geregistreerde verkeersdoden te betreuren. Het werkelijke aantal alcoholslachtoffers in het verkeer ligt beduidend hoger dan het geregistreerde aantal vanwege het feit dat in Nederland geen postmortemonderzoek wordt uitgevoerd.


Voor hen die willen weten nog wat extra info;

Om snel en efficiŽnt te werken wordt het tutje van blaas apparaat snel verwijderd. Maar om aantal blazers te registeren moet het tutje er minimaal 3sec op blijven.
Doordat de politie een minimaal aantal blaas testen per jaar moet afleggen. Uit eigen onderzoek door personeel is gebleken dat het apparaat pas na 3sec registreert en dus on de juiste uitslag te hebben van hoeveel mensen er geblazen hebben worden de tutjes aan het eind met de hand geteld.
De afwijking van het apparaat met gebruikte tutjes lag op zo'n 30-45%.


Tekst; DJRoadstar Foto's: Toothpaste


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht