Lampje aan AUB?



Datum van foto's: vrijdag 20 maart 2009
Tijdstip: 11:20

Vandaag had ik eens de tijd om rustig een repo te scoren. De volgende melding verscheen om 10:20:

radar zh a15 rotterdam ri gorinchem thv hmp 73.2 voor de noordtunnel (ismael)

Dit leek mij een uitermate geschikte locatie (gezien mijn uitvalsbasis)om een reportage te maken. Dit door de gemakkelijke bereikbaarheid aldaar via de lokale milieustraat.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Eenmaal aangekomen bij de bus van het KLPD steunpunt Driebergen (12-BZ-BL) werd ik begroet door een vriendelijke controleur. Deze was helemaal in zijn nopjes dat hij de eer had om binnen het uur de 2e repomaker te verwelkomen. Achteraf bleek dat het Ismaël was die net, 5 minuten voor ik kwam, weggereden was met een stel foto's op zak (zie repo van Ismaël).

De controle stond opgesteld voor hmp'tje 73.2. De gebruikelijke locatie bij 73.3 kon niet meer gebruikt worden omdat het grote hek wat daar staat en voorheen altijd open was, nu permanent op slot zit, zo wist de BOA mij te vertellen. Er was geen moeite gedaan om het setje te verstoppen.

Het blijft wel apart, enorme kapitaalvorming op de achtergrond (Ultra-luxe jachtenbouwer Oceanco) en enorme kapitaalvernietiging op de voorgrond, binnen 1 foto.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het setje was in de vangrail gepoot, als bescherming tegen boefjes in vrachtwagens met een afwijking naar rechts. De camera van Ismaël kon de ijksticker vangen, de mijne helaas niet zonder tegen de wens van de BOA in te gaan door dichtbij te komen.

Te zien is, dat de weg afloopt richting de tunnel en dat de bus verstopt was achter de aarden wal.

Het verkeersbeeld was rustig en egaal, zonder uitschieters. Geen extreme drukte of rustige perioden, gewoon een gestage stroom auto's die het eiland IJsselmonde wilden verlaten.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De ijking was nog in orde en deze sticker kwam overeen met die op het setje geschoten door Ismaël.

Het setje was duidelijk te zien. De bus helaas niet zo, maar een klein beetje alerte verkeersdeelnemer zou hier toch een stel alarmbellen moeten horen afgaan.

De controle stond op het moment van fotograferen ongeveer 1,5 uur. Gedurende die periode waren 2300 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 340 te ruim boven de maximale toegestane snelheid van 100 km/u reden. Dit is bijna 15%, iets wat mij toch ernstig verbaasde.

Ondanks dat deze omgeving zeer druk becontroleerd is, dat het setje duidelijk te zien was en de bus ook gespot kon worden waren er toch al zoveel mensen op de bon gegaan. De BOA durfde zelfs te stellen dat indien hij bovenop het setje zou gaan staan, er nog altijd zoveel mensen op de bon zouden gaan.

Daarmee kan gelijk het veiligheidsverhogende gehalte van dit soort controles betwist worden. Immers, de mensen die daar nog op zo'n manier op de foto gaan zijn slaaprijders. Makke schapen die met het verstand op 0 en de teller op vmax+10 (of minder) grote irritatie opwekken door op de middenbaan of linkerbaan te plakken zonder enig benul van wat er buiten die tunnel van gezichtsbeperking omgaat. Dit soort mensen kun je niet elimineren uit het verkeersbeeld door ze CJIB-fanmail te sturen voor een paar km/u te hard, dat zorgt er alleen voor dat ze trage slaaprijders worden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Onderweg naar huis kwam ik nog zo'n mak schaap tegen. Deze was echter ongevaarlijk en gescheiden van het overige verkeer.

Waarom nu "Lampje aan AUB?"? Het bord voor de controle zegt het ook. Een lichtje ontsteken in het brein van slaaprijdend Nederland, dat zou een hoop schelen. De ergernis-top10 kan gelijk een ergernis-top5 worden, en dit soort radarcontroles behoren tot het verleden. Zeker op deze plaats een bord dat met de juiste interpretatie heel wat ellende kan voorkomen.



Tekst en foto's: meranto




Terug naar het reportage overzicht