De flitsfoto en het sjabloon

Op het forum worden regelmatig vragen gesteld over het sjabloon. Het sjabloon is een hulpmiddel om te bepalen wie de overtreder is in het geval er meer voertuigen op een flitsfoto staan. Er bestaan een heleboel verhalen over deze flitsfoto’s en het sjabloon. Met dank aan Dikkydik hebben we hier het laatste en definitieve materiaal. De afbeeldingen zijn afkomstig uit de leerboeken voor de opleiding van diegene die deze flitsfoto's uitleest. Dit sjabloon is alleen toe te passen op een foto gemaakt door een GATSO-eenheid!

Mocht je twijfelen aan jouw schuld aan een zogenaamde overtreding, dan kun je met dit sjabloon zelf eens kijken of de politie wel juist zit met haar waarneming. In veel gevallen is het voldoende om even contact te zoeken met het CJIB, de instantie die de beschikkingen verstuurt. Als je in een strafrecht-procedure zit, zul je deze informatie mee moeten nemen ter zitting en daar je onschuld bepleiten.

Om op een juiste manier gebruik te maken van de informatie op deze pagina bepalen we eerst hoe je geflitst bent. Er zijn namelijk 2 soorten sjablonen. Eentje voor de opkomende meting, herkenbaar aan een "F", (frontaal) in het inspiegel-venstertje. En eentje voor een afgaande meting, herkenbaar aan de "A", (afgaand) in het inspiegel-venstertje. Verder is belangrijk dat dit sjabloon alleen bruikbaar is voor de stationaire meting. Dat wil zeggen: een meting waarbij de gebruikte apparatuur stilstaat. Er zijn verhalen dat er in Nederland ook geflitst zou worden vanuit een rijdend voertuig, maar dit zijn wij bij Flitsservice.nl nog niet tegengekomen. Je mag er dus van uitgaan dat er altijd vanuit een stilstaande positie geflitst wordt.

Voor de volledigheid melden we dat dit sjabloon enkel en alleen bedoeld is voor de GATSO-radaropstelling. Zowel de mobiele radarset als de flitspaal. Hoe weet je of het een GATSO betreft?? Door allereerst de foto én het ijkrapport op te vragen. Daarin staat vermeld om welke controle-eenheid het gaat. In de regel mag je ervan uitgaan dat alle controle-eenheden van GATSO afkomstig zijn, BEHALVE de eenheden die langs de snelweg worden gebruikt door het KLPD. Deze zijn van de firma MULTA-NOVA.

Maak hier een keuze bij de uitleg van het sjabloon, dat toepasselijk is op jouw situatie.


Snelnavigeren

-Sjabloon voor de foto in het geval van een opkomende meting (F)

-Sjabloon voor de foto in het geval van een afgaande meting (R)

-Mijn foto blijkt niet te kloppen, wat nu?

-voorbeelden van fotos zoals het dus NIET moet!!






Sjabloon voor de foto in het geval van een opkomende meting

 

Hier vind je de uitleg voor een opkomende meting. Allereerst een afbeelding uit het leerboek. Hier staat eigenlijk alles al wat je wilt weten. Onder de foto staat weergegeven hoe je het sjabloon kunt gebruiken.

Hoe kun je nu controleren of de foto van jou klopt? Belangrijk om te weten: bij de opkomende meting wordt alleen het gedeelte links van de middenlijn gebruikt. Dus het gedeelte links van de verticale groene lijn. Bevindt jouw voertuig zich dus rechts van deze lijn, dan weet je genoeg. Deze foto had niet mogen worden verwerkt! Je gaat vrijuit.

-Pak het origineel van je foto. Gebruik géén uitvergrotingen! Als je niet zeker weet of je het origineel hebt, bedenk dan dat op het origineel vaak het inspiegelvenster zichtbaar is. Vaak is de foto aan de uiteinden ook wat wazig en afgerond.

-Bepaal aan de bovenzijde van de foto het middenpunt. In het sjabloon is dit punt gemarkeerd als 0 (zie de afbeelding uit het leerboek).

-Leg nu het sjabloon met de bovenzijde gelijk aan de bovenzijde van het sjabloon. Het nulpunt van het sjabloon (0) moet nu samenvallen met het middenpunt van de foto, het punt wat je zelf bepaald hebt.

-De foto is correct indien een groot gedeelte van het voertuig zichtbaar is binnen de 2 groene lijnen links op het sjabloon, en het kenteken op de rode lijn ligt of nagenoeg raakt aan de rode lijn op de foto.

In elk ander geval (jouw voertuig is bijvoorbeeld zichtbaar aan de rechterzijde van het sjabloon) is de foto fout en had deze niet gebruikt mogen. Je had niet bekeurd mogen worden.


Ga naar top

Sjabloon voor de foto in het geval van een afgaande meting

Hier vind je de uitleg voor een afgaande meting. Allereerst een afbeelding uit het leerboek. Hier staat eigenlijk alles al wat je wilt weten. Onder de foto staat weergegeven hoe je het sjabloon kunt gebruiken.

Hoe kun je nu controleren op de foto van jou klopt? Belangrijk om te weten: bij de afgaande meting wordt alleen het gedeelte rechts van de middenlijn gebruikt. Dus het gedeelte rechts van de verticale groene lijn. Bevindt jouw voertuig zich dus links van deze lijn, dan weet je genoeg. Deze foto had niet mogen worden verwerkt! Je gaat vrijuit.

-Pak het origineel van je foto. Gebruik géén uitvergrotingen! Als je niet zeker weet of je het origineel hebt, bedenk dan dat op het origineel vaak het inspiegel-venster zichtbaar is. Vaak is de foto aan de uiteinden ook wat wazig en afgerond.

-Bepaal aan de bovenzijde van de foto het middenpunt. In het sjabloon is dit punt gemarkeerd als 0 (zie de afbeelding uit het leerboek).

-Leg nu het sjabloon met de bovenzijde gelijk aan de bovenzijde van het sjabloon. Het nulpunt van het sjabloon (0) moet nu samenvallen met het middenpunt van de foto, het punt wat je zelf bepaald hebt.

-De foto is correct indien een groot gedeelte van het voertuig zichtbaar is binnen de 2 groene lijnen rechts op het sjabloon, en het kenteken op de rode lijn ligt of nagenoeg raakt aan de rode lijn op de foto.

In elk ander geval (jouw voertuig is bijvoorbeeld zichtbaar aan de linkerzijde van het sjabloon) is de foto fout en had deze niet gebruikt mogen. Je had niet bekeurd mogen worden.


Ga naar top

 

Mijn foto blijkt niet te kloppen, wat nu?

In het geval dat jeconstateert dat uw foto niet klopt, kijkt dan eerst even om wat voor soort beschikking het gaat.

Wet Mulder, herkenbaar aan een M rechtsboven op de brief.

-Bel even met het CJIB. Houd het beschikkingsnummer bij de hand, en leg het probleem voor. Het zou goed kunnen dat het CJIB de foto ook als foutief bestempeld en de beschikking vernietigd.

-Doen ze niets bij het CJIB?? Stuur een bezwaarschrift of een aanvullend bezwaarschrift naar de Officier van Justitie in Utrecht. Stuur jouw bevindingen, dus de foto met daarop het sjabloon mee als grond voor je (aanvullend) bezwaar. Meestal zal dit een gegrond verklaring van je bezwaar opleveren. In het geval dat de Officier van Justitie niet meegaat in jouw verhaal zult je in beroep moeten. Je kunt dan een beroepschrift sturen naar de Officier van Justitie in Utrecht, om de zaak de kantonrechter voor te leggen. Wij raden je aan allereerst een topic te openen op het forum onder "juridisch". Daar kunnen wij je behulpzaam zijn of het instellen van beroep in jouw geval zinvol is.

Transactievoorstel, herkenbaar aan een T rechtsboven op de brief.

-In het geval dat je verwikkeld bent in een strafrechtprocedure, zult je gelijk aan het bovenstaande naar de kantonrechter moeten. Betaal het transactievoorstel niet en wacht de dagvaarding af. Wij raden je aan allereerst een topic te openen op het forum onder "juridisch". Daar kunnen wij je behulpzaam zijn of de gang naar de rechter in jouw geval zinvol is.

Ga naar top

Voorbeelden van fotos zoals het dus NIET moet!

In de bovenstaande foto is in het geheel niet de juiste procedure gebruikt. Zonder beledigend over te komen: dit is rommel. Als je met deze foto voor de kantonrechter verschijnt, maken hij en de Officier van Justitie gehakt van jouw verhaal.


Deze foto lijkt al beter. De middellijn en de lijn naar het hoekpunt zijn goed getrokken. Voor deze opkomende foto ontbreekt echter de groene lijn linksboven op de foto. Maar op deze foto is al wel zo op het oog te zien dat het kenteken in de buurt ligt van de lijn die vanuit de oorsprong (0 op het sjabloon) in de buurt ligt van de rode lijn uit ons sjabloon. Deze foto lijkt dus correct, maar fabeltjes uit het verleden laten je misschien geloven dat deze foto niet zou kloppen. Ben je niet zeker van je zaak?? Open een topic op het forum en wij vertellen je of je een kans van slagen hebt.


Hetzelfde verhaal als hierboven. In dit geval zijn de lijnen ook niet goed getrokken. De overtreder is duidelijk zichtbaar. Het kenteken van de auto ligt nagenoeg op de hoeklijn, de rode lijn uit het sjabloon voor afgaande metingen. En we kunnen ook stellen dat het voertuig binnen de groene lijnen van het sjabloon ligt.

Wat deze foto echter tot een goed voorbeeld maakt voor jouw bezwaar is dat deze foto is opgevraagd door de motorrijder links op de foto. Volgens het sjabloon is echter de auto de overtreder en niet de motorrijder! Het kan dus lonen om de foto op te vragen en deze eens onder de loep te nemen. Onder het sjabloon te leggen, zullen we maar zeggen! Zo blijkt maar weer dat er véél fouten gemaakt worden door justitie. Als de eigenaar van de motorfiets niets had ondernomen had hem dit geld gekost. Dankzij de hulp van deze website en de mensen op het forum werd de "Aanslag Wet Mulder Extra Belasting" echter vernietigd. Toch mooi vele tientallen euro's bespaard!

Let ook goed op de afgeronde kanten op de hoeken van de foto en de wazige uitloop naar de randen toe. Dit is een correcte uitvergroting, waarop je het sjabloon kunt toepassen.

Ga naar top

 

 

 

 

--Laatste update: 25 september 2007--
Tekst en opmaak: Dikkydik, Tukker_Pat

 

Copyright 2007 ©Flitsservice.nl --Disclaimer--