A15 ook mét radar racebaan



x

DODEWAARD/ANDELST - Het aantal weggebruikers dat de maximumsnelheid op de A15 aan de laars lapt, blijft onverminderd hoog. In juni - de tweede intensieve controlemaand - flitste de radar op de weggedeeltes waar werkzaamheden zijn zelfs procentueel meer auto's dan in mei.



Bij Dodewaard en Andelst werden de zogenaamde 70-wegvakken - waar dus een verlaagde maximumsnelheid geldt - in juni in totaal dertien keer gecontroleerd. Van de 44.799 gecontroleerde voertuigen gingen er 8684 op de foto. Omgerekend is dat 19,4 procent. In mei reed op deze 70-wegvakken nog 18,2 procent te hard.



Het KLPD heeft in mei en juni juist zeer intensief op de A15 gecontroleerd om de snelheid van het verkeer omlaag te brengen. Er werd naar gestreefd om minder dan tien procent van het verkeer nog te hard laten rijden.



Op de wegvakken waar gewoon 120 per uur mag worden gereden gaat het beter. Tijdens de 24 controles - vooral tussen Dodewaard en Ochten - bleek dat in juni 8,4 procent van de passanten te hard reed; omgerekend zijn dat 6251 foto's. In mei reed op de 120-wegvakken nog 9,2 procent van het aantal gecontroleerde voertuigen te hard.



Uit de overzichten van snelwegpolitie KLPD (Korps landelijke politiediensten) blijkt dat alleen op 1, 6, 8 en 25 juni geen enkele radarcontrole op de A15 is uitgevoerd.



Het KLPD gaat binnenkort een evaluatie houden met onder meer wegbeheerder Rijkswaterstaat. Daarbij wordt ook gekeken naar de oorzaken van het forse overtredingspercentage in de 70-wegvakken. "Want op het ene weggedeelte is het erger dan bij het andere. Misschien zitten er stukken tussen waar het beter is om 90 als maximumsnelheid in te voeren", laat een KLPD-zegsman weten.



Overigens wacht de snelwegpolitie niet tot de evaluatie met extra controles. Vooral op de 70-wegvakken zal weer met regelmaat de radar worden opgetrokken; al zal dat niet meer dagelijks zijn.



In totaal zijn in mei en juni op de Midden-Betuwse A15 tezamen 18.912 foto's gemaakt van hardrijders in de 70-zone. Op 120-wegvakken bij Dodewaard en Andelst werd 15.898 keer geflitst.



Een bekeuring op een 70-wegvak kost minimaal - bij een snelheidsoverschrijding van hooguit tien kilometer per uur - 52 euro. Voor een 120-wegvak begint het 'tarief' bij 28 euro. Dat betekent dat de schatkist van de staat weer met minstens anderhalf miljoen euro gevuld is.

Bron:  De Gelderlander

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Heerlijk dat men al dit 'negatieve' nieuws in de laatste alinea op zo'n mooie manier weet te relativeren.



Wel jammer dat de titel erg provocerend is, als je met je Suzuki Alto 5 km/u harder gaat dan toegestaan, bevind je je dan direct in een race auto? Misschien voel je het wel zo in een auto van dat type, maar verders...



Het overgrote deel van de geflitste klasse zal in de catagorie 1-10 km/u boven de limiet vallen. En dat word voor het gemak maar even vergeten.



Racebaan? Natuurlijk...