‘Kilometerheffing gaat echt ijskast in’


Laat de jonge, energieke en ambitieuze Verkeersminister Camiel Eurlings (34) de Nederlandse automobilist vanaf 2012 rekeningrijden? ,,Ha, ha, dat meen je toch niet serieus...’’ Paul de Krom, Tweede Kamerlid van de VVD lacht alsof de vraag een goede grap is.

Voor hem staat een ding vast: Eurlings piekert er voorlopig niet over om de kilometerheffing in te voeren. ,,Hij is de kroonprins van het CDA. Om koning te worden, de nieuwe minister-president, moet Eurlings vooral géén risico’s nemen.’’ Hij kijkt dus wel uit om overhaast met dit riskante project de files te lijf te gaan, stelt De Krom.

,,Heus: de kans dat Eurlings over vier jaar premier is, is een een stuk groter dan dat wij tegen die tijd rekeningrijden.’’

De Krom reist deze week met een groep andere Kamerleden naar Engeland, Zweden en Duitsland, om te kijken hoe deze landen de verkeersdrukte aanpakken. Daar moet je bijvoorbeeld extra betalen om de stad in te mogen rijden (Londen, Stockholm) of is er een speciale tol voor vrachtwagens (Duitsland).

Sommige maatregelen lijken verstandig, vindt De Krom. ,,Zo heeft Stockholm besloten om stevig te investeren in beter openbaar vervoer én in wegen.’’ Extra infrastructuur aanleggen: ,,Dat zou onze minister eens moeten doen!’’

Londen is volgens de VVD’er minder slim bezig. ,,Daar worden fiets- en wandelpaden aangelegd en krijgen bussen en taxi’s steeds vaker voorrang. Maar de gewone automobilist heeft net als hier het nakijken. Die staat nog steeds muurvast.’’

De Krom hoopt meer te leren over de - soms onverwachte - gevolgen die verkeersmaatregelen hebben. ,,Zo worden in Londen steeds meer kentekenplaten vervalst, om onder die tol uit te komen. Winkeliers trekken weg en omringende gebieden, net buiten de tolzone, klagen dat de parkeeroverlast explosief stijgt. Ondertussen is het nauwelijks rustiger geworden in de stad. Dus wat heeft men gedaan: het toltarief flink verhoogd.’’

De kilometerheffing, die in de plaats komt van de vaste autobelastingen, zal volgens De Krom ook tal van neveneffecten hebben. ,,Als het, wanneer dan ook, zover komt, zul je zien dat veel werkgevers voor de kosten opdraaien. Fijn voor het personeel, maar bedrijven houden dan wel minder geld over voor hun loon, of maken hun product duurder.’’

Een ander punt: ,,Eurlings roept altijd dat mensen die weinig rijden, zoals zijn oma, straks goedkoper uit zijn. Maar wie weet is dat voor deze mevrouw wel reden om vaker de weg op te gaan. Bovendien worden auto’s straks goedkoper (doordat de aanschafbelasting BPM omlaag gaat, red.), dus je hebt een grote kans dat gezinnen een extra wagen aanschaffen en het helemaal niet rustiger wordt op de weg.’’

Uitwijken naar het openbaar vervoer kan volgens de Krom niet: ,,Zolang dat niet fiks wordt uitgebreid, zitten de treinen in de spits stampvol. Extra wegen worden er ook al niet aangelegd. Dus krijg je dezelfde situatie als in Londen: ‘Sorry jongens, er zit niks anders op: de kilometerheffing gaat omhoog’. En zo betalen we uiteindelijk meer om langer in de file te staan.’’

Heel verstandig dus, zegt De Krom een tikkeltje cynisch, ‘dat Eurlings deze hete aardappel over de schutting naar zijn opvolger gooit’. ,,Al was het maar omdat de automobilist, die al zoveel lastenverhogingen voor de kiezen krijgt, het niet pikt. En omdat het ministerie deze klus niet aankan. Of het nou om de OV-chipkaart of de spitsstrook op de A1 gaat, er wordt telkens geblunderd,’’ concludeert De Krom. ,,Acht miljoen auto’s uitrusten met een complex satellietsysteem dat op deze manier nog nergens wordt toegepast, is helemaal te veel gevraagd. Vandaar dat er niks anders opzit: de kilomerheffing gaat de ijskast in.’’

Bron:  AD

Melder: King Nike