Verkoop ‘groene’ auto’s stort in





 

Rotterdam, 2 jan. Een paar maanden geleden leken milieuvriendelijke hybride auto’s nog de toekomst van de Amerikaanse auto-industrie te zijn. Maar met de ingestorte olieprijzen stort ook de verkoop van de ‘groene’ voertuigen in.

De autoverkoop, en niet alleen in Amerika, is de afgelopen maanden sowieso sterk gekelderd. Maar hybride auto’s, die duurder zijn in de aanschaf, zijn in de Verenigde Staten nog minder verkocht, zo meldde vandaag de Britse zakenkrant Financial Times. In november kelderde de Amerikaanse verkoop van deze voertuigen die deels door een elektromotor worden aangedreven, met 53 procent ten opzichte van november 2007. In totaal zakte de Amerikaanse autoverkoop met 37 procent in.

De daling gaat gelijk op met die van de olieprijzen. Die kelderden de afgelopen maanden van een record van bijna 150 dollar per vat in juli naar net iets boven de 40 dollar nu – hoewel ze onlangs al onder de 40 dollar gedoken zijn. En hoe lager de benzineprijs, hoe langer het voor de consument duurt om de extra kosten die aan de aanschaf van een milieuvriendelijke auto zitten er uit te krijgen, aldus de krant.

Wie een half jaar geleden een hybride auto kocht, was na 3,5 jaar uit de kosten. Nu duurt het acht jaar voordat de duurdere aanschafprijs (die tussen 2.100 en 3.500 euro hoger ligt) eruit is.

Deze ontwikkeling is een nieuwe forse tegenvaller voor de autoproducenten – met name de Amerikaanse die al forse klappen te verwerken krijgen. Producenten zoals Ford en General Motors maar ook Toyota en Honda met hun vestigingen in de VS, zijn juist bezig zwaar te investeren in de verdere ontwikkeling en productie van hybride auto’s voor de Amerikaanse markt. De verkoop van de Prius van Toyota, hét succes op de hybride markt, is in een jaar tijd in de VS gehalveerd.

De Amerikaanse auto-industrie heeft van het Amerikaanse Congres recent leningen als steun gekregen die geoormerkt zijn voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën.

Volgens de Financial Times is de leiding van de Amerikaanse autofabrikanten, zoals Alan Mulally, de topman van autoconcern Ford, inmiddels voorstander van de invoering van een benzineaccijns, om Amerikanen op deze manier te dwingen zuiniger met brandstof om te springen. Een idee dat tot nu toe volledig taboe was in de Amerikaanse autosector, waar de benzine door de lage belasting nog aldoor spotgoedkoop is vergeleken met bijvoorbeeld de benzineprijzen in Europa, waar de accijnzen aanzienlijk hoger zijn.

 
 
Bron: nrc.nl
 
  1-3-2009  


|

FlitsKaart