Bereikbaarheid online onder de loep in interactieve enquête





 

Hoe kan de bereikbaarheid van Alkmaar eruit zien in de nabije toekomst? Het Alkmaarse college heeft over dit belangrijke onderwerp ideeën ontwikkeld, die zij naar de ingestelde adviesgroep heeft gestuurd. Maar daar blijft het niet bij! In een bijzondere online enquête wordt nu ook de mening van de Alkmaarse inwoners gevraagd, de zogenaamde maatschappelijke peiling.

Uit de maatschappelijke peiling moet blijken of naast het college van B&W ook de inwoners van Alkmaar kiezen voor het ’Ringenmodel’. Dit verkeersmodel gaat uit van een versteviging van de westelijke randweg en een binnenring rondom het centrum. Aan deze binnenring worden verschillende parkeervoorzieningen gerealiseerd, zodat het centrum goed bereikbaar blijft voor zijn bezoekers.

Enkele honderden Alkmaarders, die zich aangemeld hebben voor het internetpanel, worden binnenkort exclusief benaderd om deel te nemen aan de online enquête ’Aan de slag met bereikbaarheid’. Twee geënquêteerden maken door deelname ook automatisch kans op het winnen van een waardebon van Eu750,- die bij Theo Schilder Tweewielers Alkmaar kan worden besteed. Na 28 januari 2009 wordt de maatschappelijke peiling via www.alkmaarbereikbaar. nl voor alle Alkmaarders opengesteld.

Onvoorspelbare gevolgen

In het eerste gedeelte van de enquête moet in spelvorm de beste reistijd naar een winkelcentrum gerealiseerd worden door het wijzigen van autowegen of fietspaden. Daarbij komt ook de juiste balans tussen reistijd, luchtkwaliteit, hoeveelheid groen en het geluid in de stad kijken. Bovendien moet rekening worden gehouden met een budget en de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum. De wijzigingen bepalen hoe snel iemand per auto of fiets bij een winkelcentrum is.

Wijzigingen hebben echter gevolgen en soms zijn deze gevolgen onvoorspelbaar. Zo kan de luchtvervuiling toenemen als er meer fietspaden komen. Hoe kan dat dan? Als er meer fietspaden zijn, zijn er minder wegen voor auto’s en moeten deze andere, alternatieve wegen kiezen. De routes worden ingewikkelder voor de automobilist, zodat er per saldo meer uitlaatgassen worden geproduceerd.

Degene die de enquête invult krijgt op deze wijze inzicht in wat er zoal speelt als het gaat om de bereikbaarheid van een stad.

Sbtadsconcepten

In het tweede gedeelte van de online enquête worden twee ’stadsconcepten’ voorgelegd. Dit zijn door de gemeente Alkmaar ontwikkelde ideeën voor de bereikbaarheid van Alkmaar. De geënquêteerde krijgt over deze stadsconcepten nog zeven vragen.

Primeur

’Een maatschappelijke peiling op deze wijze is tamelijk nieuw en voor Alkmaar een primeur. Niet alleen wordt een enquête er aanzienlijk minder saai door, ook de wijze waarop door deze digitale vorm de uitkomsten worden verzameld, is uiterst efficiënt en overzichtelijk. Bovendien hebben we op elk moment inzicht in de hoeveelheid reacties,’ aldus Nico Alsemgeest, wethouder Verkeer en Vervoer.

’Het is goed dat we investeren in dit soort online toepassingen. De ontwikkeling en inzet van dit soort digitale en interactieve media vormen een kans om de communicatie met de burger te vergroten. Niet langer is een enquête een gedrukt formulier, maar een actief digitaal platform’, aldus Alsemgeest.

-----------------------------------------------------

Forum-bericht - Link:

Welke autorij liefhebber wil er meedoen aan deze internet enquette?
Fietsersbonden en Miljeu-groepen (en zo) zaten al ongeduldig te trappelen (toen hiervan verteld werd) om hun achterbannen in te lichten.

Op de site houdt de gemeente Alkmaar een algemene enquette over hoe burgers deken over betere bereikbaarheid van en IN Alkmaar. Meedoen kan tot 5 februarie.

Het idee erachter is dat men twee verkeers-modellen voor ogen ziet, simpel uitgelegd als:

1) Een zogenaamde sectoren-model, waarbij de stad in 3 keiharde sectoren wordt ingedeelt. Wil je van de ene sector naar de andere ... ook al is het maar 1 straat verwijderd ... jammer, ga maar omrijden via de ring van Alkmaar.

2) Een zogenaamd ringen-model, waarbij men voor ogen heeft dat de stad van Alkmaar een goede binnenring gaat krijgen. Woon je dan toevallig aan een favoriete straat ... jammer dan, geluid en verkeer kan (en waarschijnlijk ook zal) toenemen.

Het begint met een eenvoudig schuifscherm. Verleng, of verkort, een auto-route en een fietsroute.

Daarna komen 8 vragen (waarvan je met een enkele vraag (*) gewoon niet weet wat je moet doen) met 3 keuzes (eens / oneens / geen mening).

1) Een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast zijn belangrijker dan de bereikbaarheid. [Uitlaatpijp]
2) U rijdt liever een langere route zonder files dan een kortere route met files. [Autootje]
3) Als sluipverkeer door het centrum wordt tegengehouden en meer mensen op de fiets gaan, is omrijden over de Ring prima. [Fietsje]
4) Het afsluiten van de Prinses Julianalaan is goed omdat er dan geen verkeer meer door de Alkmaarderhout rijdt. [Boompje]
5) Een extra brug over het Noord Hollands Kanaal tussen Overdie en Oudorp is goed voor de bereikbaarheid. [Autootje] - Beastevaar-brug
6) Er moeten meer bewaakte fietsenstallingen komen in het centrum, zoals die onder het Canadaplein. [Fietsje] -Canadaplein is groot plein voor Theater de Vest.
7) De Ring rondom Alkmaar moet ongelijkvloers worden (zoals op de N242), zodat u minder verkeerslichten tegenkomt. [Autotje] - N242 is randweg-oost
8 ) Geef een cijfer voor de twee onderstaande plannen (u kunt de foto vergroten door erop te klikken). [Plaatje Ringenmodel] [Plaatje Sectormodel]

Eindwoord) Wij danken u voor uw deelname aan deze online enquête Bereikbaarheid. De resultaten van de enquête worden meegewogen in de besluitvorming.

 
 
Bron: Stadskrant Alkmaar (14 januari 2009) (PDF)
 
  2-1-2009  


|

FlitsKaart