Rijkswaterstaat niet geïnteresseerd in goed wegdek





 

Vrijwel het volledige Nederlandse wegdek ligt momenteel in de kreukels, maar Rijkswaterstaat is niet geïnteresseerd in duurzame oplossingen. Het klinkt vreemd, maar het lijkt de harde realiteit. De reden? Rijkswaterstaat kijkt liever naar de kosten op de korte termijn.

Wordt Nederland het nieuwe België als we het over de kwaliteit van het wegdek hebben?

Advies- en ingenieursbureau Arcadis ergert zich groen en geel aan de houding van Rijkswaterstaat. Modieslab, een nieuws soort wegdek met dezelfde waterafvoerende eigenschappen als ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) won onlangs nog een prijs voor luchtkwaliteit en werd in 2006 succesvol door Rijkswaterstaat getest op de A12. Vorstschade en geluidsoverlast zijn met dit wegdek flink minder en er hoeft minder gestrooid te worden aangezien het wegdek verwarmd wordt. Daarnaast is het een stuk sneller te leggen dan asfalt.

Wegenbouwers geven aan dat Rijkswaterstaat bij aanbesteding alleen maar let op de direct te maken kosten, maar dat de latere besparingen door lager onderhoud en minder strooiwerkzaamheden simpelweg genegeerd worden. Modieslab is momenteel inderdaad 2 tot 3 keer duurder in aanleg, maar zodra het in grotere hoeveelheden wordt toegepast zakken die prijzen uiteraard. Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat er druk getest wordt met Modieslab, maar dat het vooralsnog niet klaar is om uitgebreid toegepast te worden. De verschillende wegenbouwers denken daar dus anders over.

 
 
Bron: Autoblog
 
  17-2-2010  


|

FlitsKaart