100.000 automobilisten uit de spits in 2015





 

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft grote plannen om de verkeersdrukte in de spits te verminderen. Door vooral meer werknemers flexibeler te laten werken, wil ze de doorstroom op de wegen verbeteren.

Dat vertelt ze tijdens een bijeenkomst voor het platform Slim Werken Slim Reizen, waarbij kopstukken van vijftig grote werkgevers in Nederland aangesloten zijn.

“Een paar procent minder auto’s op de wegen heeft al een gigantisch effect op de doorstroom. Dat kan omdat veel mensen in de spits niet op de weg hoeven te zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld meer thuis werken, of het openbaar vervoer en de fiets te nemen”, aldus Schultz van Haegen.

Het gaat om ongeveer twee miljoen mensen, waarvan twintig procent flexibeler wíl werken, en het bij vijftig procent mogelijk is. De doelstelling is om in 2015 vijf procent van de autoreizigers in de spits niet meer op de weg te hebben.

Aftrap
Tijdens de aftrap van het platform Slim Werken Slim Reizen spreekt de minister vijftig CEO’s en andere leidinggevenden van grote werkgevers in Nederland toe. Ze pleit voor meer flexibele werktijden voor hun werknemers, en om ze te stimuleren minder met de auto naar hun werk te reizen.

Ter ondersteuning daarvan trekt ze tien miljoen euro uit, waarvan de helft naar de MKB (de organisatie van ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf) gaat.

Meer wegen
Tegelijkertijd zijn er plannen voor de uitbreiding van meer wegen, zowel afkomstig van haar voorganger Eurlings als van minister Schultz van Haegen zelf. “Er komt 800 kilometer aan extra rijstroken. Bijvoorbeeld aan de ring in Utrecht, dat is de spil van ons land. Binnenkort zullen er nog meer grote wegtrajecten volgen.”

De A2 en de A4 kregen eerder al extra rijstroken, maar daar gelden nog steeds strenge snelheidslimieten. Ook daar wil de minister verandering in brengen: “Toen de plannen voor die vijfsbaanswegen er kwamen, is onderhandeld dat de maximumsnelheid honderd zou zijn.

Opnieuw bekijken
"We gaan nu alle snelwegen opnieuw bekijken, om te zien of die snelheden wel logisch zijn. We hebben bijvoorbeeld proeven gedaan met tachtig kilometer per uur in Den Haag ten goede van het milieu, en dat werkte juist averechts omdat er meer files ontstonden.”

Kilometerheffing
Een andere maatregel om de autowegen in de spits te ontlasten, is bijvoorbeeld de door het vorige kabinet voorgestelde maar uiteindelijk ingetrokken kilometerheffing. Naar zo’n systeem wil de minister niet, benadrukt ze.

"Dat was een monsterlijk systeem. Heel duur, en het zorgde voor veel administratieve rompslomp voor de automobilist. Liever werken we dan met een positieve prijsprikkel, bijvoorbeeld door geld toe te geven als mensen in de spits de autowegen vermijden. Daar doen we nu ook proeven mee."

 
 
Bron: Nu.nl
 
  15-3-2011  


|

FlitsKaart