Flitspalen in Zwolle: melkkoe of broodnodig?





 

De flitspalen langs de Zwolse ring dragen nog altijd bij aan de verkeersveiligheid, zegt de gemeente Zwolle als wegbeheerder. Uit cijfers van het CJIB bleek onlangs dat de dertien Zwolse palen samen met mobiele controles afgelopen jaar 56.473 snelheidsboetes opleverden. Dit was goed voor ruim 3,2 miljoen euro voor de staatskas. Het Openbaar Ministerie wil de snelheidsmeters niet te lang op dezelfde plek laten staan, maar in Zwolle gaan ze bijna allemaal al vele jaren mee.

Van flitspalen kunnen we eigenlijk niet meer spreken, omdat inmiddels alle kasten zijn vervangen door digitale camera's. Precies, die flitsen niet en gebruiken geen rolletje. De foto's van kentekens worden rechtstreeks doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). In de provincie Overijssel is Zwolle koploper als het gaat om het aantal snelheidsbekeuringen. Met dertien flitspalen gaat de stad ook voorop; Enschede heeft er bijvoorbeeld maar vier en Almelo drie.

Aa-landen
De paal die het vaakst 'flitste’ in 2018 staat aan de Zwartewaterallee, vlakbij de kruising met de Rijnlaan tussen Dieze en de Aa-landen. Het verkeer mag vanaf A28-afrit Zwolle-Noord 70 kilometer per uur rijden, maar de limiet gaat even verderop omlaag naar 50 kilometer per uur. Die overgang wordt blijkbaar door menig automobilist gemist: 15.334 keer ging iemand op de bon voor te hard rijden.

Tellen we daar de twee andere palen langs de Zwartewaterallee bij op, dan levert dat 31.355 snelheidsovertredingen op. Dat hoge aantal rechtvaardigt volgens de gemeente Zwolle het handhaven van de flitspalen langs de weg. ,,Als de flitspalen er niet meer zouden staan is het zeer aannemelijk dat veel meer mensen hier harder gaan rijden en daardoor neemt de onveiligheid toe’’, zegt woordvoerder Karin Obdeijn daarover. Veel van de dertien flitspalen in Zwolle staan al sinds jaar en dag op precies dezelfde plek. Zolang de inrichting van de weg niet op de schop gaat en uit de ‘flitscijfers’ blijkt dat veel mensen er te hard rijden, zal zo’n paal ook niet worden weggehaald. ,,Waarom zou je dat ook doen?’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van TU Delft. ,,Ik gok dat de opbrengst van de boetes meer zal zijn dan de kosten van de camera. En het is niet zo dat er in Nederland een groot tekort is aan die camera’s, waardoor je zou moeten rouleren.’’

Ongevallen
Van Wee schaart zich achter de uitleg van Obdeijn dat de palen bijdragen aan een hogere verkeersveiligheid. ,,Uit vrij veel onderzoek blijkt dat snelheid een hele belangrijke factor is voor verkeersongevallen. Binnen de bebouwde kom geldt dat vooral voor aanrijdingen met voetgangers of fietsers bij snelheden boven de 50 kilometer per uur’’, zegt Van Wee. ,,De kans op zwaar letsel is dan groter. Controles op snelheidsbeperkingen zijn dan belangrijk voor de naleving ervan. Als mensen weten dat ergens toch nooit wordt gecontroleerd, rijden ze harder. Met alle risico's van dien.’’

Het Openbaar Ministerie, dat uiteindelijk bepaalt of ergens een flitspaal komt, heeft als stelregel dat de palen iedere drie jaar worden geëvalueerd. Dat gebeurt altijd in samenspraak met de politie en de wegbeheerder. Die staan samen ook aan de wieg van een nieuwe flitspaal. Zo is dat in het verleden ook in Zwolle gebeurd. ,,Op deze wegen werd in het verleden door een groot deel van het verkeer te hard gereden, waardoor de verkeersveiligheid in het geding kwam. Daarom zijn destijds de flitspalen geplaatst’’, licht gemeentewoordvoerder Marieke Stenfert toe.

Herinrichting
De afgelopen jaren is het aantal flitsers in Zwolle wel gedaald. Na de herinrichting van de Ceintuurbaan zijn de palen daar bijvoorbeeld niet teruggekeerd, omdat de situatie er volgens de gemeente Zwolle niet meer om vraagt. Ook aan de Zwartewaterallee moesten in het verleden flitspalen het veld ruimen. Stenfert: ,,Het plaatsen van een permanente flitspaal zien we als een laatste middel om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bij de aanpak van verkeersonveilige situaties wordt altijd eerst bekeken of er infrastructurele maatregelen mogelijk zijn om de veiligheid te verbeteren, de snelheid te verlagen of het wegbeeld aan te passen aan de snelheid.’’

Reactie Flitsservice: Deze flitspalen staan voornamelijk bij kruisingen. Daar valt wat voor te zeggen. Door rood rijden kan gevaarlijk zijn. Maar waarom iemand die door groen gaat bekeurd moet worden voor een paar kilometer te hard(80-90% van de bekeuringen is ons een raadsel. Ook opmerkelijk: Op de zijstraten staat vaak geen flitspaal. Die kunnen wel dwars door rood.

 
 
Bron: De Stentor
 
  20-5-2019  


|

FlitsKaart