Uitbreiding trajectcontrole A2 is geldklopperij





 

De maatregel om de trajectcontrole op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht vanaf vandaag in beide richtingen uit te breiden van drie naar vijf secties spekt alleen de staatskas en heeft niets te maken met het verhogen van de verkeersveiligheid. Dat stelt voormalig verkeersofficier Koos Spee.

„Als er iemand is voor meer handhaving om de verkeersveiligheid te verhogen, ben ik het”, aldus Spee. „Maar dat is hier absoluut niet het geval. We hebben het over de breedste autoboulevard van ons land en het is belachelijk dat juist op dit deel van de A2 de snelheid getemperd wordt tot 100 km/u, waar je juist wel snelheid kan maken.”

’Pure geldklopperij’

Spee: „Om het veiliger te maken heb je snelheidsaanduidingen op Matrix-borden met rode randen nodig die je vertellen hoe hard je mag. Nu is het een ratjetoe, want ’s avonds en ’s nachts mag je wel 130 km/u. Nee, controle op het hele traject tussen beide steden is pure geldklopperij en maakt het allesbehalve veiliger.” Volgens het parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie is besloten tot aanscherping van de controles omdat op stukken waar niet gemeten werd, automobilisten juist veel te hard reden. „Tussen de controlepunten in werd het gaspedaal weer fors ingetrapt om bij het begin van een traject weer af te remmen. Die wisselende snelheid vormt een risico voor de verkeersveiligheid en daarom is de controle uitgebreid”, legt Marloes van Kessel van het CVOM uit.

’Er gaan meer files ontstaan’

„Onzin, want dan wordt er ook geremd als de sector begint, dus in die optiek zou je er helemaal niet aan moeten beginnen”, meent verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. „Door de maatregel gaan er ook meer files ontstaan, want je hebt altijd mensen die minder hard rijden dan is toegestaan. En die rijden ook nog vaak op de derde, vierde of zelfs vijfde rijbaan. Inhalen mag in ons land alleen links, dus je begrijpt dat het verkeer opstroopt en we een verticale streep van auto’s krijgen. Dat schiet natuurlijk niet op.”

Tertoolen denkt ook dat er veel frustratie onder automobilisten gaat ontstaan omdat ze gevoelsmatig nu het hele traject „met een slakkengangetje” moeten rijden. „Dat levert ook een ander gevaar op, dat weggebruikers de ’verloren’ tijd willen inhalen zodra ze de trajectcontrole verlaten en dan juist harder gaan rijden.”

De snelweg A2 tussen Amsterdam en Utrecht is al jaren de absolute koploper als het gaat om snelheidsovertredingen. Het afgelopen jaar kregen 646.387 weggebruikers een bekeuring via het CJIB opgestuurd. Dat betekent dat de breedste autosnelweg van ons land goed is voor een inkomstenbron van ruim 38 miljoen euro.

Flitsservice wil hier graag een kanttekening bij plaatsen. Ja, het zorgt voor duidelijkheid als limieten "duidelijk" zijn aangegeven. Het gaat echter NIET, zoals Koos Spee beweert, voor een hogere veiligheid op de weg zorgen. Want veiligheid heeft niet zoveel te maken met een limiet en het al of niet duidelijk aangeven van die limiet. Nee, gedrag van automobilisten is veel belangrijker. Niet 20 km onder de limiet knipperlichtje aan en opschuiven, niet met 70 de snelweg op komen rijden etc. Het getuigt ook van weinig verkeersinzicht als je denkt dat "sneller dan de limiet" hetzelfde is als "te snel voor de situatie". De heren Tertoolen en Spee getuigen hier dan ook ten zeerste van.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  16-12-2019  


|

FlitsKaart