Niet korter, maar lánger onderweg door snelheidsverhoging naar 130 km/u





 

De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op grote wegen heeft nauwelijks reistijdwinst opgeleverd. Sterker nog, de reistijd nam op de meeste trajecten met een opwaarts aangepaste snelheid alleen maar toe.

Dat blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar het effect van de nieuwe norm, die sinds 2012 geldt voor de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen. Inmiddels mag op ruim de helft van de snelwegen 130 kilometer per uur gereden worden.

Rijbeleving
Het kabinet vindt dat de 130 beter aansluit op de ‘rijbeleving’ van de automobilist. Het zou de reistijd verkorten met maximaal 8 procent, was ooit de verwachting. Dat blijkt achteraf veel te optimistisch ingeschat, toont een data-analyse op gegevens van Rijkswaterstaat aan.

Er zijn enkele wegen waar de beoogde reistijdwinst wel wordt behaald, maar bij veruit de meeste trajecten is de reistijd gelijk gebleven of zelfs licht toegenomen. Ook verschilt het beeld nauwelijks als de situatie voor en na de snelheidswijziging wordt vergeleken.

Kortom: de snelheidsverhoging van 100 kilometer of 120 kilometer per uur naar de nieuwe norm was op het leeuwendeel van de trajecten nutteloos. De Rekenkamer wijst daarvoor geen oorzaken aan, maar waarschijnlijk heeft de sterke economische groei en het toegenomen aantal files de afgelopen jaren de reistijdwinst vrijwel geheel teniet gedaan.

Reactie Flitsservice.nl: Lees de titel nog eens door. Dit is nou wat je noemt Fakenews. Het AD is steeds meer en meer een activistische krant aan het worden. De auteur is duidelijk tegen de 130 km/u. Het maakt namelijk niet uit of de limiet 120 of 130 was geweest. Het wordt drukker, er wordt in overvolle regio's nog steeds wijk na wijk bijgebouwd, en er wordt door diverse mensen bewust hinderend onder de limiet gereden, wat alles erachter hindert, files en vele ongevallen veroorzaken.

Het ruim onder de limiet rijden is op rustige momenten geen probleem, maar bij drukte heeft dit zeer negatieve gevolgen voor de stroom verkeer.

 

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  16-5-2019  


|

FlitsKaart