Veel ongelukken door hardrijders? De cijfers zeggen iets anders





 

Ongelukken in het Groene Hart vaak te wijten aan hardrijders? De cijfers lijken het tegendeel uit te wijzen. De Europalaan in Alphen scoort het hoogst met 24 ongelukken in 4 jaar tijd, waarbij 8 gewonden vielen.

De politie wist al waar verkeersdeelnemers structureel te hard rijden. Dankzij nieuw onderzoek is nu ook bekend wáár dat tot gevaarlijke situaties leidt, meldde deze krant zaterdag. Opvallend: niet op alle gevaarlijke wegen wordt hard gereden. Zo noteerde de Prins Bernhardlaan in Alphen vorig jaar 33 ongelukken, 13 meer dan in 2017. In het nieuwe onderzoek komt deze weg helemaal niet voor. Met andere woorden: wel veel ongelukken, maar kennelijk niet veroorzaakt door snelheidsduivels.

De tweede plek wordt ingenomen door de Zoutmansweg in Reeuwijk met 20 ongelukken en 3 gewonden. Ook dat weer over een periode van vier jaar. De cijfers zijn niet uitgesplitst per jaar. Daarom is niet zichtbaar wat het effect is van de aanpassing van de weg na de opening van de Reeuwijkse Randweg als alternatieve route voor het verkeer van met name Gouda richting Bodegraven en de A12.

Een wegvak in Gouda dat veel Gouwenaars niet zal verbazen is de Hugo de Vrieslaan/Ridder van Catsweg. Toch is ook hier de factor snelheid relatief gezien niet hoog: 12 aanrijdingen met te hard rijden als een van de oorzaken in 4 jaar tijd. In totaal vielen er 6 gewonden.

De bochtige Goudse Poort in die stad scoort met dertien aanrijdingen hoger - vooral omdat verkeer van de A12 hier nog harder rijdt dan de 50 km/uur die is toegestaan - maar het aantal gewonden is nul. De risicoscore is daarmee ook nul in dit onderzoek, waardoor de Goudse Poort onderaan in de ranglijst bungelt.

Meer cijfers

Een aantal cijfers van andere gemeenten in het Groene Hart: Kerkweg (De Meije) telde in 4 jaar 12 ongelukken met 5 gewonden en staat daarmee op nummer 1 in die gemeente. De Baambrugse Zuwe in Vinkeveen telt 4 ongelukken en 3 gewonden, de Vierambachtsweg/ Brigantijn in Woubrugge 13 ongelukken en 5 gewonden. Krimpenerwaard is de enige gemeente waar een dode viel te betreuren bij een ongeluk waar een te hoge snelheid een rol speelde. In totaal waren er op de Lekdijk 13 ongelukken, met 5 gewonden.

De Nedereindseweg in Montfoort: 7 aanrijdingen, 5 gewonden; Nieuwkoop (Bosweg, De Meije) 4 aanrijdingen en 3 gewonden; Oudewater (Goejanverwelle-Hekendorpse Buurt) 5 aanrijdingen, 3 gewonden. Voor Waddinxveen en Zuidplas staat de Bredeweg op de eerste plaats: 10 aanrijdingen met opgeteld 3 gewonden; in Woerden de Leidsestraatweg met 9 aanrijdingen en 5 gewonden.

 

Reactie Flitsservice: Wij roepen al heel lang dat "harder dan de limiet" niet voor veel ongevallen, laat staan dodelijke ongevallen zorgt. Belangrijkste factor in het ontstaan is het "zien" maar vooral "waarnemen". Als je duidelijk waarneemt wat er om je heen in het verkeer gebeurt neem je de juiste beslissingen waardoor een ongeval niet plaatsvindt. Schort er nu iets aan dat "waarnemen", ja dan neem je de verkeerde beslissingen. Zorgt "te hard" dan nooit voor ongevallen? Nou, als je "te hard voor de situatie" rijdt dan leidt dat direct tot ongevallen. En dan hebben wij het over bijv.: Met 90 een scherpe haakse bocht doorwillen waar 50 toch echt te technische limiet is. Maar dat is echt iets anders dan 5 - 10 km harder dan onze arbitraire limieten.

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  6-4-2019  


|

FlitsKaart