A4-zuid niet nodig: zit zo weer vol



30/11/2007 ,,Een nieuwe rijksweg trekt nóg meer auto's aan. Dat hebben we bij Barendrecht al gezien. Van vier naar acht rijbanen en nog steeds staat alles vast.

Het is alleen maar A4-zuid, A4-zuid, A4-zuid, maar de files nemen er niet van af.’’
Alfred Blokhuizen, lid van Provinciale Staten voor GroenLinks, moet helemaal niets hebben van de geplande verbinding tussen verkeersknooppunt Beneluxplein bij Rotterdam-Hoogvliet en rijkweg 29 bij Klaaswaal in de Hoeksche Waard. ,,Het is alleen maar propaganda,’’ moppert de Spijkenisser.

Gedeputeerde Erik van Heijningen en wethouder Christel Mourik van Spijkenisse hielden deze week in Numansdorp een vurig pleidooi voor de A4-zuid, een autoverbinding die onder meer Voorne-Putten maar ook de A29 (Rotterdam-Zierikzee) moet ontlasten.
,,Die A4-zuid moet er gewoon niet komen. Zet nou eens in op openbaar vervoer. Hier ligt een metrolijn, gebruik die dan ook! Zorg voor betere busverbindingen in Rozenburg. Maar juist de alternatieven worden uitgekleed.’’

Ook pleit Blokhuizen voor andere vervoersstromen van en naar de Rotterdamse haven. ,,Waarom moeten al de vrachtwagens met containers van haven naar haven rijden. Gebruik daarvoor een schip!’’ De GroenLinkser vreest dat het nog wel tien jaar zal duren voordat de A4-noord er ligt. ,,Tien jaar! En wat doen we in de tussentijd?’’

Blokhuizen heeft het provinciebestuur vragen gesteld over de plannen van Spijkenisse voor een betere bereikbaarheid. ,,Meneer Van Heijningen spreekt daarin wat een ramp voor de regio zou kunnen betekenen. Dat kan een bestuurder toch niet maken, alsof alleen mensen uit Spijkenisse hoeven te vluchten. Dit geldt net zo goed voor de bewoners van Oud-Beijerland.’’ Het statenlid heeft becijferd dat de regio Voorne-Putten met Hoogvliet en Albrandswaard zo’n 60.000 auto’s telt. Die zouden samen een file maken van minimaal 540 kilometer. ,,Hoe dan ook, een nieuwe weg levert geen bijdrage aan de veiligheid van de inwoners bij een ramp.’’
Het bedrijfsleven ziet vooral heil in de A4-zuid als tolweg, zo bleek deze week. In verschillende plannen wordt voorgesteld automobilisten een tarief te laten betalen dat ligt tussen de drie en tien cent per kilometer. Voor vrachtwagens zou een heffing tussen de negen en vijftig cent gaan gelden. Volgend jaar moet duidelijk zijn of het project A4-zuid, waarin overheid en ondernemers samenwerken, kan doorgaan.

Bedrijfsleven ziet brood in A4-zuid

Het bedrijfsleven ziet wel brood in de aanleg van de A4-zuid, de ontbrekende schakel tussen het verkeersknooppunt Beneluxplein bij Rotterdam-Hoogvliet en de A29 bij Klaaswaal in de Hoeksche Waard. Dat is duidelijk geworden uit een marktverkenning van het zogeheten Project Mainportcorridor Zuid (PMZ), dat een betere doorstroming beoogt op de snelwegen tussen Rotterdam en Antwerpen.

De aanleg van de A4-zuid (lengte elf kilometer) moet zo'n anderhalf miljard euro kosten. Geld hiervoor heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat echter niet paraat. Daarom is het departement ruim twee jaar terug de boer opgegaan om steun te vinden voor de belangrijke autoverbinding tussen de grootste havens van Nederland en België.

Zeven consortia van uiteenlopende bedrijven hebben op verzoek van 'Den Haag' de A4-corridor tegen het licht gehouden. De ondernemers denken dat er kansen zijn voor een tolweg, waar een automobilist tussen de drie en tien cent per kilometer zou moeten betalen. Deze kosten komen bovenop een nog in te voeren (landelijke) kilometerheffing. Vervoerders van goederen moeten op de A4-zuid denken aan een tarief dat ligt tussen de negen en vijftig cent per kilometer. Behalve aanleg en beheer moet een exploitant van de weg ook oog hebben voor de inpassing ervan, voor groen en natuur en de verdere omgeving.

Bij de bedrijven die plannen hebben met de A4-zuid, zitten bouwers als Arcadis, BAM, Ballast Nedam, Strukton en VolkerWessels, maar ook de Engelse verkeersexploitant Vinci en de Rotterdamse projectontwikkelaar OVG.

Topman Wim Kuijken van Verkeer en Waterstaat noemde de aanpak van de A4-zuid woensdag op een bijeenkomst in Numansdorp vernieuwend, maar ook ingewikkeld. Hij zegde toe dat het departement snel een besluit neemt over het nut en noodzaak van de snelweg. Nog deze kabinetsperiode moet duidelijk worden of het project kan doorgaan en met welke private partij de overheid in zee wil gaan.

Spijkenisse is het zat, Hoeksche Waard wil goede inpassing A4-zuid

,,Spijkenisse is het zat.'' Christel Mourik, wethouder uit Spijkenisse, had woensdag in Numansdorp tijdens een bijeenkomst over de A4-zuid, direct de lachers op haar hand. Met haar betoog voor de aanleg van het ontbrekende stuk snelweg tussen Rotterdam-Hoogvliet en de Hoeksche Waard maakte de VVD-bestuurder duidelijk hoe haar gemeente over het project denkt.

,,Ons verlanglijstje is kort: morgen aan de slag,'' stelde Mourik, die zei te spreken namens de Stadsregio Rotterdam. ,,De A4-zuid is de oplossing voor de files.''

In de Hoeksche Waard, waar de nieuwe weg voorbij Oud-Beijerland bij Klaaswaal op de A29 (Rotterdam-Zierikzee) moet aansluiten, wordt anders tegen het project aangekeken. ,,Wij krijgen de A4-zuid in onze achtertuin. Daarom pleiten wij voor een goede inpassing,'' zei Jan Boogaard namens de commissie Hoeksche Waard. Hij erkende dat er op het eiland ten zuiden van Rotterdam verschillend over de komst van de verbinding wordt gedacht. ,,Er zijn er die zeggen: je mag 'm niet horen, zien of ruiken. Maar dat is ook niet alles. Wij zeggen nu: ja, mits er een goede aanpassing komt.''

Want volgens Boogaard kan de A4-zuid goed helpen bij het ontlasten van de A29. ,,Vanmorgen om zeven uur stond het hier weer stil.'' De zegsman van de Hoeksche Waard beklemtoonde dat zijn eiland niet 'op slot' gaat, maar zich wil ontwikkelen. ,,Maar denk ook aan het groen en de landbouw hier.''

Mourik en Boogaard kruisten gisteren de degens op een ontmoeting van het zogeheten Project Mainportcorridor Zuid (PMZ), dat streeft naar een betere doorstroming op de snelwegen tussen Rotterdam en Antwerpen. PMZ heeft bedrijven gevraagd te onderzoeken hoe de A4-zuid door overheid en ondernemers samen aangelegd kan worden.

Een opvallende partij in het gezelschap van zeven consortia is projectontwikkelaar OVG. Het Rotterdamse bedrijf heeft samen met Berenschot en De Brauw Blackstone Westbroek een model gemaakt dat de overheid veertig jaar lang niets zou kosten. OVG steekt zelf een half miljard in de weg, waarvoor automobilisten drie en vrachtwagenchauffeurs negen cent per kilometer moeten betalen. ,,Als groene ontwikkelaar zien wij na de kantorenmarkt nu ook muziek in de inframarkt,'' lichtte directeur Coen van Oostrom toe.

De Zuid-Hollandse gedeputeerde Erik van Heijningen zette gisteren net als topman Wim Kuijken van Verkeer en Waterstaat een handtekening onder een intentieverklaring die de voortgang van de A4-zuid moet garanderen. Ook partijen als de Stadsregio Rotterdam, de Hoeksche Waard, de Drechtsteden en West-Brabant steunen het plan.

Medio volgend jaar moet duidelijk zijn of het project met de wegen tussen Rotterdam en Antwerpen kan doorgaan. Nog deze kabinetsperiode zal helder moeten zijn met welke private partij de overheid in zee wil.
 
 
Bron:  nu.nl
 
  Melder: esgigt
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner