Aantal boetes verdubbeld door digitale flitspaal


Sinds de invoering van de digitale flitspaal in 2007 is het aantal flitspaalboetes verdubbeld. Werden in 2007 nog 934 duizend boetes uitgedeeld voor te hard of door rood rijden, drie jaar later gebeurde dat ruim 1,8 miljoen keer. Dat schrijft het AD op basis van een analyse van de flitspalen door het Openbaar Ministerie.

De verdubbeling van het aantal boetes komt op het conto van slechts 188 van de 1329 flitspalen in Nederland. Dat is het huidige aantal digitale palen. Dit jaar komen er nog eens zestig bij en in 2014 moeten er 750 digitale flitspalen zijn, zegt officier van justitie Willebrord Freijsen van het landelijk parket.

De nieuwe flitspalen zijn een stuk efficiƫnter omdat ze altijd aanstaan. De oude palen werken slechts een kwart van de tijd omdat het fotorolletje vol raakt en moet worden vervangen. Dat de digitale palen niet voor vier keer meer boetes zorgen komt doordat weggebruikers hun rijgedrag aanpassen aan de nieuwe palen, stelt Freijsen.

Freijsen zegt dat het OM samen met Rijkswaterstaat plannen heeft voor trajectcontroles op de acht stukken snelweg waar het kabinet de maximumsnelheid wil opvoeren naar 130 kilometer per uur. "Dat is niet omdat ik denk dat harder rijden per se onveiliger is. Het beteugelen van de snelheid heeft ook te maken met geluids- en milieuaspecten."

Bron:  Nieuws.nl

Melder: Maserati Teun



Commentaar Flitsservice:


 

Een paar digitale palen zorgen inmiddels voor de verdubbeling van het aantal verkeersboetes. Vermoedelijk zullen dit voornamelijk boetes zijn voor en minimale (5 KM/u te snel) overschrijding van de maximum snelheid.

Om het nu nog leuker voor de schatkist te maken wil het OM trajectcontroles gaan invoeren op de wegdelen waar straks 130 KM/u gereden mag worden. Dit is het voorbeeld van mensen blij maken met een dode mus.

Door de digitaliseren van de flitspalen en de te verwachten trajectcontroles wordt het steeds belangrijker om elke boete aan te gaan aanvechten. Het OM wil extra geld en daar zullen ze voor moeten werken. Op ons forum is te te lezen hoe dit aangepakt moet worden.