Aantal botsingen drastisch verminderd


ENSCHEDE - Het aantal ongelukken in het gebied van de politie Zuid Twente (Enschede en Haaksbergen) is sterk dalende. Verkeerslichten, drempels en rotondes zorgen ervoor dat auto’s minder hard rijden. Gevolg: minder grote aanrijdingen. Het autotransportbedrijf Beijers doekt om die reden zelfs de afdeling ongevalsbergingen op.

In de eerste acht maanden van vorig jaar daalde het totale aantal aanrijdingen (lichte en zware) in Enschede en Haaksbergen met 100 (van 2.983 in 2000, naar 2.883). Ten opzichte van 1999 (3.189 aanrijdingen) is de daling in 2001 tien procent.

De aanrijdingen zijn ook minder zwaar geworden. Toen Beijers in 1999 een contract afsloot voor het wegslepen van auto’s die te zwaar beschadigd zijn om op eigen kracht verder te rijden, kwam het bedrijf nog 2.300 keer per jaar in actie. Vorig jaar verrichtte Beijers nog maar net 1500 bergingen.

‘Dit jaar worden het er nog minder’, verwacht directeur A. ter Mors. Vandaar dat hij het huidige contract, dat nog loopt tot 1 december, niet meer wil vernieuwen.

Volgens Ter Mors, die het bedrijf runt met zijn echtgenote, mede-directeur Ina ter Mors, is het mede door de arbeidstijdenwet en de arbowet onverantwoord geworden de bergingspoot van het bedrijf voort te zetten. ‘Om aan die regels te voldoen moeten we te veel personeel in dienst hebben. Voor de dagdienst zijn twee bergers genoeg, maar voor dag- en nachtservice heb je er minimaal vier nodig. En dan mag er niemand ziek worden, anders heb je een probleem. Je kunt het alleen bolwerken door de wet te omzeilen. Dat willen we niet.’

Ina ter Mors: ‘Als er meer weg te slepen was zou het nog kunnen. Maar het verkeersveiligheidsbeleid is succesvol. Dat juichen wij van harte toe. Veiligheid voor alles. Maar ons bedrijf is nou eenmaal afhankelijk van onveiligheid. Overal zijn rotondes, drempels of verkeerslichten gekomen. De snelheid is uit het verkeer gehaald. Ik voorzie dat meer bedrijven zoals het onze daardoor in de problemen komen.’

Ook van het wegslepen van foutparkeerders wordt het bergingsbedrijf niet rijk. Wegslepen gebeurt alleen maar als er dusdanig verkeerd geparkeerd is, dat de verkeersveiligheid in het geding is of als een auto ten onrechte op een invalidenparkeerplaats staat.

Het autotransportbedrijf van Beijers gaat wel door. Dat voert bijvoorbeeld transporten uit voor autodealers en zorgt voor repatriëringen uit het buitenland van - bij voorbeeld - gestrande zakenlui en vakantiegangers. Voor twee chauffeurs is elders werk gevonden, twee anderen zijn ontslagen. Het bedrijf gaat verder met vijf chauffeurs

Bron:  Tubantia



Commentaar Flitsservice:


 

"Verkeerslichten, drempels en rotondes zorgen er voor dat auto’s minder hard rijden."


Verkeersafwikkeling anders dan door ongeregelde gelijkwaardige kruisingen (ongevalsplek nr.1) is hier van grootste invloed; niet snelheid (favoriete zondebok van de overheid). Snelheid an sich is niet onveilig; aan de omstandigheden onaangepaste snelheid soms wel.