Aantal verkeersdoden historisch laag



x

DEN HAAG - Het aantal verkeersdoden is vorig jaar voor het eerst in vijftig jaar onder de duizend uitgekomen. De politie registreerde 993 personen die door een ongeval om het leven kwamen. In 2000 waren dat er nog 1082. Minister Netelenbos van Verkeer (foto) maakt deze cijfers donderdag bekend op het twaalfde verkeersveiligheidscongres in Amsterdam.




Opvallend is dat naast de forse daling van het aantal verongelukte automobilisten, ook het aantal doden na een brommerongeval een stuk lager ligt.



Hieruit blijkt vooral een daling van het aantal dodelijke ongevallen in het weekeinde. Op zondagen ligt het getal zelfs ruim een kwart lager dan in 2000.



De meeste verkeersdoden vallen nog steeds in de leeftijdscategorie van 16 tot en met 25 jaar, maar juist in deze groep ligt het aantal (219) wel een stuk lager dan in het verleden.



Wat betreft de verbetering van de verkeersveiligheid scoort vooral de provincie Flevoland opmerkelijk goed. Het aantal verkeersdoden is daar gehalveerd en kwam in 2001 uit op 18. Ook in de provincies waar het aantal doden traditioneel hoog ligt, zoals Noord- en Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland, kwamen er minder mensen om het leven in het verkeer. In Limburg, Utrecht en met name Groningen werd het juist onveiliger op de weg.



Dat het aantal verongelukte brom- en snorfietsers daalde van 111 naar 84, lijkt te maken te hebben met de beslissing eind 1999 om brommers binnen de bebouwde kom op de autorijbaan te laten rijden. Er belandden in 2001 overigens wel meer bromfietsers in het ziekenhuis.



De cijfers over afgelopen jaar laten een sterkere daling zien dan op basis van de trend mocht worden verwacht. Per inwoner zijn de cijfers ook gunstig, zo blijkt uit de gegevens. Er vielen in 2001 6,2 doden per 100.000 inwoners, terwijl dat er in de tweede helft van de tachtiger jaren nog ongeveer tien waren, evenals in 1950.



Netelenbos baseert zich op de gegevens van haar eigen Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV), die het verloop van het aantal verkeersdoden al een halve eeuw volgt. Opmerkelijk genoeg komt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de afgelopen jaren steevast op een hoger getal uit.



Op basis van informatie van lijkschouwers, rechtbankdossiers en politie komt het CBS voor 2001 uit op 1085 verkeersdoden. In officiële beleidsstukken wordt de telling van de AVV aangehouden. ANP



Bron:  De Gelderlander

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Nou, we kunnen wel inpakken als je dit zo leest. Toch, als je dit allemaal zo bijhoudt en even de cijfers ernaast legt, dan vallen er toch wel wat dingen op.
Uiteraard is het goed dat het aantal doden aanzienlijk gedaald zijn. Voordat Justitie de snelheidscontrole als reden hiervoor aanwijst, geven wij hier alvast onze reactie:

We hebben hieronder een tweetal links geplaatst die erg tegenstrijdig zijn. Aan de ene kant zijn het aantal botsingen omhoog gegaan, zijn er veel meer bekeuringen uitgeschreven, dus langzamer is Nederland niet gaan rijden, toch een verlaging van het aantal doden? Hoe kan dat?



Er zijn meer redenen aan te wijzen waarom er een verlaging is. Het is ontzettend druk geworden op de Nederlandse wegen. De vele files elke dag geven alleen maar een overzicht van de snelwegen, maar de meeste provinciaale wegen staan 's ochtends en 's avonds helemaal vast. Er gebeuren daar ook ongelukken, maar met een vele malen lagere snelheid, dus blikschade. Ook zijn er vele rotondes en andere infrastructurele aanpassingen gekomen, waardoor onjuist voorrang ook slechts blikschade oplevert. Ook komen er veel meer wegen met de zogenaamde "kattenogen" en betere waarschuwingen voor scherpe bochten.

Vergeet ook niet dat de meeste auto's tegenwoordig voorzien zijn van ABS, Airco, dubbele en in vele gevallen zijairbags. Stalen balken in het portier helpen ook aardig mee. Wat dacht u van de nieuwe Renault Laguna, die 5 sterren heeft gekregen voor veiligheid! Er is zelfs een test geweest waarbij 2 Renault Laguna's frontaal tegen elkaar geklapt zijn met 100 km/u. U zou hier, welliswaar met verwondingen, levend uitgekomen zijn. Ondenkbaar enige jaren terug!

Helaas heft de overheid vrolijk BPM over deze veiligheidsvoorzieningen, i.p.v. subsidie. Beetje vreemd, lijkt ons.



Meer autoschades door overvolle wegen


Jacht op hardrijder intensiever dan ooit



Hieronder de aantallen. De twee grootste dalers; Onjuist voorrang verlenen en de macht over het stuur verliezen. Oorzaak "te snel rijden"? 2 Doden minder.





Nederland - Aantal ongevallen naar hoofdtoedracht en afloop

1996 1997 1998 1999 2000 2001
1 - Dood01 - Stopteken / rood verkeerslicht605348605250
02 - Verktkn (niet stoptk) negeren171611181312
03 - Eenri-weg in verboden richting    21
04 - Spookrijder33 11 
05 - Geen richting aangeven9104378
06 - Foutief richting aangeven2   1 
08 - Ffoutief invoegen13 214
09 - Foutief uitvoegen 1 1 1
11 - Onvoldoende afstand bewaren312927384239
12 - Onverwacht remmen553425
16 - Foutief/onvold voorsorteren223  2
17 - Inhalen rechts 11221
18 - Inhalen links364047413833
19 - Snyden315254
21 - Foutieve parkeermanoeuvre   1 2
23 - Als obstakel op weg bevinden41555 
25 - Onvoldoende rechts ryden474947614062
26 - Te veel rechts ryden445440385051
27 - Verkeerde rybaan/weghelft142313141912
28 - Op weg andere verk categorie946535
30 - Geen voorrang verlenen198209173193192157
31 - Geen doorgang verlenen887875597479
35 - Te snel ryden334836363028
37 - Fout gebr bedieningsmechanisme1511678
38 - Plotseling oversteken71647104
39 - Foutief bocht doorryden525553645645
40 - Onjuiste/geen verlichting voer 1 2 3
41 - Onvoorzichtig portier openen22424 
42 - Onvoorzichtig gedrag bestuurd     1
45 - Doorrijder454452
46 - Joyriding  1   
49 - Overige fouten bestuurder2 1 11
50 - Vanachter objekt oversteken589445
51 - Onvoorzichtig oversteken (niet383734383433
52 - Spelen op weg, trottoir ed112  1
53 - Onvoorzichtig op weg lopen9149101112
56 - Stopteken/rood verk li negeren6461026
57 - Verkeersteken (=stoptk) negere 1  21
58 - Overige fouten voetganger23445 
60 - Storend gedrag geleid dier   11 
61 - Storend gedrag loslopende dier142321
63 - Overig gedrag dieren1  21 
65 - Slippen door sneeuw, yzel ed14341274
66 - Slippen door olie, bladeren ed21171712149
67 - Slecht wegdek     1
70 - Mechanisch gebrek voertuig51 211
71 - Klapband/lekke band11    
74 - Storend gedrag passagier 143 2
75 - Weersomstandigheden (mist ed)276512
76 - Verblinding door zon987536
77 - Macht over het stuur verliezen190155162167175159
78 - Verliezen van lading 3  1 
79 - Alkohol/medicyn/druggebruik2212 1
80 - Slaap, vermoeidheid, ziekte11139141314
82 - Schuld van derden  2  1
83 - Verblinding door tegenligger11    
84 - Los voorwerp op de weg1121 1
85 - Ander ongeval 1 2  
86 - Overige omstandigheden     2
88 - Lading/onderdeel a/b botser 2 111
89 - Uitstekende lading 1    
95 - Overige toedrachten1 1  1
97 - Geen toedracht132328201613
99 - Onbekend915057415035
Som: 1099107698810281006932