Aantal verkeersdoden licht omhoog





 


ROTTERDAM - Het verkeer heeft vorig jaar meer levens geëist. Het aantal doden steeg van 1066 in 2002 naar 1088, een stijging van 2 procent. Minister Peijs van Verkeer noemt dit zorgwekkend, maar volgens haar is nog geen sprake van een trendbreuk. Het aantal ziekenhuisgewonden nam af met 4 procent, van 11.018 tot 10.596.



De minister maakt de cijfers bekend op een Nationaal Verkeersveiligheidcongres dat vandaag/woensdag in Rotterdam wordt gehouden.



Vorige maand zag zij de bui al hangen. In een overleg met een onwillige Tweede Kamer verdedigde Peijs een voorstel voor een hogere bromfietsleeftijd. Ze wil de minimumleeftijd om te mogen brommeren verhogen van 16 naar 17 jaar. Minister Peijs voerde aan dat voor het eerst sinds jaren het aantal verkeersdoden in Nederland in 2002 was gestegen. Exacte cijfers had ze toen niet, maar ze had het wel al over een trendbreuk.



Ze stelt nu dat het te vroeg is om daarvan te spreken. Nederland blijft met Zweden en het Verenigd Koninkrijk de top-drie van de verkeersveiligste Europese landen. Wel is de daling die sinds 1999 waarneembaar was, onderbroken. Maar eerder is voorgekomen dat het aantal verkeersdoden steeg, "waarna de dalende trend het jaar daarna weer doorzette", aldus de minister.



Uit de cijfers blijkt verder dat het aantal doden onder kinderen tot 12 jaar is gestegen van 19 naar 42, maar in de leeftijdsgroep 12-17 jaar is het aantal slachtoffers licht gedaald van 80 naar 76. Onder de categorie 18-24 jaar is zelfs een forse daling zichtbaar: van 205 naar 179.



Het aantal doden op 120 km-wegen steeg met bijna eenderde, van 68 naar 89. In de bebouwde kom bleef het aantal slachtoffers nagenoeg gelijk, maar het aantal op 30-kilometerwegen steeg van 27 naar 47. Volgens Peijs komt dat deels doordat er meer 30-kilometergebieden bij zijn gekomen.



Het aantal slachtoffers is er in vijf jaar gedaald. In 1998 vielen er per 1000 kilometer weg 1,77 doden, in 2003 was dat 1,57. Het aantal ziekenhuisgewonden daalde van 54 naar 21,7.



Verder is het aantal doden door rechtsafslaand verkeer sinds 2001 ruim gehalveerd. Het aantal doden onder inzittenden van bestelauto's is dan weer gestegen van 36 naar 55. Bij 29 procent van de dodelijke ongevallen is een vracht- of bestelauto bij het ongeval betrokken. In 2002 was dat nog 23 procent. De minister vindt dat zorgwekkend, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Over maatregelen rept ze niet, naar de oorzaken wordt volgens haar nog gezocht.


 
 
Bron: De Telegraaf
 
  21-4-2004  


|

FlitsKaart