Airbag op ruit baat fietser


Zestig dode fietsers per jaar minder. Dat is de winst als auto’s worden uitgerust met airbags op de voorruit. En het scheelt ook 1.500 gewonden.Video - Bekijk filmpjes van botssimulaties
Die conclusie trekt de Fietsersbond uit onderzoek van TNO naar de ‘botsvriendelijkheid’ van auto’s. Het onderzoek wordt vandaag aangeboden aan politiek Den Haag en aan de autobranche.

De onderzoekers van TNO noemen airbags die bij een botsing de voorruit afdekken een „veelbelovende maatregel” die de ernst van met name hoofdletsel bij aangereden fietsers met ruim 75 procent kan reduceren. „Zonder airbag ben je als fietser hartstikke dood. Met een airbag loop je een middelzware hoofdpijn op. Dat is het verschil”, zegt consulent Theo Zeegers van de Fietsersbond.

Fietsers zijn volgens de onderzoekers een wat vergeten groep verkeersdeelnemers als het gaat om het botsvriendelijk maken van auto’s. Veelal worden fietsers geschaard onder de „kwetsbare” groepen als voetgangers en gehandicapten. Maar, zo blijkt uit het TNO-onderzoek, fietsers maken bij een botsing met een auto een andere val dan voetgangers. Belandt een voetganger doorgaans op de motorkap, een fietsers klapt meestal met zijn hoofd tegen voorruit, dakstijlen of dakranden. Zeegers: „Het aantal dodelijke ongevallen met voetgangers is aan het dalen, onder meer doordat de motorkap van auto’s wat zachter is geworden. Maar de voorruiten zijn nog even hard.”

Het aantal verkeersdoden is de afgelopen decennia in Nederland fors gedaald, maar onder voetgangers en vooral fietsers blijft het relatief hoog. Jaarlijks komen gemiddeld 200 fietsers om, de helft door botsingen met auto’s. Zo’n 85 procent overlijdt.

Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond, roept de autobranche op de airbags snel te installeren. „Het is ook een verkoopargument. Voor een paar honderd euro extra kopen mensen een auto die substantieel veiliger is.”

Commentaar:
De vraag is alleen of fietsers hiermee niet nog meer zonder licht door rood gaan rijden. Controle daarop zou wel eens veel meer dan 60 levens kunnen redden.

Bron:  NRC

Melder: DikkeDiesel