Anderhalve kilometer fotorol ligt klaar


ARNHEM - Anderhalve kilometer aan fotorollen ligt klaar bij het gisteren begonnen verkeershandhavingsteam. Bedoeld om het aantal roodlicht-negeerders en gaspedaalridders in Arnhem en omgeving flink te verminderen.

Het duurt nog wel even voordat Arnhem z'n twaalf extra flitspalen krijgt. Maar als ze er staan -waarschijnlijk pas na de zomervakantie- dan gaan de fotorolletjes er massaal in.

Vijftig stuks met elk een opnamecapaciteit van tweehonderd tot achthonderd foto's staan al klaar op het bureau. "Zo'n rol is vol in twee dagen tot twee weken, afhankelijk van de kruising", zegt teamco├Ârdinator L. Otten.

"Langer dan veertien dagen zit de film er nooit in, want we willen dat de overtreders binnen drie weken de acceptgiro thuis hebben."

De volle films worden niet door de politie zelf ontwikkeld en gaan evenmin naar de een-uurservice. "Het zijn filmrollen van zeventien tot dertig meter, daar kun je niet bij de gewone fotozaak mee aankomen. Die gaan naar een groot bedrijf in Steenbergen: Fuji Color."

De opnamen komen ontwikkeld terug als negatief. "We krijgen straks een apparaat dat automatisch alle gegevens leest, inclusief het kenteken op het negatief. Nu gebeurt dat laatste nog handmatig. Dat kost heel veel mankracht", zegt Otten.

De gemiddeld vierhonderd opnamen per rol omzetten in een reeks gegevens op basis waarvan de acceptgiro's kunnen worden verstuurd, kost het apparaat circa anderhalf uur.

Lang niet alle flitspalen zijn straks geladen met een fotorol. "De kans dat je er een treft waar een film in zit is 25 procent", zegt teamco├Ârdinator Otten. "Probleem is dat je nooit weet welke flitspaal aan staat." Met een (dure) radarverklikker is dat wel te zien. "Behalve bij flitspalen die met lussen in de weg werken. Maar ze worden daar niet allemaal mee uitgerust. Ze zijn dan niet mobiel en zijn ook duurder", verklaart Otten.

Wie op internet kijkt bij de tuf-tuf-club en andere flitspaalhaters krijgt een hele reeks beschrijvingen hoe de camera's het best om zeep geholpen kunnen worden. Otten: "De palen komen allemaal in de bebouwde kom, in de buurt van woningen. Dan heb je altijd toezicht. Het gaat ook meestal om mensen die er baat bij hebben dat de snelheid terug gaat. Iemand die een flitspaal wil vernielen, doet ook aan kansberekening. Als de pakkans te groot is, doet-ie het niet."

Otten wil nog wel even kwijt dat het de politie echt niet te doen is om de staatskas te spekken. "Dat hoor je wel, maar de verkeersveiligheid is ermee gediend. Dat zien we wel aan de Pleijweg. Nog geen procent rijdt te hard, het aantal ongevallen is sinds de plaatsing van de camera's met 55 procent afgenomen. Jaarlijks vallen in het verkeer twaalfhonderd doden. Dat zijn drie jumbojets vol."

Bron:  De Gelderlander



Commentaar Flitsservice:


 

"Jaarlijks vallen in het verkeer twaalfhonderd doden. Dat zijn drie jumbojets vol."



Deze laatste tranentrekker van Spee scoort hoog in de hitlijst van volksverlakkerij. Doden en gewonden betreurt iedereen, maar doen zich ook voor in andere maatschappelijke activiteiten zoals roken, sporten, doe het zelf klussen en arbeid. Mobiliteitscijfers; verplaatsingen zijn gewoon enorm tegenwoordig. Europees en mondiaal gezien scoort Nederland heel goed op het gebied van verkeersveiligheid. Jacobus Spee praat heel serieus en bevlogen over verkeer, maar zo klonk Don Quichotte ook over z'n windmolens. Misschien heeft Spee meer ellende gezien dan goed te verdragen is voor 1 man en niet objectief meer. "Elk ongeluk is er 1 te veel", is een uitspraak van hem die meer emotioneel is dan rationeel. De door hem sterk beinvloede huidige aanpak van verkeersveiligheid is eenzijdig en zal het gestelde doel niet bereiken. Geautomatiseerde massale handhaving helpt niet tegen de werkelijke oorzaken van ongevallen. Alcoholmisbruik en de vergrijzing achter het stuur zijn zo al te noemen als 2 substantiele. Ook de mogelijkheden tot invordering van het pas ingevoerde 'beginnersrijbewijs' waren bv. allang bij wet geregeld voor alle rijbewijzen. Een overheid die graag laat zien: 'Kijk ons eens goed bezig; is allemaal voor jullie bestwil'. Maar denkt: 'Als de samenleving daar kanttekeningen bij zet, beinvloeden we ze d.m.v. zo veel misleidende slogans als we maar kunnen bedenken.' Het bord langs een weg met een bomenrij '80 een veilige snelheid' is er ook zo een. Niet van de weg raken lijkt me een beter idee.