ANWB: Nee tegen tolpoortjes - wel achter principe km-heffing


Politieke partijen die heil zien in tolpoortjes, kunnen hun borst natmaken. De ANWB is faliekant tegen deze vorm van beprijzing, zo stelt ANWB-directeur Guido van Woerkom in een interview met De Telegraaf.

Gezien de enorme bezuinigingen die op stapel staan, deelt hij de vrees van demissionair minister Eurlings (Verkeer) dat het onzalige plan met tolpoortjes opnieuw de kop op kan steken als nieuwe inkomstenbron voor de overheid.

Wij zagen en zien daar nog steeds geen draagvlak voor onder de leden. De kans dat er een lappendeken van steden ontstaat waar tolpoortjes worden neergezet, is te groot. En daarmee ook de kans op willekeur en extra betalen in plaats van anders betalen voor mobiliteit, zegt Van Woerkom. Niet alleen de tolpoortjes, ook kilometerheffing in welke vorm dan ook zal onherroepelijk weer onderdeel gaan uitmaken van de plannenmakerij van politieke partijen, voorziet hij.

Het dossier bestaat al dertig jaar. In de toekomst komt het een keer terug. Laten we dan in ieder geval veel eerder de bevolking betrekken bij het ontwerp van een systeem. Een les die we kunnen trekken uit de presentatie van het laatste plan voor rekeningrijden. Mensen voelden zich overvallen.

Niet voor niets zet de ANWB de bekendmaking van de uitkomsten van de ledenraadpleging wel gewoon door. De kans is zelfs groot dat allerlei plannen voor tolpoortjes of een andere vorm van rekeningrijden onderdeel worden van coalitiebesprekingen. Dan is het goed om een lijstje met voorwaarden te hebben waar het in ieder geval niet en wel aan zou moeten voldoen.

Terugkijkend op de opkomst en ondergang van het systeem van kilometerheffing, hekelt Van Woerkom de handelwijze van het CDA. Ze spreken met meerdere monden. Als je tegen bent, zeg dat dan voortaan meteen. Dan hadden we de ledenraadpleging nooit op deze manier gedaan en het anders opgelost. Het is niet consequent.

Hoog op de agenda van de ANWB staat het tegenhouden van de huidige belastingplannen. In voorbereiding op de kilometerheffing werd de wegenbelasting verhoogd en de aanschafbelasting bpm voor autos verlaagd. Dat moet per direct stoppen. Maar het ministerie van Financiƫn lijkt er voorlopig gewoon mee door te gaan.

De ANWB staat nog altijd achter het principe van de kilometerprijs. Een alternatief plan in dat kader heeft de bond niet. We reageren op plannen uit de politiek.

Bron:  De Telegraaf

Melder: Speedfreak