Apparaat wekt slaperige rijder





 

AMSTERDAM - In slaap vallen terwijl je autorijdt, kan over enkele jaren niet meer. Een nieuw apparaatje zal de chauffeur wekken met getoeter of met knipperend licht. Helpt dat niet, dan zet het apparaat gewoon de wagen langs de weg stil.





TNO Technische Menskunde in Soesterberg is een van de instellingen in Europa, die gezamenlijk aan zo'n apparaat werken. De opdracht is gekomen van de Europese Unie en de automobielindustrie. Die willen helpen voorkomen dat slapende chauffeurs brokken maken.



Het apparaatje kijkt vooral naar de oogleden van de chauffeur en controleert of die voldoende knipperen.



De ogen worden tijdens de rit voortdurend in de gaten gehouden door een camera vanaf het dashboard. Deze gegevens worden gecombineerd met andere signalen die kunnen duiden op een slaperige bestuurder.



Zo meet het apparaat ook of het stuur voldoende beweegt. Verder houdt een sensor bij of de wagen binnen de witte lijnen op het afsfalt blijft.



''Vooral het controleren of de ogen dichtvallen is vrij moeilijk,'' aldus wetenschappelijk onderzoeker W. Janssen van TNO Soesterberg gisteren. ''Die andere technieken bestaan al, of zijn eenvoudig te maken.''



De bijdrage van TNO aan het onderzoek bestaat vooral uit het testen van de vinding.



Slaperige personen zullen het apparaatje uitproberen in een simulator. Verder wordt het uitgeprobeerd op afgesloten wegen.



Over drie jaar moet alles gebruiksklaar zijn, althans volgens de planning van de opdrachtgevers en onderzoekers in het zogeheten Awake-project.



Het is de bedoeling dat niet alleen beroepschauffeurs op vrachtwagens en bussen er gebruik van gaan maken. De wek-apparatuur komt er eveneens voor de gewone automobilist.



''Het idee is, dat het vooral toepassing zal vinden onder de twee miljard Chinezen'', weet Janssen. ''Autorijden is daar in opkomst, maar de rijvaardigheid is nog niet zo groot. Hopelijk kan deze vinding de kans op ongelukken verkleinen.''



Over prijzen valt nog niets te zeggen, maar aangezien de auto-industrie mede-oopdrachtgever is, zal het apparaat waarschijnlijk op den duur als standaard-accessoire worden meegeleverd.




 
 
Bron: Het Parool
 
  25-8-2002  


|

FlitsKaart