Arbeidsvreugde bij de ambtenaaierij





 

Het is niet leuk om een bon te krijgen, maar de mensen doen ook alleen maar hun werk. Het is fijn om te weten, dat de goede kanten van dit soort onschuldig werk de mensen enig plezier geeft in hun arbeid.



Twee parkeercontroleurs voerden op een avond om 23:50 de Albert Cuypmarkt hun werkzaamheden uit. Opeens riep één het uit: “Vier auto’s in twee minuten, een nieuw record!”. De feestelijke stemming is de toevallig voorbijkomende passanten niet ontgaan. Betaald parkeren duurt hier tot middernacht.



In de gemeente Middelburg laten parkeerwachters niet het kaas van hun brood eten. Men is zo trots op het werk, dat men zelfs elkaar het plezier niet gunt. Zo werden twee parkeerwachters betrapt toen zij ruzie maakten wie de parkeerbon mocht uitschrijven van een foutgeparkeerde auto.



Perfectionisme onderscheid de professional van de amateur. Zo kreeg onlangs een bloemenhandelaar in Amsterdam Zuid-Oost een boete omdat hij bloemenblaadjes even op de stoep veegde. De professional is van de harde lijn en weet hoe het moet. Als het schoonvegen van het stoepje niet in de volgorde gebeurt als de wet voorschrijft, dan zit je gewoon fout. Het meevegen van injectienaalden van junks verandert niets aan de handhaving van die richtlijn. De bloemist heeft zelfs een half uur in de cel gezeten wegens verzet tegen de milieupolitie.



Bij het politiekorps Ijsselland weet men creativiteit met het functionele te combineren. In een kunstzinnig project wist de politie flitsapparatuur in een groene plastic vuilnisbak te stoppen; de “Kliko”. Amsterdam heeft natuurlijk de beste kunstenaars en mocht niet achterblijven, zij maakten een aanhangwagen met flitsapparatuur. In Dordrecht is een vergelijkbaar project mislukt, waarbij radarapparatuur tussen driehoeksreclameborden werd neergezet. Tegenwoordig staat Ijselland weer op kop met haar witgrijze elektronische regelkast waarin de snelheidsapparatuur is verborgen. Dit soort kunstzinnige projecten zijn natuurlijk heel leuk om uit te voeren. Het geeft veel voldoening als je idee een werkelijke gestalte krijgt.



De undercover auto’s moeten het hebben van “social engeneering”. Soms wil een VROS’er de weggebruiker wel eens verleiden. Daag een jongeman net zolang uit totdat de snelheid boven de tweehonderd is geweest en voor het uitgelokte machogedrag kan men het roze papiertje innemen. Ook een leuke VROS truc is om een auto rechts in te halen, naar links komen en vervolgens vóór de auto op de rem te gaan staan waarna men de automobilist een bekeuring kan geven wegens bumperkleven. De creativiteit van de VROS’ers ligt hem dus meer in interactie en gedragsbeïnvloeding. Maar toch altijd leuk als een experiment werkt.



Plezier maak je op verschillende manieren en naar je eigen smaak. Goochelen met cijfers is het stiel van de agent met de wiskundeknobbel. Zo reed een taxichauffeur twee jaar geleden met geijkte snelheidsmeter en de cruisecontrol op 50 op de Oude Haagscheweg te Amsterdam waar 50 is toegestaan. Zes weken later kreeg hij een bekeuring in de bus omdat men een snelheid had gelaserd van 65km/u. Een ICT-er die volgens eigen zeggen zich aan de limiet houdt (en in de praktijk nooit boven de 70 kwam waar 50 is toegestaan) kreeg een jaar later op diezelfde Oude Haagscheweg een gelaserd transactievoorstel wegens de snelheid van 89km/u. Door gegoochel met cijfers gaf men een eigen draai aan snelheidscorrectie.



Het ambtelijke personeel heeft enkele feestvierders, verruit de meeste ambtenaren doen hun werk zonder vreugdedansjes.



Het komt tegenwoordig zelfs voor, dat men ambtenaren verdenkt dat zij hun werk níet goed doen. Zo was onlangs een Groningse wethouder verbaasd dat de opbrengsten uit parkeerboetes lager waren dan verwacht. Als ultieme aanmoediging vielen de woorden dat “enkelen hun baan zouden verliezen”, mocht deze prestatie in herhaling vallen.



Het politiebeleid richt zich meer op kerntaken, wat inhoudelijk betekent dat de “Politie niet meer je beste vriend is”. In het stramien van een anders’ geluk gunnen is het goed dat sommigen onder die omstandigheden nog veel plezier in hun werk kunnen beleven.

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  22-5-2004  


|

FlitsKaart