Autobranch in actie / Rijdend Nederland: Heffingen spekken schatkist





 

Automobilisten en de transportsector gaan flink meer betalen aan belastingen en heffingen, terwijl ze er bar weinig voor terug krijgen, zoals kortere files. Dat is de conclusie van de verschillende brancheorganisaties na het bestuderen van de regeringsplannen voor het komende jaar.

Het kabinet neemt de maatregelen om het milieu te beschermen.

Daardoor gaan onder andere diesel- en leaserijders fors meer betalen. Zo gaat de accijns op diesel stapsgewijs omhoog met 4 cent. Maar ook wie ’schoon’ rijdt op lpg ziet de brandstofkosten stijgen met in totaal 2,5 cent. Onbegrijpelijk, aldus de ANWB die vindt dat de overheid het rijden op gas juist moest stimuleren. Daarnaast stijgt de fiscale bijtelling voor leaserijders van 22 naar 25 procent.

Volgens de ANWB is het innen van circa 600 miljoen euro aan vervoer gerelateerde belastingen alleen te accepteren als de opbrengst wordt gebruikt voor de aanleg van betere wegen en goed openbaar vervoer.

Slurptaks
Omdat de branche, verenigd onder de geuzennaam Rijdend Nederland, ontevreden is over de kabinetsplannen, gaan ze actie voeren onder het motto ’Stop Bos’. Ze vinden dat de meeste maatregelen, van slurptaks tot dieselaccijns, onterecht als milieumaatregel worden gepresenteerd en ondertussen wel de schatkist spekken. De Rai Vereniging, Bovag, verladersorganisatie EVO, TLN en leasemaatschappijen gaan via paginagrote advertenties en de site StopBos.nl aandacht vragen voor het probleem.

Ook Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de werkgeversorganisatie voor professioneel wegvervoer, voorspelt dat de fiscale milieumaatregelen averechts zullen werken. „Alleen investeren in energie-efficiënte infrastructuur is een zinvolle oplossing die goed is voor de doorstroming en luchtkwaliteit. Toch kiest dit kabinet daar niet voor”, aldus KNV-directeur Ad Toet.

Wegen

Daarnaast vindt de werkgeversorganisatie dat het kabinet, ondanks de enorme extra inkomsten, te weinig investeert in wegen en rails.

„We lopen helemaal vast”, zegt Toet.
„Nederland moet weer in beweging komen. De wegen zitten verstopt, de treinen zijn vol en de woningmarkt zit vast. Dat vraagt om een veel krachtdadiger aanpak, met meer maatregelen en middelen dan waar het kabinet nu mee komt”, zo stelt Bouwend Nederlandvoorzitter Elco Brinkman. Een van de problemen is volgens Brinkman dat de regels voor luchtkwaliteit de bouw hinderen van spitsen plusstroken en noodzakelijke grote bouwprojecten.

Privaat geld

Om de aanleg van wegen te versnellen, gaat oud-minister van Financiën Onno Ruding voor minister Eurlings (Verkeer) uitzoeken hoe privaat geld kan worden aangewend voor het Nederlandse wegennet. Naast de commissieRuding heeft Eurlings oudtopman van DSM, Peter Elverding, gevraagd om een oplossing te verzinnen voor de juridische haarkloverij die veel wegenprojecten nu in de wielen rijdt.

 
 
Bron: De Telegraaf /abonnee gedeelte
 
  19-9-2007  


|

FlitsKaart