Automatisch 112-systeem in alle auto's vanaf 2015


Nieuwe auto's moeten vanaf 2015 zijn uitgerust met een automatisch belsysteem dat bij ongelukken zelfstandig de nooddiensten waarschuwt. Dat halveert de tijd die verstrijkt voor ambulances en politie op de plaats van het ongeval arriveren en redt daardoor honderden mensenlevens per jaar.

Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) maakt de verplichting voor de auto-industrie vandaag bekend. Een vrijwillige invoering - die de Commissie sinds 2009 bepleitte - heeft niet gewerkt. Slechts 0,7 procent van het Europese wagenpark is uitgerust met het 'eCall'-systeem.

Met name Frankrijk, Groot-Brittanniƫ, Denemarken, Ierland, Letland en Malta verzetten zich omdat het belsysteem te veel zou kosten. eCall maakt een wagen ongeveer 100 euro duurder.

'eCall' is mede ontwikkeld met Europese subsidie. Raakt een wagen betrokken bij een ongeval, dan belt het systeem automatisch naar het noodnummer 112. De positie van het voertuig, alsook de rijbaan waarop het staat, worden doorgegeven. Hulpdiensten zijn daardoor sneller ter plekke.

Omdat 'iedere seconde telt' in noodsituaties, zal het meldsysteem volgens de Commissie zeker honderden mensenlevens per jaar redden. Twee jaar geleden schatte de Commissie de daling van het aantal verkeersslachtoffers door 'eCall' op 2.500. Bijkomend voordeel van het meldsysteem is dat de rijweg eerder kan worden vrijgemaakt. Dat vermindert de files.

Het meldsysteem kan ook door de bestuurder of een passagier worden geactiveerd met een druk op een knop. Gegevens over de route worden om privacyredenen niet bijgehouden.

Naast de verplichting voor de autoproducenten, moeten de lidstaten garanderen dat 112-meldcentrales de oproepen kunnen afhandelen. Ook mogen de telefoonmaatschappijen geen kosten in rekening brengen voor een automatische noodmelding vanuit de auto. Die moet - net als het gewoon bellen van 112 - gratis zijn.

Bron:  Volkskrant

Melder: GerbiE