Automobilist kindermoordenaar?





 

Op 4 juni zullen in heel Nederland zo’n 1000 straten worden afgesloten voor het verkeer zodat kinderen veilig op straat kunnen spelen. Jantje Beton en 3VO staan samen met Agnes Kant van de SP met de neus vooraan om de automobilist zoals altijd de zwarte piet toe te schuiven. Bij hun haatcampagne gooien ze als joker wat cijfers in de strijd: vorig jaar kwamen er 50 kinderen tot en met 15 jaar in het verkeer om het leven. Daarmee wekken ze de indruk dat een groot deel van die 0-15 jarige verkeersdoden in de woonwijk vallen. Dat is dus niet zo. Om dit te bewijzen wil ik graag alle door ons geregistreerde relevante dodelijke ongevallen van 2003 met u doornemen. Mocht het teveel informatie achter elkaar worden: aan het einde van dit document staat een samenvatting en een conclusie.



Begin persberichten
(ingekorte versies, originelen op http://www.beterveilig.nl)


Een kind van 1,5 jaar is verongelukt in Nunspeet toen een bezoeker van de familie bij het wegrijden niet door had dat het kind voor de auto was gekomen. In Hoorn overreed een bestuurder van een bedrijfsauto bij het achteruitrijden een tweejarig kind. Ook hij had het kind over het hoofd gezien. Ook in Annen gebeurde een dergelijk ongeluk. Een vader reed met zijn pick-up en aanhangwagen over zijn 5-jarige zoon bij het achteruitrijden. Een 76-jarige gehandicapte automobilist raakte in Blerick met zijn voeten verstrikt in de pedalen van zijn aangepaste auto. Hierdoor reed de wagen achteruit en mangelde een 8-jarig meisje tegen de muur waardoor zij overleed.



In Nieuw Scheemda kwam een 7-jarige jongen om het leven toen hij tijdens het spelen plotseling de rijbaan op liep en geraakt werd door een auto die bestuurd werd door een 69-jarige man.



Een 11-jarig meisje fietste in Blerick tussen 3 vrachtwagens door. Zij raakte daarbij een vrachtwagen en kwam onder de wielen terecht. Ze overleed aan de gevolgen. In Amersfoort verleende een truck geen voorrang aan een 8-jarig fietsertje. Het slachtoffer overleed ter plaatse.



Op de A31 kwam een 10 jarige jongen om het leven toen hij als passagier van een auto bij
een ongeval betrokken raakte. In Ternaard verongelukte een 8-jarige jongen toen de tractor waar hij als passagier inzat kantelde. Op de A67 bij Eersel kwamen twee inzittenden bij een ongeval om het leven toen de bestuurder uit België de macht over het stuur verloor. Eén van de twee slachtoffers was een 6-jarig meisje. Bij een eenzijdig ongeval in Eerbeek raakte een 66-jarige vrouw met de rechterwielen van haar auto in de berm en klapte tegen de boom. Zij en haar 9-jarige vrouwelijk passagier overleden ter plaatse. Op de A28 slipte een auto na een inhaalmanoeuvre en kwam tegen een boom terecht. Eén van de 3 dodelijke slachtoffers was een 15-jarig meisje uit Dronten. Na een ongeval op de A28 rende een vrouw in het donker met haar zoontje om onduidelijke reden over de snelweg. Zij werden beide doodgereden door een passerende auto.



Bij een botsing tussen een bestelbus en een cabriolet op de kruising tussen de N338 en de N317 bij Doesburg zijn recent vier mensen om het leven gekomen. Hieronder waren 2 Duitse jongens van 12 en 14 jaar.



In Esscharen reed een auto door onbekende oorzaak tegen een boom. De dodelijke slachtoffers zijn een vijftienjarige jongen met de Armeense nationaliteit uit Grave en een evenoude plaatsgenoot van Azerbeidzjaanse komaf.



Een kind uit Muntendam kwam in haar woonplaats om het leven toen zij met haar mammoetskelter een kanaaltje vlakbij haar huis inreed.



Een 13-jarig meisje uit Groningen stak plotseling vanachter een bus de weg over en werd daarbij geschept door een andere lijnbus.



Samenvatting:

Van bovenstaande 19 slachtoffers van 15 jaar of minder waren er 9 passagier van een voertuig. Onduidelijk is of zij allen een gordel droegen. Van de resterende 10 slachtoffers werden er 4 bij het achteruitrijden van een auto dodelijk geraakt. In 3 gevallen was dit onoplettendheid en in 1 geval voertuigbeheersing.
Na een ongeval rende een vrouw in het donker met haar zoontje om onduidelijke reden over de snelweg. Zij werden beide doodgereden door een passerende auto. Twee kinderen kwamen om het leven door een ongeval met een vrachtwagen. Eenmaal kwam dit doordat een onoplettende vrouwelijke fietser tegen een vrachtwagen reed en in het tweede geval verleende de trucker geen voorrang. Eén scholier werd dodelijk geraakt door een bus, omdat zij niet goed had uitgekeken toen ze vanachter een andere bus de straat overstak. Eén kind werd doodgereden toen hij plotseling de weg overstak en de laatste raakte met haar mammoetskelter te water, waarna zij verdronk.



Conclusie:

De organisatoren van deze tijdelijke wegafsluiting proberen een beeld te scheppen dat de automobilisten door hun roekeloze weggedrag de woonwijken onveilig maken en daarbij vele tientallen kinderslachtoffers per jaar maken. Uit een analyse van de persberichten van 2003 blijkt dat de meeste kinderslachtoffers passagier zijn van een voertuig wat verongelukt op een provinciale of snelweg. De kinderen die overlijden in een woonwijk worden meestal door hun onoplettende naasten thuis doodgereden.



Het afsluiten van maar liefst 1000 straten is geen goed idee. De straat is nu eenmaal niet bedoeld als kinderspeelplaats en om daarmee zelfs te gaan oefenen op 4 juni is gevaarlijk. Kinderen moeten dit gedrag nooit aanleren. Hier ligt tevens een belangrijke taak voor de opvoeders. Zolang er behoefte is naar mobiliteit moeten we niet de wegen gaan bombarderen tot openbare speelplaats, maar onze kinderen opvoeden dat daar andere plekken voor zijn. Een wellicht betere oplossing voor het voorkomen van (kinder-)slachtoffers is een verregaande scheiding tussen autoverkeer en langzaam verkeer. Helaas hebben de klagende organisaties over het algemeen een asfaltfobie en belemmeren ze daarmee de verbetering van de verkeersveiligheid.

 
 
Bron: Bron:  Flitsservice.nl
 
  30-5-2003  


|

FlitsKaart