Automobilisten vaak oorzaak truckongevallen / Onderzoek stelt Spee in ongelijk





 

Niet het onoplettende rijgedrag van truckers, maar juist het asociale rijgedrag van automobilisten vormt de belangrijkste oorzaak van ongevallen met vrachtwagens.

Dat is de mening van een groep experts die regelmatig overleg pleegt met het ministerie van Verkeer over de veiligheid op de weg.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), die deel uitmaakt van het klankbord, bevestigt zaterdag een bericht daarover in De Telegraaf.

Bureau verkeershandhaving
Het bureau verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (OM) stelde vorige maand dat het onoplettende gedrag van truckers de belangrijkste oorzaak is van ongevallen met vrachtwagens. Maar deze visie deelt het klankbord van het ministerie niet.

Automobilisten veroorzaken ongevallen met truckers door te bumperkleven, fout in- en uit te voegen, verkeerd in te halen en andere weggebruikers te snijden.

Cijfers
De Inspectie beklemtoont wel dat de mening van de klankgroep niet met keiharde cijfers kan worden gestaafd. Op dit moment vindt verder onderzoek plaats, die de lijst met risico’s kan objectiveren.

Tot de klankgroep behoren onder meer verzekeraars, het Korps landelijke politiediensten (KLPD) en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De Telegraaf schreef: Onderzoek stelt Spee in ongelijk / Inspectie: Trucker let wel op

Slecht verkeersgedrag van automobilisten is de hoofdoorzaak van ongevallen met vrachtwagens en niet onoplettende truckers, zoals verkeersofficier Koos Spee stelt.

Dat zeggen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en onderzoekscentrum NEA, dat onder andere voor de EU en het ministerie van Verkeer werkt, onafhankelijk van elkaar. De conclusies staan haaks op wat Spee stelt op basis van zijn laatste onderzoek.

Indicatie
De inspectie noemt het onderzoek naar ongevallen met vrachtwagens van Spees Bureau verkeershandhaving openbaar ministerie (BVOM) hooguit 'een nuttige indicatie' Maar IVW blijft bij het standpunt dat automobilisten hoofdveroorzaker zijn van truckongevallen, door:

1: onvoldoende afstand houden,
2: fout in- en uitvoegen,
3: verkeerd inhalen en
4: snijden.
Op 5 en 6 volgen de gedragingen van truckers zelf.

Spee stelt juist nadrukkelijk dat in zijn onderzoek daar geen enkel bewijs voor is gevonden. Het NEA heeft op verzoek van TVM-verzekeringen het rapport van Spee geanalyseerd en constateert dat de hoofdconclusie "fout is". Adjunct-directeur Ad Rosenbrand: "Statistisch is het gewoon niet goed gedaan. Ze zijn in de valkuil gelopen om ongevallen tussen alleen vrachtwagens of eenzijdige ongevallen met vrachtwagens mee te rekenen", legt hij uit.

"Het percentage ongevallen veroorzaakt door een vrachtwagenchauffeur wordt natuurlijk veel hoger zo. De eenzijdige ongevallen met automobilisten worden namelijk weer niet meegerekend. Dan blijkt ineens niet 52 procent door de vrachtwagenchauffeur te zijn veroorzaakt zoals BVOM eerder concludeerde, maar 39 procent."

In een reactie op de kritiek laat Spee weten even niets meer over het onderwerp in de media te willen zeggen.

 
 
Bron: nu.nl
 
  9-6-2008  


|

FlitsKaart