Automobilistenclub eist beter remsysteem



BRUSSEL - Het remsysteem ESP dat helpt voorkomen dat auto's uit de bocht vliegen zou in alle nieuwe auto's in Europa moeten zitten. Dat vindt de FIA, de internationale federatie van 213 automobielverenigingen in de wereld.



ESP verdeelt de remkracht over de wielen. Bij plots heftig uitwijken of een scherpe bocht blijft de wagen daardoor beter in balans. Wagens met ESP hebben gemiddeld 20 procent minder ongelukken.



Verplicht



Als fabrikanten het zogeheten ESP niet vrijwillig invoeren, moeten Brussel en de EU-landen denken over verplichte invoering. De FIA van voorzitter Max Mosley reageerde daarmee donderdag op een oproep van de Europese Commissie voor meer veiligheidssnufjes op auto's.



Traag



De invoering van de technieken gaat volgens Brussel te traag. "ESP doet er nu al tien jaar over om 40 procent van de EU-auto's te bereiken", zei Europees Commissaris Viviane Reding (ICT) donderdag nog op een Europese demonstratie van veiligheidssnufjes voor auto's in Brussel.



Nieuwe technieken zoals infrarood nachtvisie of vanzelf remmende cruise control stuiten vaak op hoge kosten of juridische hinderpalen. De Europese Commissie gaat dit aanpakken, in de strijd tegen de ruim 40.000 verkeersdoden per jaar.



E-call



De FIA steunt het streven van de Europese Commissie naar snelle invoering van nieuwe technieken. Bijvoorbeeld het e-callsysteem, waarbij de gecrashte auto zelf 112 belt, kan de hulpdiensten veel sneller alarmeren en daarmee levens redden.



Het e-call is nu in voorbereiding voor de Europese Unie. Brussel schat dat het aantal verkeersdoden hierdoor 5 tot 10 procent kan verminderen, wat tot 22 miljard euro per jaar aan kosten zou schelen. De filetijd verkort met 10 à 20 procent, aldus EU-commissaris Reding.

Bron:  NU.nl

Melder: Maserati Teun