Beleid verkeersveiligheid op hoogtepunt





 

Het Nederlandse beleid op het gebied van verkeersveiligheid is de laatste jaren zo succesvol geweest dat de grenzen zijn bereikt. De mogelijkheden om met controle en handhaving van de verkeersregels het aantal verkeersslachtoffers verder terug te dringen, raken uitgeput.

Dat stelt professor Fred Wegman bij zijn aanstelling als hoogleraar verkeersveiligheid aan de TU Delft komende woensdag. Wegman is ook directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Fouten
Volgens Wegman komen veruit de meeste ongelukken voort uit fouten die gewone mensen onder gewone omstandigheden maken en niet uit crimineel rijgedrag. Zo wordt inmiddels minder dan 1 procent van de gereden kilometers onder invloed afgelegd en draagt al 90 procent van de automobilisten een autogordel.

Om de veiligheid verder te vergroten is volgens Wegman ,, heel gericht beleid nodig om de nog resterende gevaren op te sporen en het bijbehorend menselijk gedrag te veranderen’’. De infrastructuur moet bovendien zo worden aangepast, dat automobilisten de fouten die zij nu eenmaal maken, niet direct met ernstig letsel hoeven te bekopen.

Camera’s
De wetenschapper ziet wel iets in een Amerikaans onderzoek, waarbij het gedrag van een groep bestuurders een jaar lang met onder meer camera’s wordt gevolgd. In Europa worden dergelijke proeven nu ook gehouden ,,Ik heb hier hoge verwachtingen van omdat het ons veel kan leren over het gedrag van de weggebruiker’’, zegt Wegman.

 
 
Bron: BNR-radio
 
  26-1-2010  


|

FlitsKaart