Bellende automobilist niet vaak op de bon geslingerd


Het aantal boetes voor niet-handsfree bellen in de auto is in een paar jaar tijd meer dan gehalveerd. Werden in 2010 nog 140.000 automobilisten met een mobieltje in de hand op de bon geslingerd, vorig jaar zakte dat aantal tot iets meer dan 63.000.

"Wie in de auto belt of een sms'je stuurt, hoeft niet meer bang te zijn voor een bekeuring", stelt Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier van justitie. "De politie geeft geen prioriteit aan deze overtredingen, omdat het veel capaciteit kost om bellende automobilisten in de gaten te houden. Er valt meer geld te halen bij snelheidsovertredingen en trajectcontroles. Daar is aanzienlijk minder mankracht voor nodig."

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is bezorgd over het lagere aantal boetes. "Het gevaar wordt steeds groter, omdat meer bestuurders tijdens het rijden berichten sturen via diensten als WhatsApp, Twitter en Facebook", zegt VVN-woordvoerder Rob Stomphorst. "Je ogen gaan dan even van de weg en dat is natuurlijk levensgevaarlijk."

Boete fors gestegen
Wie wordt gepakt, moet nu 220 euro betalen. De boetes zijn de afgelopen jaren fors omhoog gegaan. "Maar dat heeft geen enkele zin als de politie niet meer inzet op handhaving", zegt Stomphorst. "De pakkans is nu simpelweg te klein."

Volgens de Nationale Politie heeft het bekeuren van bellers in auto's de laatste tijd géén lagere prioriteit gekregen. "We hebben geen idee hoe het komt dat het aantal boetes zo sterk is afgenomen", laat een politiewoordvoerder weten.

Bron:  Tubantia

Melder: WJM



Commentaar Flitsservice:


 

Kennelijk begint het geweten van Koos Spee hem parten te spelen. Hij heeft altijd beweerd dat de snelheidscontroles voor de verkeersveiligheid waren. Nu geeft hij volmondig toe dat de snelheidscontroles NIET om de verkeersveiligheid gaat, maar puur om de schatkist te spekken.

Dat het gebruik van de GSM en het SMS-en wel levensgevaarlijk kan zijn, daar gaat Koos Spee volledig aan voorbij. Controleren kost te veel mankracht!!

De conclusie is dat het handhaven van de verkeersveiligheid niet te veel mankracht mag kosten en dat er op een eenvoudige manier inkomsten gegenereerd moeten worden. Dit wordt gerealiseerd door met grof geweld op snelheid te controleren.